bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۳۰۵
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۲
در گفتگو با بازارنیوز؛
مدیرکل پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز علت عدم درج آمار قاچاق سال‌های ۹۸ تا ۱۴۰۰ در سایت این ستاد را ناشی تاخیر مرکز آمار ایران در ارسال داده‌های لازم محاسبه آمار سالانه قاچاق عنوان کرد.

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «امیر محمد پرهام‌فر» مدیرکل پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفتگو با بازارنیوز پیرامون انتقاد برخی کارشناسان اقتصادی درباره عدم صحت آمار ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و وجود ارقام متعدد در مورد میزان قاچاق، گفت: هر کارشناس و یا فعال اقتصادی که معتقد و یا مدعی است که آمار قاچاق بیش از رقم اعلامی ستاد است، فرمول محاسبه آن را ارائه دهد.


این مقام مسئول همچنین در مورد گلایه برخی تشکل و انجمن‌های صنفی کشور مبنی بر بی توجهی ستاد مبارزه با قاچاق و ارز به آن‌ها را تکذیب کرد و توضیح داد: ستاد در مواجهه با همه تشکل‌ها اعم از اتاق‌های بازرگانی، اصناف و تعاون همکاری‌های لازم را داشته و حتی در فرایند تصمیم‌گیری‌ها برای برخی امور از آن‌ها دعوت به عمل آورده است.


وی درباره گلایه انجمن لوازم صوتی و تصویری مبنی بر بی پاسخ ماندن نامه اعضای این تشکل به ستاد گفت: رویه رسیدگی به مطالبات برخی از اتحادیه و اصناف به این گونه نیست که از تک تک آن‌ها برای جلسه و هم نظری دعوت به عمل بیاید، بلکه با دریافت محتوای مطالبات آنها، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اقدامات لازم برای رسیدگی به درخواست اصناف را در دستور کار خود قرار می‌دهد.

 

 تعلل مرکز آمار؛ علت تاخیر اعلام آمار قاچاق


پرهام‌فر پیرامون عدم درج آمار قاچاق سال‌های ۹۸ تا ۱۴۰۰ در سایت این ستاد اظهار کرد: در حال حاضر میزان برآورد سالانه کالا‌های قاچاق کشف شده تا پایان سال ۹۹ در سایت قابل دسترس بوده، اما نکته حائز اهمیتی که باید به آن اشاره کرد این است که تخمین این آمار نیازمند اطلاعاتیست که از سوی سایر دستگاه‌ها مانند مرکز آمار ایران در اختیار ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز قرار می‌گیرد.


مدیر‌کل پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصریح کرد: تخمین آمار سالانه قاچاق بر اساس فرمول عرضه و تقاضا انجام می‌شود؛ لذا، برای به دست آوردن این آمار، ستاد به داده‌هایی نیاز دارد که باید از سوی مرکز آمار ارسال شود. پس از تحویل این اطلاعات، اعداد و ارقام اعلامی این مرکز در فرمول مذکور جای‌گذاری و محاسبه شده و در نهایت آمار سالانه قاچاق به طور نهایی اعلام می‌شود.


وی خاطرنشان کرد: علت تاخیر آمار سالانه کالای قاچاق در سال ۱۴۰۰ هم ناشی از تاخیر مرکز آمار است.


پرهام‌فر همچنین درباره فروش گوشی تقلبی در بازار و جای‌گذاری IMEI برخی وسایل الکترونیکی مانند مودم کامپیوتر و ساعت‌های هوشمند بر روی آن‌ها اظهار کرد: طرح رجیستری، طرحی امن و قابل اطمینان است که نمی‌توان آن را با استفاده از روش‌هایی مانند جعل و کپی دور زد.


مدیر‌کل پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز شناسایی برخی ابزار‌های ارتباطی با امکان گفتگوی دو طرفه را امری رصد پذیر دانست که از سوی سامانه همتا به سرعت و به طور کامل انجام می‌شود.


وی همچنین در پایان در پاسخ به این سوال که چرا این ستاد بر اساس تبصره ۲ ماده ۱۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز آمار و برآورد کشفیات قاچاق را هر سه ماه یکبار به کمیسیون اقتصادی مجلس ارائه نمی‌دهد، گفت: براساس این تبصره، آمار قاچاق باید به طور سالانه ارائه شود. آنچه که باید هر ۳ ماه و یا ۶ ماه به کمیسیون اقتصادی مجلس تقدیم کند، گزارش عملکرد ستاد مبارزه  با قاچاق کالا و ارز است.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: