bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۱۳۶
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۷
بازارنیوز گزارش می‌دهد؛
اعضای شورایعالی بورس شب گذشته، مجددا رای به ادامه عرضه خودرو در بورس دادند؛ این در حالی است طی دو روز گذشته بازار‌های خودرو و بورس متاثر از دستورالعمل شورای رقابت، متحمل افزایش قیمت و ضرر و زیان شده بودند.

گروه بانک و بورس بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ پس از هفته‌ها کش و قوس، درباره ادامه عرضه خودرو در بورس کالا، چند روز قبل شورای رقابت با بی اعتنایی نسبت به رای قاطع اعضای شورای عالی بورس، مصوبه‌ای را صادر کرد که طی آن ثبت نام و فروش اتومبیل‌های سواری صرفاً باید از طریق سامانه یکپارچه فروش و در چارچوب مصوبه این شورا انجام شود.


حال در واکنش به این اقدام یکجانبه، اعضای شورای عالی بورس هم طی جلسه‌ای جدید، بار دیگر با اجماع کامل، بر ادامه عرضه خودرو در بورس کالا تاکید کردند.

 

--


مصوبه جنجالی شورای رقابت در روز‌های اخیر واکنش‌های متعدد و آثار منفی گوناگونی را در برخی از بخش‌های اقتصاد کشور به همراه داشته؛ از چراغ قرمز بورس تا انتقاد صریح عضو ناظر این شورا نسبت به این مصوبه را می‌توان به عنوان مهمترین بازخورد‌هایی بیان کرد که طی این مدت حول محور این مسئله پدید آمده است.


آتش شورای رقابت بر بازار سرمایه


اگرچه به گفته «مجید عشقی» دبیر شورای عالی بورس، عرضه خودرو از امروز (۱۹ بهمن) به مانند گذشته ادامه خواهد یافت، اما باید این نکته را هم یاد آور شد که تالار شیشه‌ای از جمله بازار‌های پیشگامی بود که در نخستین روز و یا حتی ساعات آغازین انتشار مصوبه شورای رقابت، محتمل خسارت شد.


به گزارش بازارنیوز، بازار سهام در روز یکشنبه ۱۶ بهمن ماه، متاثر از این موضوع، شوک سنگینی را تجربه کرد، به گونه‌ای که در این روز شاخص کل بورس افت ۱۷ هزار واحدی را به ثبت رساند و در کنار آن، شاخص هم‌وزن هم بیش از ۷ هزار واحد کاهش یافت.


«همایون دارابی» کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازارنیوز در تشریح تاثیرات منفی مصوبه خودرویی شورای رقابت بر بورس، به شوک شدن فعالان بازار سهام اشاره و همچنین از تحمیل زیانی ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی به بازار سهام خبر داد.


وی در توضیح ابعاد زیان به وجود آمده این‌گونه بیان کرد که طی روز‌های یکشنبه و دوشنبه هفته جاری سهامداران رکورد شکنی قابل توجهی را در خروج پولی حقیقی از بازار سرمایه به ثبت رسانده‌اند.


تخت گاز صفرکیلومتر‌ها به سمت گرانی


در حال حاضر بورس تنهایی قربانی جنجال چند روز پیش شورای رقابت نبوده؛ بلکه در کنار آن، بازار خودرو هم که از ماه‌ها قبل به دلیل افزایش نرخ ارز با نوسان همراه بود، برای بار دیگر پذیرای پس لرزه‌هایی نسبتاً شدیدی شد.


بررسی‌های خبرنگار بازارنیوز از آخرین وضعیت این بازار نشان می‌دهد که به دلیل انتشار مصوبه شورای رقابت، همه خودرو‌ها، به ویژه اتومبیل‌های صفر به طور میانگین رشد قیمت ۱۵ تا ۲۰ درصدی را تجربه کرده است.


«بابک صدرایی» کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با بازارنیوز با بیان این که مصوبه شورای رقابت یک طنز در تاریخ صنعت خودروسازی ایران محسوب می‌شود، گفت: قید مطرح شده در مصوبه این شورا مبنی بر در رهن قرار داشتن سند مالکیت خودرو‌ها در شرکت‌های عرضه‌کننده به مدت ۶ ماه تا یک سال، باعث احتکار خودرو‌های صفر کیلومتر و سپس افزایش قیمت شدید آن‌ها در بازار شد.


این کارشناس صنعت خودرو خاطر نشان کرد: به عنوان مثال، قیمت خودرویی مانند پژو ۲۰۷ که تا قبل از وقایع ۷۰۰ میلیون بوده، با اعلام آن دستورالعمل، به عدد ۸۰۰ میلیون تومان رسیده است.


وی متذکر شد: تا قبل از آغاز عرضه خودرو در بورس کالا، قیمت خودرو در بازار ترمز بریده بود، اما اکنون شورای رقابت با این دستورالعمل، به لاتاری ملی خودرو وجاهت بخشید.


رای اعتماد دوباره شورای عالی بورس به بورس کالا


بر اساس گفته‌های عشقی رئیس‌کل سازمان بورس، اعضای شورای عالی بورس در جلسه شب گذشته خود بر ادامه عرضه خودرو در بورس کالا، به روال سابق تاکید کردند.


در حال حاضر عرضه ۳ هزار و ۵۰ دستگاه خودرو، متشکل از ۵۰۰ دستگاه فیدلیتی ۷ نفره، ۵۰۰ دستگاه فیدلیتی ۵ نفره، ۵۰۰ دستگاه ریسپکت، ۱۰۰ دستگاه وانت کارا تک و دوکابین، ۱۰۰ دستگاه کامیون کشنده EM power و در نهایت ۴۵۰ دستگاه کامیونت FORCE، در روز‌های میانی هفته آینده در بورس کالا، از جدیت بالای تصمیم این شورا بر ادامه اجرای این سیاست حکایت دارد.


با در نظر گرفتن اقدام شورایعالی بورس، اظهارات وزیر اقتصاد، رئیس سازمان بورس و نمایندگانی همچون «محمدرضا پورابراهیمی»، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، «مجتبی توانگر» رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال و در نهایت «محسن علیزاده» دیگر عضو این کمیسیون، می‌توان به این نتیجه دست یافت بخش اعظمی از بدنه اقتصادی مجلس و دولت موافق ادامه عرضه خودرو در بورس کالا هستند.


تا لحظه نگارش این گزارش، شورای رقابت هیچ‌گونه واکنشی در مقابل جلسه شب گذشته شورایعالی بورس و ادامه عرضه خودرو در این بازار از خود نشان نداده است؛ حال باید دید و منتظر بود که شورای رقابت مجددا در مقابل شفافیت ایستادگی خواهد کرد یا این که تصمیم اتخاذ شده برای عرضه خودرو در بورس کالا را خواهد پذیرفت؟


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: