bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۳۰۱
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۴
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
رئیس سابق سازمان توسعه تجارت، به تشریح تجارت خارجی ایران در سال ۱۴۰۱ و آینده آن در سال ۱۴۰۲ پرداخت.

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «حمید صافدل» رئیس سابق سازمان توسعه تجارت در گفتگو با بازارنیوز، در تشریح تجارت خارجی ایران در سال ۱۴۰۱ اظهار کرد: تعاملات تجاری ایران، در سال قبل در شرایطی رقم خورد که اقتصاد کشور همچون ادوار گذشته همچنان با شرایط تحریمی دست و پنجه نرم می‌کرد، اما علی‌رغم تداوم این وضعیت، در این سال شاهد تنوع بازار‌های هدف و افزایش کمیت‌های آماری در حوزه تجارت خارجی ایران بودیم.

وی همچنین درباره واردات کالا در سال ۱۴۰۱ گفت: اگرچه دولت در این سال موفق به تامین کالا‌های اساسی کشور شد، اما نوسان نرخ ارز و همچنین بروز برخی مسائل داخلی، در مقاطعی از زمان باعث بروز نگرانی‌هایی میان فعالان بخش خصوصی برای عرضه کالای خود سطح بازار شد.

 

نگاهی بر بازرگانی خارجی ایران در آینه ۱۴۰۱/ تجارت بین الملل ایران در ۱۴۰۲ چگونه رقم خواهد خورد؟
بهبود روابط در ۱۴۰۱، پیش مقدمه توسعه تجارت در ۱۴۰۲


صافدل همچنین با اشاره به احیای روابط ایران و عربستان و توسعه همکاری‌های اقتصادی با دیگر کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس، گفت: با توجه درهم تنیدگی سیاست و اقتصاد، وقایع دیپلماتیک هفته‌های اخیر و نوید توسعه تعاملات اقتصادی ایران و کشور‌های عربی حاشیه، پیش‌بینی می‌شود که در نخستین ماه‌های سال ۱۴۰۲ شاهد حرکت‌ و نتایج مثبتی در تجارت کشورمان و افزایش صادرات کالا‌های ایرانی به کشور‌های این حوزه باشیم.


رئیس سابق سازمان توسعه تجارت افزود: در صورت مدیریت صحیح این وقایع، شاهد رشد تولید کالا‌های ایرانی و ارتقاء سهم ایران در تجارت خارجی کشور‌های پیرامونی خواهیم بود.


صافدل همچنین درباره شرکای تجاری ایران در سال ۱۴۰۱ اظهار کرد: ساختار تجارت خارجی کشور تابعی از شرایط ارزی کشور است؛ لذا در صورت هرگونه گشایش و توسعه در حوزه روابط سیاسی و اقتصادی به هر یک از کشور‌های همسایه و یا کشور‌های دورتر، می‌توانیم شاهد تغییر و تحولات مهمی در ساختاری شرکای تجاری و یا تغییر بازار‌های صادراتی باشیم.


این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بعضی از کشور‌های همسایه بازار صادراتی و یا وارداتی نهایی کالا‌های ایرانی نیستند، بلکه حلقه اتصالی میان ایران و سایر کشور‌ها محسوب می‌شوند. با بهبود شرایط سیاسی ما می‌توانیم دسترسی بهتری به بازار این کشور‌ها داشته باشیم.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: