bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۱۹۲
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۱
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک کارشناس صنعت خودرو ضمن انتقاد از تصمیم وزارت صمت برای قرعه‌کشی خودرو‌های وارداتی، این اقدام را سیاستی به نفع بانکداران و سوداگران توصیف کرد.

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ از زمان اعلام تصمیم وزارت صمت برای پیش فروش خودرو‌های وارداتی و عرضه خارج از بورس آنها، بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران صنعت خودرو انتقاداتی را نسبت به این سیاست وارد کردند. «سعید مدنی» مدیرعامل پیشین سایپا از جمله منتقدانی است که در گفتگو با بازارنیوز پیرامون معایب این مسئله اظهار کرد: زمانی می‌توان با قاطعیت از انجام واردات خودرو سخن گفت که همه مراحل گمرکی آن به طور کامل انجام شده باشد، در غیر این صورت نمی‌توان هر اقدامی مانند ثبت سفارش را به منزله ورود رسمی اتومبیل‌های خارجی تلقی کرد.

ایجاد صف‌‎ میلیونی برای خودرو‌های خارجی/ بانک‌ها برند اصلی قرعه کشی هستند!
مدیرعامل پیشین سایپا خاطر نشان کرد: با توجه به شروط مذکور، هیچ خودرویی وارد کشور نشده، اما با این حال مسئولان وزارت صمت اصرار دارند که بگویند واردات خودرو انجام شده است.


وی تصریح کرد: هدف اصلی از واردات خودرو، حضور اتومبیل‌هایی با میانگین قیمت ۱۰ تا ۲۰ هزار دلار بود تا به واسطه آن‌ها بازار خودرو قدری تنظیم شود، اما با جهش نرخ ارز این هدف هر روز کم رنگ‌تر از روز‌های قبل می‌شود.


ایجاد صف میلیونی، این بار برای خودرو‌های وارداتی


مدنی با انتقاد از سیاست وزارت صمت برای قرعه‌کشی خودرو‌های خارجی، گفت: با انجام این سیاست مجدداً شاهد تشکیل صف‌های میلیونی برای خرید خودرو‌های خارجی خواهیم بود که تنها بخش بسیار اندکی از آن مصرف‌کننده واقعی هستند.


وی تاکید کرد: با عرضه خودرو‌های وارداتی در سامانه یکپارچه فروش، شاهد صف‌های طولانی، کاذب و بدتر از خودرو‌های داخلی خواهیم بود؛ زیرا حاشیه سود این نوع اتومبیل‌ها به مراتب بیشتر از خودرو‌های داخلی است.


این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: در چنین شرایطی کسانی که از نقدینگی بسیار زیادی برخوردار هستند، سرمایه خود را برای خرید خودرو‌های خارجی انتقال می‌دهند؛ لذا، با توجه به تشدید دلالی برای این نوع اتومبیل، مصرف‌کننده واقعی نخواهد توانست که اتومبیل مد نظر خود را در رنج قیمتی ۱۰ تا ۱۵ هزار دلار تهیه کند.

ظهور مجدد صف میلیونی برای خودرو‌های وارداتی/ بانک‌ها برند اصلی قرعه‌ کشی هستند!
بانک‌ها، برنده واقعی قرعه‌کشی خودرو‌های وارداتی


مدنی همچنین درباره شرط وزارت صمت برای بلوکه کردن ۵۰۰ میلیون تومان در حساب‌های بانکی، گفت: در حال حاضر هدف از مطرح کردن این شرط از سوی وزارت صمت مشخص نیست، اما در این میان این بانک‌ها هستند که از محل این تصمیم حجم بالایی از نقدینگی و حاشیه سود بسیار زیادی را کسب خواهند کرد.


مدیرعامل پیشین سایپا همچنین درباره حذف الزام عرضه خودرو‌های وارداتی هم توضیح داد: فروش اتومبیل‌های وارداتی از طریق بورس کالا به دلیل ماهیت رقابتی خود، بستری عقلانی و منطقی برای فروش این نوع خودرو‌ها بود، اما با این وجود این روش حذف شد.


وی تصریح کرد: کالای قرعه کشی‌شده، یک لاتاری است؛ در چنین شرایطی، برنده این بخت آزمایی، همه سود آن محصول را به طور تمام و کمال دریافت می‌کند. به عنوان مثال، خودرو وارداتی را با مبلغی بالغ بر ۱ میلیارد تومان و بیش از آن از واردکننده دریافت کرده و سپس همان را با قیمتی بالغ بر ۲.۵ میلیارد تومان در بازار آزاد به فروش می‌رساند. در این میان آن فرد ۱.۵ میلیارد تومان سود کرده است.


مدنی خاطر نشان کرد: بر خلاف فضای سوداگرانه قرعه‌کشی، در بورس کالا شرایطی رقم می‌خورد که آن خودرو خارجی ۱ میلیارد تومانی، متاثر از فضای رقابتی این بازار ۱.۵ میلیارد تومان به فروش می‌رسد؛ در چنین شرایطی، حاشیه سود این کالا کمتر بوده و بخشی از آن نصیب واردکننده خودرو می‌شود.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: