bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۱۶۷
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۷
بازارنیوز گزارش می‌دهد؛
بندر خشکی قرار است در گوشه‌ای از استان تهران افتتاح شود که هنوز زیر ساخت‌های آن کامل نیست.

گروه راه و مسکن بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ طبق تعاریف، بندر خشک، بندر درون سرزمینی چند منظوره است که مستقیما به واسطه جاده زمینی یا ریل راه‌آهن به بندر دریایی متصل می‌شود و محلی برای انتقال کالاها به مقصدهای داخلی است.

بندر خشک هم برای انتقال درون سرزمینی کالاها و هم برای ذخیره و انبار کالاها محسوب می‌شود. بندر خشک داخلی می‌تواند انتقال کالا بین کشتی‌ها و شبکه‌های بزرگ حمل و نقل داخلی را تسهیل کند و یک مرکز توزیع کالا در درون سرزمین ایجاد کند. در مقابل، صادرات کالا در این بنادر تسهیل و تسریع می‌شود. 

تعاریف بالا برای آن است که چند وقت پیش، طی سفر رئیس جمهور به شهرستان اسلامشهر(واقع در جنوب غرب استان تهران)، افتتاح بندر خشک این شهرستان، در منطقه آپرین که ایستگاه راه‌آهن دارد، یکی از مهمترین دستورات رئیسی بود.

رئیس جمهور در این سفر دستور داد، در کمتر از 2 ماه، این بندر افتتاح شود. پس از آن، میعاد صالحی، معاون وزیر راه در مصاحبه‌ای خبر داد که این بندر در ایام دهه فجر افتتاح خواهد شد. با این وجود و با گذشت یک هفته از وعده صالحی، هنوز خبری از افتتاح این بندر نیست که مهمترین علت آن، آماده نبودن زیرساخت‌هاست.

مهمترین معضلی که در این جا وجود دارد این است که این بندر در حالی برگزیده شده که در نزدیکی آن، بندر خشک فرودگاه امام، مصوبه هیئت وزیران را دارد و باید آنجا که به فرودگاه هم نزدیک است، تجهیز شود. همچنین گمرک شهریار که اکنون با همه ظرفیت خود، به گفته مسئولین روزانه 30 دقیقه تا یک ساعت فقط بارگیری دارد، در همان مسیر ریلی و در نزدیکی اسلامشهر قرار دارد.

به همین علت، به نظر می‌رسد افتتاح این پروژه، اقدامی غیرکارشناسی باشد که احتمالا منافعی برای آن می توان متصور شد.

ارزشمند شدن املاک و زمین هایی که اطراف این بندر هستند، از علت‌هایی مطرح شده که می تواند بر دولت فشار بیاورد تا هرچه سریع‌تر با وجود عدم تکمیل امکانات، بندر آپرین افتتاح شود. البته وسعت زیادی از این زمین‌ها به گفته محلی‌ها، برای شرکت راه‌آهن و وزارت راه است.

خبرنگار بازارنیوز برای تکمیل تحقیقات خود به این منطقه رفت و با برخی از اهالی و مشاورین املاک آنجا گفتگو کرد که در زیر می‌بینید:

 

پایان پیام//

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: