bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۲۰۰
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۵
بازار نیوز خبر می‌دهد؛
طبق اطلاعاتی که به دست بازارنیوز رسیده، بیش از شش ماه است که هیچگونه تخصیصی به دانه برای استحصال کنجاله داده نشده است.

گروه کشت و دام بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ یک شرکت واردکننده، در نامه‌ای به معاون توسعه بازرگانی و صنایع وزارت جهاد کشاورزی در خصوص آخرین وضعیت تامین، فروش و عرضه کنجاله عنوان کرده است که آخرین تاریخ تخصیص ارز جهت دانه، سی‌ام مرداد ماه سال جاری بوده و بیش از شش ماه است که هیچگونه تخصیصی به دانه برای استحصال کنجاله داده نشده است.

دانه سویا ۶ ماه ارز نگرفته/ قیمت کنجاله به ۱۹ هزار تومان افزایش یافت

براساس اعلام این شرکت، حدودا ۶۸۲ هزار تن دانه سویا کوتاژ شده به ارزش ۵۲۰ میلیون یورو علی رغم عدم تخصیص به موقع ارز وارد و کنجاله آن به میزان ۵۳۰ هزار تن استحصال و در بازارگاه عرضه شده است، از این میزان فقط ۱۳۰ هزار تن آن حمل نشده که این اقدام نقش کلیدی در کنترل تشدید بحران کنجاله داشته است.


در نامه این شرکت ذکر شده که دو متغییر بسیار مهم در این حوزه رخ داده که مورد اول، افزایش ۲۰ درصدی قیمت یورو خرید از ۲۶ به ۳۱ هزار تومان بوده که موجب افزایش بهای تمام شده کنجاله سویا به حداقل ۱۹ هزار تومان شده است. همچنین عدم تامین ارز به موقع و تاخیر بسیار طولانی تخصیص آن اختلال جدی در زنجیره تامین ایجاد کرده است.

بنابراین، با توجه به مصوبه اخیر ستاد تنظیم بازار در خصوص افزایش قیمت کنجاله به ۱۹ هزار تومان و تامین مابه‌التفاوت آن توسط وزارت رفاه، خواهشمند است دستور اقدام لازم درباره اعلام قیمت جدید و تخصیص فوری ارز را صادر کنید تا امکان عرضه مجدد ۵۰۰ هزار تن کنجاله به فوریت روزانه شش هزار تن فراهم شود.

پایان پیام//

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: