bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۱۶۲
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۶
بازارنیوز گزارش می‌دهد؛
رئیس جمهور کشورمان پس از ۲۰ سال، عازم چین شد. پیش‌بینی می‌شود، انعقاد برنامه ۲۵ ساله همکاری مشترک دو کشور و درخواست عضویت تهران در سازمان بریکس، مهمترین محور‌های دیدار ۲ رئیس جمهور باشد.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ حجت الاسلام و المسلمین «ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور کشورمان عصر روز گذشته، (دوشنبه ۲۴ بهمن ماه) در راس هیئتی دیپلماتیک متشکل از مقامات سیاسی و اقتصادی، تهران را به مقصد چین ترک کرده و صبح روز سه‌شنبه به وقت محلی، وارد فرودگاه بین‌المللی پکن شد.


چین دهمین سفر خارجی رئیسی محسوب می‌شود که در طول عمر کمتر از دو سال دولت سیزدهم، انجام شده است. در حال حاضر جایگاه متمایز چین در میان شرکای تجاری ایران بر هیچ یک از فعالان اقتصادی کسی پوشیده نیست.

۲ محور مهمی دیدار روسای جمهور ایران و چین/ روابط تهران-پکن وارد مرحله‌ای تازه شده است؟
به گفته «محمد رضوانی‌فر» رئیس‌کل گمرک جمهوری اسلامی ایران، ارزش صادرات غیر نفتی ایران به چین در ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۱ عددی بالغ بر ۱۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بوده و در طرف مقابل، واردات کالا از این کشور در این بازه زمانی رقمی نزدیک به ۱۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار برآورد شده است.


حال با تکیه بر گفته‌های رئیس‌کل سازمان گمرک، می‌توان ارزش مبادلات تجاری دو کشور در ۱۰ ماهه سال جاری را رقمی بالغ بر ۲۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار ارزیابی کرد. با توجه به این مقدار تجارت، کشور چین در رتبه نخست کشور‌های پذیرنده کالا‌های ایرانی و جایگاه دوم واردکننده کالا به ایران قرار دارد.


اگرچه بحث و تبادل نظر درباره مسائل تجاری، می‌تواند یکی از محور‌های مهم گفتگوی رئیسی و هیئت همراه او با همتایان چینی خود باشد، اما مطمئناً اصلی‌ترین موضوع مد نظر مقامات دو کشور نخواهد بود. با استناد به پیام توییتری «حسین امیر عبدالهیان» وزیر امور خارجه کشورمان و صحبت‌های پیش از عزیمت رئیس جمهور در فرودگاه، تعیین تکلیف برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های مشترک ایران و چین را می‌توان به عنوان نقطه عطف این سفر بیان کرد.

۲ محور مهمی دیدار روسای جمهور ایران و چین/ روابط تهران-پکن وارد مرحله‌ای تازه شده است؟


فصلی نو در روابط ایران و چین


«علاءالدین بروجردی» سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در چین در گفتگو با بازارنیوز پیرامون سفر رئیس جمهوری کشورمان به این کشور اظهار کرد: گفتگو درباره ابعاد برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های ایران و چین و عملیاتی کردن مفاد آن در روابط دو کشور را می‌توان به عنوان مهمترین محور سفر رئیس جمهور به کشور چین و دیدار‌های دو یا چند جانبه هیئت همراه او با همتایان چینی خود بیان کرد.


سفیر اسبق ایران در چین با اشاره به اقدامات وزارت امور خارجه در ایجاد زمنیه‌های لازم برای امضای این برنامه، گفت: قبل از آغاز سفر رئیس جمهور، تیمی مقدماتی به ریاست «مهدی صفری» معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه عازم چین شده بود تا با مذاکره با مقامات پکن، در هنگام ورود رئیس جمهور به چین، اسناد مرتبط با برنامه ۲۵ سال همکاری ایران و چین آماده شده تا در این سفر به امضای مقامات عالی دو کشور برسد.


وی خاطرنشان کرد: سفر رئیس جمهور به چین و امضای این برنامه، فرصت تاریخی بسیار خوبی در تاریخچه روابط دیپلماتیک دو کشور محسوب می‌شود؛ زیرا با امضای این برنامه، روابط ایران و چین وارد مرحله‌ای تازه شده و این امر پیامی واضح به آمریکا و غرب خواهد بود.


بروجردی درباره جزئیات این پیام سیاسی، توضیح داد: امضای برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های ایران و چین این پیام را به کشور‌های غربی مخابره می‌کند که جمهوری اسلامی ایران در مقابله تحریم‌های اقتصادی دست بسته نبوده و علی‌رغم همه فشار‌ها ارتباطات خود با کشور‌ها از جمله چین به عنوان یکی از مهمترین کشور‌های اقتصادی دنیا را حفظ خواهد کرد.


سفیر پیشین ایران در چین همچنین درباره حواشی پیش آمده در روابط دو کشور در ماه‌های قبل، گفت: در طول سالیان اخیر، چین همواره در ایام تحریم کنار ایران بوده و به مانند دیگر کشور‌های آسیایی خرید نفت از ایران را متوقف نکرد؛ لذا، با توجه روابط عمیق دو کشور، مسائل مطرح شده را می‌توان حواشی دانست که از سوی دشمنان دو کشور ایجاد شده است.


وی در پایان تاکید کرد: یقیناً در صورت عملیاتی شدن برنامه همکاری‌های ۲۵ ساله ایران و چین، نوع و دامنه همکاری‌های دو کشور به ویژه در حوزه‌های اقتصادی در ایام تحریم، گسترده از ادوار گذشته خواهد شد.


تاکید مقامات ایران و چین بر توسعه مبادلات تجاری


«سعید اشتیاقی» عضو هیئت رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین در گفتگو با بازارنیوز پیرامون اهداف و برنامه‌های این سفر اظهار کرد: قبل از سفر رئیس جمهوری کشورمان به چین، هیئت تجاری به ریاست «سید رضا فاطمی امین» وزیر صمت و متشکل اعضای هیئت رئیسه اتاق ایران و چین و دیگر بازرگانان بخش خصوصی به این کشور آمد. از بدو ورود فعالان اقتصادی دو کشور جلسات و مذاکرات متعددی را درباره توسعه روابط اقتصادی دو کشور آغاز کردند.


عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی ایران و چین افزود: در طول این جلسات، رئیس شورای چین ارتقای تجارت بین المللی چین، وزیر صمت، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و سفیر ایران در چین در سخنان خود همواره بر توسعه و تقویت روابط تجاری دو کشور تاکید کردند.


وی همچنین درباره اهمیت سفر رئیس جمهور ایران به چین، گفت: اهمیت ویژه این سفر در آن است که در طول ۲۰ سال گذشته هیچ سفر رسمی از سوی مقامات ایرانی به چین با شرایط فعلی انجام نشده بود؛ اگر چه در طول این مدت روسای جمهور دو کشور دیدار‌هایی را با هم داشته‌اند، اما از سفر رئیس جمهور ایران به پکن بیش از دو دهه می‌گذرد.


اشتیاقی در پایان تاکید کرد: با توجه به حواشی پیش آمده از سفر رئیس جمهور چین به عربستان و امارات، سفر حجت الاسلام رئیسی به چین و دیدار با مقامات دو کشور از اهمیت دوچندانی برخوردار خواهد بود.


عضویت ایران در بریکس، محور دوم دیدار روسای جمهور چین و ایران


مطمئناً عملیاتی کردن برنامه همکاری‌های ۲۵ ساله ایران و چین فقط بخشی از سفر سه روزه رئیس جمهور کشورمان به این کشور را پوشش خواهد داد؛ زیرا با توجه به عضویت کامل ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای، زمینه‌ای فراهم شده که در گام‌های بعدی ایران بتواند عضویت در سازمان بین المللی بریکس را هم کسب کند.


اخیراً «محمد حسینی» معاون پارلمانی رئیس جمهور در گفتگویی اعلام کرده بود که سفر رئیس جمهور به چین می‌تواند عضویت در بریکس را هم به همراه داشته باشید.


او همچنین در تکمیل صحبت‌های خود، سفر رئیس جمهور به چین را عاملی موثر در خنثی‌سازی تحریم‌ها توصیف کرد.


احیای سیاست نگاه به شرق در سیاست خارجی دولت سیزدهم


در طول یک سال و نیم گذشته، دولت سیزدهم بر خلاف دولت قبل اقدامات ویژه‌ای را برای کاهش وابستگی به غرب و توجه به ظرفیت‌های اقتصادی و سیاست‌های شرق از جمله چین و سازمان‌های بین المللی که به ابتکار این کشور تاسیس شده انجام داده است.


عضویت کامل در سازمان همکاری‌های شانگهای، تلاش برای انعقاد سند همکاری‌های ۲۵ ساله ایران و چین و در نهایت تلاش برای عضویت در سازمان بریکس از جمله نمونه‌های عینی است که در طول این مدت، از سوی دولت پیگیری شده است. 


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: