bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۱۷۳
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۲
بازارنیوز به علل ممنوع بودن قانونی معاملات فردایی ارز پرداخته است.

گروه بورس و بانک بازارنیوز- سروش نظری؛ با توجه به اینکه در نظام پولی و بانکی کشور معاملات آتی ارز به رسمیت شناخته نمی‌شود و بر اساس مقررات این کار غیرقانونی است، در سال‌های اخیر بازاری غیررسمی در اقتصاد کشور تشکیل شده است که اصطلاحا به آن بازار معاملات فردایی گفته می‌شود. با توجه به وجود این معاملات، مطالعه‌ای در پژوهشکده پولی و بانکی کشور انجام شده است که در آن به بررسی تجربه و ماهیت حقوقی معاملات فردایی ارز در بازار غیررسمی پرداخته است. در این پژوهش تعریف مشخصی از معاملات ارزی فردایی عنوان شده است.

برای انجام معاملات فردایی ارز، معمولا در پایان یک روز کاری طرفین معامله براساس پیش‌بینی خود از قیمت ارز در روز آینده، با یکدیگر معامله می‌کنند و در پایان روز کاری که معمولا حدود ساعت ۱۵ است، تسویه انجام می‌شود.

در واقع هر طرفی که پیش‌بینی ناصحیح انجام داده بود باید تفاوت نرخ واقعی ارز در روز آینده و نرخ پیش‌بینی شده را به‌عنوان غرامت به طرف مقابل بپردازد. فردی هم که به هر دلیل از پرداخت تاوان خودداری کند، از گروه و طبعا از بازار اخراج خواهد شد و اعتبارش برای انجام معاملات فردایی از بین خواهد رفت. براساس مطالعه انجام شده، در این دسته از معاملات ارزی، هیچ نوع متن قرارداد مکتوبی بین طرفین امضا نمی‌شود و توافقات به‌صورت حضوری یا تلفنی صورت می‌گیرد. همچنین  تحویل ارز هیچ‌گونه موضوعیتی برای طرفین ندارد.

حال در اینجا ما علل غیرقانونی بودن معاملات فردایی ارز را آورده‌ایم:

اینفوگرافیک| معاملات فردایی ارز جرم است

پایان پیام//

برچسب ها: ارز فردایی ، ارز ، دلار ، یورو ، طلا
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: