bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۱۳۸
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۱
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، ضمن انتقاد از جزئیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه، مهیا نبوده بستر‌هایی مانند سامانه مودیان را به عنوان ناکامی این طرح بیان کرد.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «عباس آرگون» نایب رئیس کمیسیون پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با بازارنیوز پیرامون معایب طرح مالیات بر عایدی سرمایه اظهار کرد: پوشش فراگیر همه بازار‌های مالی توسط این طرح، می‌تواند دستاورد‌های خوبی برای اقتصاد کشور رقم بزند، اما نتایج مثبت طرح مالیات بر عایدی سرمایه زمانی مثمر ثمر خواهد بود که اقتصاد ایران در شرایط باثبات و متعادلی قرار داشته باشد.


نایب رئیس کمیسیون پول و سرمایه اتاق تهران، بی ثباتی برخی مولفه‌های کلان اقتصادی و درصد بالای نااطمینانی برخی از این موارد را به عنوان مهمترین موانع موفقیت این طرح معرفی کرد و گفت: با توجه به وجود چنین ملاحظاتی، اجرای طرح مذکور با ساختار فعلی می‌تواند تا حدی باعث خروج سرمایه از کشور شود.

 

طرح مالیات بر عایدی سرمایه؛ قانونی که منجر بی قانونی می‌شود!


وی تصریح کرد: البته باید این نکته را هم یادآور شد که این مولفه به تنهایی در خروج سرمایه موثر نیست بلکه در کنار این امر، مولفه‌های اقتصادی دیگری هم به اندازه خود در این موضوع دخیل هستند؛ بعضی از جزئیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه، صرفا جنبه تشویقی برای فرار سرمایه دارد.


غفلت از تورم؛ پاشنه آشیل طرح مالیات بر عایدی سرمایه


آرگون در ادامه بی‌توجهی نویسندگان طرح مالیات بر عایدی سرمایه به شرایط تورمی ایران را به عنوان مهمترین نقطه ضعف آن معرفی کرد و توضیح داد: در حال حاضر در جزئیات این طرح، نرخ تورم افزوده شده روی دارایی‌ها محاسبه نشده؛ لذا، با توجه به این نکته، در صورت غفلت از محاسبه این مولفه، دولت با اجرای این طرح، عملاً از کاهش ارزش پول ملی مالیات دریافت کرده است.


این فعال اقتصادی تاکید کرد: در صورت تصویب این طرح، مجریان آن موظفند قانون را به صورت یکسان در همه بازار‌های مالی کشور به مرحله اجرا در بیاورند. بی توجهی به این نکته، منجر به جا به جایی نقدینگی از یک بازار به بازار دیگر خواهد شد.


پیش به سوی رمز ارزها!


آرگون همچنین درباره انتقال سرمایه‌های سرگردان به بازار رمزارز‌ها هشدار داد و گفت: با توجه به نواقص موجود در طرح کنونی مالیات بر عایدی سرمایه، نقدینگی از بازار‌های طلا، سکه، املاک و مستغلات خارج و به سمت ارز‌های دیجیتال تزریق خواهد شد.


سامانه مودیان، بستر موفقیت مالیات بر عایدی سرمایه


نایب رئیس کمیسیون پول و سرمایه تکمیل بستر‌های اجرایی این طرح مانند سامانه مودیان مالیاتی را به عنوان عامل موفقیت مالیات بر عایدی سرمایه در ساختار اقتصادی کشور توصیف کرد و توضیح داد: هدف اصلی این طرح جلوگیری از سفته‌بازی و هدایت نقدینگی به سمت بخش‌های واقعی اقتصاد مانند تولید است، اما تا زمانی که این حوزه از پیش‌بینی‌پذیری لازم و بستر‌های اولیه برخوردار نباشد، این هدف محقق نخواهد شد.


وی تاکید کرد: در حال حاضر زیرساخت‌های اجرای این سیاست مانند سامانه مودیان تکمیل نشده؛ لذا به دلیل مهیا نبودن این نوع ابزار‌ها، طرح مالیات بر عایدی سرمایه به جای اثر بخشی، می‌تواند تبدیل به قانونی شود که مودیان را دعوت به قانون‌شکنی کند.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: