bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۱۵۴
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۷
بر اساس گزارش یک نهاد بین‌المللی، تهران سومین شهر ارزان جهان، پس از دمشق و تریپولی محسوب می‌شود.

گروه بین الملل بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ بر اساس گزارشی که واحد اطلاعات اقتصادی اکونومیست منتشر کرده، پایتخت ایران جزو 3 شهر ارزان جهان به حساب می‌آید. نمره تهران ازنظر گرانی و هزینه‌های زندگی ۲۳ محاسبه شده است. تهران در جایگاه ۱۷۰ جهان از این نظر قرار گرفته است. تریپولی و دمشق با نمره ۲۲ و ۱۱ به ترتیب پایین‌تر از ایران قرار دارند.

تهران، سومین شهر ارزان جهان!
این گزارش پیش‌بینی کرده است روند رشد قیمت‌ها در جهان طی سال جاری میلادی کندتر شود و اگر جنگ اوکراین اوج نگیرد قیمت سوخت، غذا و کالا‌هایی مثل فلزات در سال 2023، با سقوط قابل توجهی همراه خواهد بود. در مجموع نرخ تورم مصرف‌کننده جهان از ۹.۴ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۶.۵ درصد در سال ۲۰۲۳ کاهش خواهد یافت.

 

چرا تهران شهر ارزان است؟

کاهش ارزش ریال ایران در قبال ارز جهانی، یکی از مهمترین دلایلی است که تهران را جزو ارزان‌ترین پایتخت‌های جهان به شمار می‌آورد. به طوری که اگر هزینه زندگی در تهران را ماهانه 15 میلیون تومان در نظر بگیریم، با احتساب ارز 45هزار تومانی، این هزینه به دلار حدودا 334 دلار می شود. این درحالی است که یک کارگر ساده در یکی از کشورهای اروپایی که از دستمزد کمی برخرودار برای او برخوردار است، حدودا 900 دلار ماهانه دریافت می‌کند.

این ارزانی برای افرادی که درآمد دلاری دارند می‌تواند زندگی خیلی راحتی را فراهم کند، در حالیکه کارگر ساده در ایران با دستمزد ماهانه به صورت میانگین 6 و نیم میلیون تومان، فشار شدید اقتصادی را متحل است. 

گفتنی است؛ هزینه‌های زندگی در محل های مختلف تهران متفاوت است. قطعا بالای شهر تهران هزینه زندگی بسیار بیشتر از پایین شهر است.

پایان پیام//

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: