bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۱۵۳
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۲
بازارنیوز گزارش می‌دهد؛
همزمان با کاهش قیمت آیفون ۱۴ در بازار، عده‌ای با انتشار مصاحبه قدیمی سخنگوی صمت در صدد تحریک تقاضا و افزایش قیمت محصولات برند اپل بودند.

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ عصر روز گذشته (یکشنبه ۲۳ بهمن) کلیپی از «امید قالیباف» سخنگوی وزارت صمت در فضای مجازی منتشر شد که طی آن این مقام مسئول از احتمال رجیستری آیفون 14 که به صورت رویه مسافری وارد کشور شده‌اند، خبر داده بود.

 

ترفندی جدید برای گرانی آیفون ۱۴/ چه کسانی از شایعات آیفونی سود می‌برند؟


باید در ابتدای امر این نکته را خاطر نشان کرد که بازه زمانی مصاحبه قالیباف با بازارنیوز درباره رجیستری آیفون ۱۴ متعلق به روز و یا هفته‌های اخیر نبوده و تاریخ آن به روز چهارشنبه ۹ آذر ماه سال جاری برمی‌گردد؛ لذا، به نظر می‌رسد در پس این اقدام اهدافی به منظور تحریک تقاضا در بازار موبایل وجود دارد.


واکنش سریع سخنگوی صمت به شایعات آیفونی


همزمان با گسترش انتشار این مصاحبه در فضای مجازی، امید قالیباف سخنگوی صمت در پیامی توییتری ضمن تکذیب این خبر نوشت: هنوز تصمیمی برای رجیستری آیفون ۱۴ گرفته نشده است.

تصویر توییت قالیباف را در زیر می‌بینید:

ترفندی جدید برای گرانی آیفون ۱۴/ چه کسانی از شایعات آیفونی سود می‌برند؟


اتحادیه موبایل: هرچه وزارت صمت بگوید همان است!


«محمدرضا رمضان» رئیس اتحادیه فروشندگان موبایل در گفتگو با بازارنیوز پیرامون حواشی پیش آمده درباره رجیستری آیفون ۱۴ اظهار کرد: سخنگوی وزارت صمت رجیستری این مدل موبایل را تکذیب کرد. اتحادیه فروشندگان موبایل و لوازم صوتی هم در حال حاضر اظهار نظر خاصی پیرامون این مسئله ندارد.


رئیس اتحادیه موبایل همچنین درباره سوء استفاده برخی افراد از مصاحبه چند ماه قبل سخنگوی صمت و تایید این موضوع، گفت: ما چیزی را تایید و یا تکذیب نمی‌کنیم. نهاد بالادست اتحادیه وزارت صمت است؛ لذا هرگونه اظهار نظر درباره رجیستری آیفون ۱۴ باید از سوی مقامات این وزارتخانه بیان و یا تایید شود.


وی همچنین خاطر نشان کرد: واردات آیفون ۱۴ هنوز تعیین تکلیف نشده و تاکنون هم واردات تجاری انجام نشده؛ در کنار این موارد فروش گوشی‌های مسافری هم همچنان غیر قانونی است.


سهم آیفون از واردات موبایل چقدر است؟


بر اساس آخرین آمار‌های منتشر شده از سوی سامانه همتا، ارزش وارداتی آیفون در ۷ ماهه سال ۱۴۰۱، رقمی بالغ بر ۵۳۰ میلیون دلار برآورد شده که از این میزان، ۲۳۰ میلیون دلار با استفاده از رویه تجاری و ۳۰۰ میلیون دلار باقی مانده هم از طریق رویه مسافری وارد کشور شده است.


 ظواهر امر حاکی از آن است که در غیاب رویه تجاری، روش مسافری تاکنون نقش به سزایی را در حفظ ارزش واردات این نوع تلفن‌های همراه لوکس ایفا کرده است.

 

یقینا با شرایط موجود، تا پایان سال ۱۴۰۱ ارزش گوشی‌های همراه آیفون از رقم ۵۳۰ میلیون دلار عبور کرده و به عدد یک میلیارد دلار خواهد رسید. واردات یک میلیارد و ۴۶۸ میلیون دلار موبایل آیفون در سال ۱۴۰۰ و رتبه دوم این برند در ارزش واردات موبایل در آن سال، خود گواهی جامع بر درستی استدلال این کارشناسان است.


واردات آیفون و چالش منابع ارزی 


بر اساس آخرین بررسی‌های انجام شده، سهم تلفن‌های همراه آیفون از بازار موبایل، رقمی بالغ بر ۷ تا ۱۰ درصد برآورد شده ، اما با این حال واردات محصولات این نوع برند هر ساله سهمی ۳۰ تا ۳۵ درصد از ارزش دلاری واردات موبایل را به خود اختصاص می‌دهد.


بررسی‌های خبرنگار بازارنیوز از بازار موبایل حاکی از آن است که در طول چند هفته اخیر به دلیل رجیستر نشدن آیفون ۱۴، تقاضا برای این مدل گوشی کاهش یافته و به همین خاطر قیمت آن هم ریزش قابل ملاحظه‌ای داشته است.


در حال حاضر با در نظر گرفتن وضعیت چند هفته اخیر بازار موبایل، این‌گونه می‌توان نتیجه‌گیری کرد که عده‌ای با انتشار مصاحبه قدیمی سخنگوی صمت به دنبال آن بودند که تقاضا برای این مدل گوشی را تحریک کرده و در نتیجه قیمت آن هم گران شود. در میان بحبوحه گرانی گوشی‌های آیفون، بازار نمونه‌های تقلبی این نوع برند‌ها هم داغ شده و قاچاقچیان می‌تواند در سایه گرانی این مدل موبایل، اجناس بی‌کیفیت و قاچاق خود را به راحتی بفروشند. 

 

پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: