bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۳۰۹
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۱
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
رئیس کنفدراسیون صادرات کشور با تاکید بر اهمیت توافق با عربستان روی رابطه ایران با کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس، از تصدی‌گری ۸۵ درصدی دولت در اقتصاد کشور، گلایه کرد.

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران، در گفتگو با بازارنیوز در خصوص اهمیت اقتصادی توافق بین ایران و عربستان، اظهار کرد: تهران و ریاض دو قدرت بزرگ منطقه‌ای هستند و عدم ارتباط ما با عربستان، نه تنها بر ارتباط دوجانبه با این کشور، بلکه بر ارتباط ما با کشور‌های حوزه خلیج فارس هم اثرگذار بود.

وی افزود: در حال حاضر، مهمترین شریک تجاری منطقه‌ای ما در بخش صادرات و واردات، امارات متحده عربی است و این کشور در این ۷ سال، تحت شرایط ارتباط ما با عربستان قرار گرفته و برای آن‌ها تجارت با ما سخت‌تر از گذشته بود.

لاهوتی تاکید کرد: آنقدری که ما در بخش ارتباط با کشورهای خلیج فارس، می توانیم آثار مثبت داشته باشیم، شاید تجارت با خود عربستان آنقدر مثبت نباشد. چون عربستان در خیلی از بازار‌ها مانند نفت و پتروشیمی رقیب ماست؛ بنابراین تاثیر مثبت این توافق را در ارتباط ما با کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس بوده و استقبالی هم که در این مدت از این توافق شده، بیانگر همین موضوع است.

رئیس کنفدراسیون صادرات تصریح کرد: گرچه فشار تحریم همچنان وجود دارد، ولی با این توافق فشار‌هایی که از ناحیه عدم ارتباط ما با ریاض روی رابطه ما با کشور‌های عربی وجود داشت، کمتر خواهد شد. البته همه این مسائل بسته به این دارد که در آینده چه اتفاقاتی خواهد افتاد. فعلا جزئیات خاصی از این توافق منتشر نشده که بتوان روی آن اظهار نظری داشت.


اخبار مرتبط:

نگاهی بر بازرگانی خارجی ایران در ۱۴۰۱/ تجارت بین الملل ایران در ۱۴۰۲ چگونه رقم خواهد خورد؟


 

85 درصد اقتصاد دست دولت است


لاهوتی در واکنش به این که بخش خصوصی واقعی چه میزان می‌تواند روی این رابطه اثرگذار باشد، اظهار کرد:  شرکت‌های تحت عنوان خصولتی در اقتصاد ایران نقش مهمی دارند و با توجه به آمار‌هایی که منتشر شده حدود ۸۵ درصد اقتصاد کشور در دست دولت است؛ علی‌رغم این که بیشترین حجم اشتغال و بنگاه‌داری در اختیار بخش خصوصی است. این که چقدر بخش خصوصی در این شرایط می‌تواند رشد داشته باشد، بستگی به سیاست‌گذاری‌های دولت و فضا دادن به این بخش است.

وی افزود: خصوصی‌سازی یکی از مسائل مهمی بود که می‌توانست به این موضوع کمک کند اما متاسفانه با شکست مواجه شد. حال، بحث از مولدسازی می‌کنند که باید دید به چه صورت عمل خواهد شد. به نظر این اتفاق در امتداد خصوصی‌سازی مدنظر دولت خواهد بود، ولی روش و اجرای آن است که مشخص می‌کند چقدر فضا باز خواهد شد و تا چه حد به سرمایه‌گذار بخش خصوصی اطمینان می‌دهند که در این فضا رشد کند.

پایان پیام//

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: