bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۱۷۸
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۵
بازارنیوز گزارش می دهد؛
در حالی که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی مرتب از تامین کالا‌های اساسی و آرامش در بازار این کالا‌ها خبر می‌دهند، شرایط بازار به گونه دیگری است.

گروه کشت و دام بازارنیوز- بهزاد قبادی؛باوجود آنکه مسئولان وزارت جهاد کشاورزی دائما از تامین کالا‌های اساسی و آرامش در بازار این کالا‌ها خبر می‌دهند، اما آنچه در بازار رخ می‌دهد، در تعارض با ادعاهای آنهاست.

براساس این گزارش، قیمت عمده کالا‌های اساسی در دوره وزارت سید جواد ساداتی نژاد بیش از دو برابر شده است.

در همین راستا، بررسی‌های میدانی خبرنگار بازار نیوز نشان می‌دهد که در روز‌های اخیر قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم بین ۶۲ تا ۶۷ هزار تومان است.

همچنین قیمت هر شانه تخم مرغ ۹۰ هزار تومان و برنج ایرانی بین ۱۱۵ تا ۱۲۰ هزار تومان است.

هر کیلوگرم گوشت قرمز گوساله حدود ۲۷۵ هزار تومان و گوشت گوسفندی بین ۳۳۵ هزار تا بیش از ۴۰۰ هزار تومان است؛ ضمن اینکه در برخی مناطق تهران قیمت این کالا از ۵۰۰ هزار تومان هم گذشته و آن طور که برخی مخاطبان به خبرنگار بازارنیوز گفتند در مناطقی از تهران هر کیلوگرم راسته گوسفندی را به قیمت کیلویی ۶۰۰ هزار تومان خریداری کرده اند.

وضعیت قیمت ها در سال 1400 چگونه بود؟

این در حالی است که در شهریور ۱۴۰۰ که جواد ساداتی نژاد سکان وزارت جهاد کشاورزی را در اختیار گرفت قیمت هر کیلوگرم مرغ کامل تازه بسته‌بندی کیسه‌ای ۳۲ هزار و ۵۰۰ تومان، مرغ کامل منجمد بسته بندی کیسه‌ای ۲۰ هزار و ۹۰۰ تومان، قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز بین ۱۲۵ تا ۱۷۰ هزار تومان، برنج ایرانی طارم بین ۴۸ تا ۵۹ هزار تومان و هر شانه تخم مرغ بین ۵۰ تا ۵۶ هزار تومان بوده است.

بهانه جویی های وزارت جهاد

احتمالا مسئولان وزارت جهاد کشاورزی این وضعیت را به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و اصلاح نظام یارانه‌ای نسبت می‌دهند که اگرچه این مساله تا حدودی صحیح است، اما اصلاح نظام یارانه‌ای قطعا نمی‌تواند علت اصلی این افسارگسیختگی قیمت کالا‌های اساسی باشد؛ ضمن اینکه قرار بود وزارت جهاد کشاورزی برنامه‌هایی برای مدیریت بازار بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی داشته باشد از جمله ارائه کارت الکترونیکی برای خرید مواد پروتئینی که تا لحظه تنظیم این گزارش طرح مذکور عملیاتی نشده است.

چرا قیمت برنج افسار پاره کرد؟

اشتباهات استراتژیک وزارت جهاد کشاورزی در حوزه واردات کالاهای اساسی از جمله برنج که در سال گذشته اتفاق افتاد، از جمله مهم ترین دلایلی بود که باعث شد قیمت برنج سر به فلک بکشد و دخالت این وزارتخانه در بازار برنج و توزیع کالای دولتی نه تنها کمکی به بهبود بازار نکرد، بلکه به تشنج آن دامن زد.

کشتار گسترده دام ها و کمبود در بازار

همچنین دامداران می‌گویند که علت تشنج بازار گوشت نیز کمبود شدید دام زنده است. در این زمینه یک دامدار به خبرنگار بازارنیوز گفت که عدم حمایت دولت از تولیدکنندگان و نداشتن نقدینگی برای تامین نهاده‌های مورد نیاز منجر به کشتار گسترده دام‌ها شده و به همین جهت با کمبود مواجه هستیم.

وی افزایش قیمت گوشت قرمز را در چنین شرایطی طبیعی عنوان و اضافه کرد: چنین روز‌هایی را به راحتی می‌شد پیش بینی کرد.

این تولیدکننده تصریح کرد که وقتی تنشی به بازار کالا‌های اساسی وارد می‌شود، هر چقدر واردات و توزیع بعد از آن صورت بگیرد، تاثیری روی بازار و قیمت‌ها نخواهد داشت.

هشدار درباره آینده بازار تخم مرغ و تکرار تجربه‌های تلخ گذشته

در این راستا ناصر نبی پور، رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران با اشاره به چالش‌های ایجاد شده برای صنعت تخم مرغ درباره کاهش تولید این محصول در ماه‌های آینده هشدار داده است.

نبی پور در گفتگو با خبرنگار بازار نیوز درباره احتمال تغییر قیمت مصوب تخم مرغ نیز توضیح داد که فعلا قیمت همان ۳۹ هزار و ۵۰۰ تومان برای هر کیلوگرم تخم مرغ درب مرغداری است که این نرخ مورد تایید تولیدکنندگان نیست.

وی قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ درب مرغداری را بین ۳۵ تا ۳۶ هزار تومان اعلام و اضافه کرد: قیمت فعلی تخم مرغ درب مرغداری حتی از نرخ مصوب آن نیز کمتر است که دلیل این مساله مازاد تولیدی است که با آن مواجه هستیم.

بحرانی شدن وضعیت تولید مرغ

همچنین اخیرا به دنبال ایجاد چالش‌های گسترده برای صنعت مرغداری کشور از جمله دخالت دولت در بازار، قیمت گذاری دستوری، عدم تامین به موقع و کافی نهاده‌های دامی، بحرانی شدن شرایط بازار، کاهش شدید قیمت مرغ، عدم صادرات مناسب و مواردی از این قبیل، حبیب اسدالله‌نژاد، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران از سمت خود استعفا داد.

با توجه به مطالب فوق مشخص است که سوءمدیریت مهمترین دلیل تشنج بازار کالا‌های اساسی است، به طوری که برخی از این کالا‌ها از جمله گوشت قرمز از سبد مصرفی برخی خانوار ایرانی حذف شده و اگر با روند فعلی پیش برویم، این اتفاق برای سایر کالا‌ها نیز رخ خواهد داد.

پایان پیام//

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: