bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۱۴۴
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۷
بازارنیوز گزارش می‌دهد؛
طبق اطلاعاتی که خبرنگار بازارنیوز به دست آورده، ثبت‌نام مسعود خوانساری و مهدی کرباسیان در انتخابات اتاق بازرگانی دارای اشکالات فراوان است.

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ ثبت‌نام اعضای اتاق بازرگانی برای انتخابات ۱۰ اسفند ماه سال جاری، دو روز پیش (۱۷ بهمن) به پایان رسید. در گزارش پیشین به آن پرداختیم که برخی افراد چهره در اتاق، با نقص مدارک همراه بوده و برخی دیگر هم از حضور در انتخابات، امتناع کردند.

چرا ثبت‌نام خوانساری و کرباسیان در انتخابات اتاق بازرگانی غیرقانونی است؟

خوانساری با نقص‌های گوناگون مدارک

طبق کسب اطلاع خبرنگار بازارنیوز، مسعود خوانساری، رئیس فعلی اتاق تهران و نایب رئیس اتاق ایران، یکی از مهمترین افرادی است که مدارک او برای ثبت‌نام، دارای نقصان است. خوانساری که با کارت عضویت شرکت سهامی خاص و خانوادگی «آکام تجارت صدرا» در این انتخابات ثبت‌نام کرده، از افرادی است که در انتخابات پیشین هم، دارای شرایط ویژه بود.

شرکت آکام تجارت صدرا، همانطور که گفته شد، شرکتی سهامی خاص است. این شرکت در سال ۱۳۸۹ به ثبت رسیده است. علی القاعده، هر شرکت سهامی خاص باید هر سال، مجمع عمومی برگزار و اعلامیه رسمی منتشر کرده و به روزنامه رسمی اطلاع دهد و اگر این اتفاقات نیفتد، کارت عضویت آن نباید تمدید شود، چون شرکت وظایف قانونی خود را انجام نداده است.

این شرکت، از سال تاسیس خود یعنی سال ۸۹ تا سال ۹۸، هیچ آگهی را به روزنامه رسمی دال بر برگزاری جلسه مجمع سالانه تحویل نداده و منتشر نکرده است. در سال ۱۳۹۷ و پس از اعتراض برخی از اعضای اتاق مبنی بر غیرقانونی بودن این کار شرکت آکام تجارت صدرا، این شرکت در خرداد سال ۹۸، در یک روز، ۴ آگهی به تاریخ ۲۵ خردادماه سال‌های ۹۱، ۹۳، ۹۵ و ۹۷، در روزنامه رسمی منتشر کرده است.

 

چرا ثبت‌نام خوانساری و کرباسیان در انتخابات اتاق بازرگانی غیرقانونی است؟

 

این ماجرا به این معناست که این شرکت در سال‌های ۹۱، ۹۳، ۹۵ و ۹۷ مجمع عمومی برگزار کرده، اما تا سال ۹۸ به روزنامه رسمی اطلاع نداده است؛ بنابراین تخلف، تمدید کارت عضویت شرکت آکام تجارت صدرا که خوانساری با استفاده از آن در دوره قبلی و در این دوره انتخابات اتاق شرکت کرده، دارای مشکل است. باید تاکید کرد که این شرکت کارت بازرگانی ندارد و فقط دارای کارت عضویت است.

علاوه بر آن، شنیده‌ها حاکی از آن است که شرکت مذکور که ملک التجار تهران بر مسند آن است، بنا بر اعلام اداره دارایی، از سال ۸۹ تا امروز، اظهارنامه سفید دارد؛ به این معنا که درآمدی برای آن اظهار نشده و تاکنون مالیاتی هم نپرداخته است.

طبق آنچه در آیین نامه انتخابات اتاق بازرگانی گنجانده شده، اگر یک شخص حقیقی نتواند مدارکی دال بر فروش  ۱۵ میلیارد تومان در سال یا ۲۰ نفر بیمه شده و یا انتخاب به عنوان صادرکننده نمونه ارائه دهد، می‌توانند با ارائه مدارک از عضویت در هیئت مدیره یک شرکتی که دارای این آیتم‌هاست، در انتخابات ثبت نام کند.

خوانساری در اواخر دهه ۸۰، عضویت در هیئت مدیره «هلدینگ اقتصاد نوین» را داشته و با استفاده از آن مدارک، در انتخابات ثبت‌نام کرده، اما نکته این است که این آیتم برای اشخاص حقیقی است که می‌توانند از آن استفاده کنند. حال آن که خوانساری کارت عضویت حقیقی ندارد و با شخصیت حقوقی شرکت آکام تجارت صدرا از این بند آیین نامه استفاده کرده است.

با توجه به آنچه گفته شد، به نظر می‌رسد ثبت‌نام خوانساری در این انتخابات دچار مشکل است. البته گویا ثبت نام او در انتخابات پیشین هم دچار مشکل بود و با احکام قضایی هم محکوم شد، اما با حمایت دولت وقت، پرونده در هیات عالی نظارت بر اتاق بازرگانی، مختومه شد.


کرباسیان 24 ماه سابقه در اتاق را ندارد

مهدی کرباسیان، معاون اسبق وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) است که در مهر ماه ۱۳۹۷ و به موجب قانون منع به کارگیری بازنشستگان، از سمت خود در دولت استعفا داد.

چرا ثبت‌نام خوانساری و کرباسیان در انتخابات اتاق بازرگانی غیرقانونی است؟


کرباسیان حدود ۱۱ ماه پس از خروج از دولت، یعنی در تاریخ  ۲۶ شهریورماه ۱۳۹۸، عضو اتاق بازرگانی شد و کارت عضویت برای او صادر شد. روال صدور کارت در سامانه اتاق به این صورت است که برای افراد کارت عضویت یک تا پنج ساله صادر می‌شود.

طبق آن چه گفته شد، کرباسیان  باید کارت خود را اقلا در تاریخ ۲۶ شهریور سال ۱۳۹۹ تمدید می‌کرده که گویا چنین اتفاقی رخ نداده است. طبق کسب اطلاع خبرنگار بازارنیوز، تاریخ انقضای کارت عضویت کرباسیان در سامانه اتاق به ۲۹ دی ماه همان سال، تغییر کرده است.

گویا اتاق از دستورالعمل تمدید خودکار مجوز‌های کسب و کار به علت پاندمی کرونا استفاده کرده و کارت عضویت او را به مدت ۴ ماه تمدید کرده است. حال آنکه استفاده از این دستورالعمل، اساسا برای این فرد قابل اجرا نیست.

دستورالعمل مذکور، تمدید خودکار به مدت ۲ ماه بوده، ولی اتاق به غلط کارت کرباسیان را ۴ ماه تمدید کرده است. همچنین این دستورالعمل برای کسب و کارهاست و کارت عضویت در اتاق بازرگانی، مجوز کسب و کار نیست.

علاوه بر آن، این تمدید برای فردی سابقه حساب می‌شود که پس از پایان ۲ ماه، اقدام به تمدید مجوز خود کند که این اتفاق برای کرباسیان رخ نداده است. وی پس از پایان انقضا هیچ اقدامی برای تمدید انجام نداده، تا این که در خرداد ۱۴۰۱، کارت خود  را به مدت ۵ سال تمدید کرده است؛ لذا به هیچ وجه این ۴ ماه قانونی نیست.

طبق تفسیری که از آیین نامه اتاق کرده‌اند، دوسال عضویت در اتاق هم به صورت پیوسته و هم ناپیوسته قابل قبول است. با این تفسیر هم، مجموع عضویت کرباسیان ۲۰ ماه است و به ۲۴ ماه (۲ سال) نمی‌رسد؛ بنابراین ثبت نام کرباسیان دارای اشکال است و قانونا او حق حضور در انتخابات را همچون مسعود خوانساری ندارد.

با تفاسیری که در این گزارش آورده‌ایم، حضور رئیس فعلی اتاق تهران و معاون اسبق وزیر صمت در انتخابات اسفندماه اتاق بازرگانی دچار ایراد است و باید دید مراجع ذی‌صلاح چه تصمیمی برای این افراد خواهند گرفت.

در پایان بازارنیوز این حق را برای این دو فرد قائل است که اگر مستنداتی خلاف آنچه در این گزارش آمده دارند، ارائه دهند تا در همین پایگاه خبری منتشر شود.

پایان پیام//

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: