bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۱۹۶
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۷
رئیس کل گمرک خبر داد؛
رئیس‌کل گمرک جمهوری اسلامی ضمن تشریح جزئیات آمار ۱۱ ماهه تجارت خارجی ایران، از رشد ۱۲ درصدی صادرات غیرنفتی کشور در این مدت خبر داد.

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «محمد رضوانی فر» رئیس‌کل گمرک جمهوری اسلامی در تشریح کارنامه تجارت خارجی کشور در ۱۱ ماهه سال‌جاری اظهار کرد: طی این مدت، نزدیک به ۱۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۴۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار صادر شده که در مقایسه با مدت زمان مشابه خود در سال ۱۴۰۰ شاهد کاهش بوده است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۰، کاهش ۱.۱۶ درصدی وزن و همچنین افت ۱۲.۲۲ درصدی در ارزش بوده است.


رئیس کل گمرک همچنین درباره آمار واردات کالا هم در این مدت گفت: در ۱۱ ماهه سال جاری ۳۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۵۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار وارد کشور شده که در مقایسه با مدت زمان مشابه خود افت ۸.۶۱ درصدی در وزن و همچنین افزایش ۱۵.۲۸ درصدی را به ثبت رسانده است.

رشد ۱۲ درصدی صادارت در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۱
وی متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای صادراتی در ۱۱ ماه سال جاری را ۴۳۹ دلار عنوان گرد و گفت: این شاخص در مدت زمان مشابه سال قبل ۳۸۶ دلار بوده؛ لذا، این آمار بیان‌گر رشد ۱۳.۵۴ درصدی ارزش صادراتی کشور است.


معاون وزیر اقتصاد همچنین ارزش گمرکی هر تن کالای وارداتی طی این مدت را ۱۵۹۷ دلار بیان کرد و گفت: در حال حاضر این شاخص در مقایسه با رقم ۱۲۶۶ دلار در یازده ماهه سال ۱۴۰۰، رشدی ۲۶.۱۴ درصدی را پشت سر گذاشته است.


صدرنشینی پتروشیمی در سبد صادراتی ایران


رضوانی فر همچنین درباره اقلام صادراتی ایران تصریح کرد: در ۱۱ ماهه سال جاری، ۲۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار صادرات کالا‌های پتروشیمی صورت گرفته که از نظر وزنی ۴۰.۲۵ درصد و همچنین از نظر ارزش ۴۴. ۴۹ درصد از کل سبد صادرات غیرنفتی کشور را تشکیل داده است.


وی افزود: عمده‌ترین کالای صادراتی گاز طبیعی مایع شده به ارزش ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بوده که سهمی بالغ بر ۱۳.۹۷ درصد از کل ارزش صادرات را به خود اختصاص داده است.


 عمده کشور‌های خریدار کالا‌های ایرانی


رضوانی‌فر همچنین در تشریح جزئیات مقاصد صادراتی کالا‌های ایران، توضیح داد: در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۱، کشور چین با ۱۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار، عراق با ۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار، ترکیه با ۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار و هند با ‏یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار در زمزه پنج مقصد صادراتی کالا‌های ایرانی قرار داشته‌اند.


به گفته رئیس‌کل گمرک، این کشور‌ها در مجموع ۷۳.۴۵ درصد از نظر وزن و همچنین ۷۵.۴۵ درصد از کل ارزش صادراتی کشور را به خود اختصاص داده‌اند.


وی همچنین درباره مبدا‌های واردات کالا به ایران هم توضیح داد: در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۱، کشور‌های امارات متحده عربی با ۱۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار، چین با ۱۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار، ترکیه با ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار، هند با ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار و آلمان با یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون در زمره ۵ کشور صادرکننده کالا به بازار ایران بوده‌اند. این کشور‌ها ۶۵.۱۸ درصد از نظر وزنی و همچنین ۷۵.۷۷ درصد از کل ارزش واردات را هم به خود اختصاص داده‌اند.

رشد ۱۲ درصدی صادارت در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۱
آخرین وضعیت واردات کالا‌های اساسی


رضوانی فر همچنین درباره میزان واردات کل کالا‌های اساسی در ۱۱ ماهه سال جاری گفت: طی این مدت، رقمی بالغ بر ۲۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن به ارزش ۱۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار کالا اساسی وارد کشور شده که با اختصاص ۶۷.۱۳ درصد از نظر و همچنین ۳۳.۰۸ درصد از ارزش واردات را به خود اختصاص داده که در مقایسه با مدت زمان مشابه در مدت زمان مشابه در سال جاری، کاهش ۱۶.۴۲ درصدی در وزن و همچنین رشد ۶.۳۳ درصدی را در ارزش دلاری داشته است.


معاون وزیر تصریح کرد: در ۱۱ ماهه سال جاری، اقلام اساسی شامل ذرت، برنج، دانه سویا، گندم، روغن آفتابگردان، جو و کنجاله سویا در فهرست ۱۰ قلم اول کالا‌های وارداتی کشور قرار گرفته اند و در مجموع از نظر وزنی ۵۶.۵۱ درصد و از نظر ارزش هم ۲۰.۶۷ درصد از کل واردات کشور را به خود اختصاص داده‌اند.


وی همچنین درباره آمار واردات تلفن همراه در ۱۱ ماهه سال جاری، گفت: طی این مدت، بالغ بر ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار، معادل ۴.۸۵ درصد از کل ارزش واردات کشور به این کالا اختصاص داده شده است.


رضوانی‌فر همچنین درباره ترانزیت خارجی، توضیح داد: در ۱۱ ماهه سال جاری هم در مقایسه با مدت زمان مشابه خود در سال ۱۴۰۰، رشدی ۵.۲۲ درصدی را تجربه کرده است.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: