bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۳۱۱
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴
بازارنیوز گزارش می‌دهد؛
وضعیت قیمت بنزین برای دولت سیزدهم به چالشی تبدیل شده که حل آن، نیازمند کار دقیق و کارشناسی‌شده است.

گروه نفت و انرژی بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ با شروع سال جدید، شایعات در خصوص افزایش قیمت بنزین بالا گرفته و برخی رسانه‌های داخلی و خارجی، خبر از گران شدن بنزین می‌دهند.

افزایش شدید مصرف و قاچاق بنزین

برخی کارشناسان، بنزین را در کشور بسیار ارزان می‌دانند و علت افزایش میزان سوخت به نزدیک ۱۵۰ میلیون لیتر در ایام نوروز و همچنین گسترش قاچاق به کشور‌های همسایه را «یارانه پنهان» قلمداد می‌کنند و برخی از کارشناسان هم اساسا این موضوع را رد کرده و افزایش قیمت بنزین به سطح قیمت جهانی یا فوب خلیج فارس را منوط به افزایش دستمزد کارگر به حد جهانی می‌دانند که عملا این امکان پذیر نیست؛ لذا، با افزایش قیمت بنزین مخالف‌اند.

اتفاقات 98، میراث شوم دولت دوازدهم برای رئیسی

اتفاقاتی که در سال ۱۳۹۸ در پی افزایش قیمت بنزین رخ‌داد، دولت سیزدهم را برای اصلاح قیمت، دست به عصاتر کرده است. در سال ۹۸، به علت عدم اقناع مردم و و رفتار نامناسب مسئولین از جمله شخص رئیس‌جمهور که اعلام کرد «صبح جمعه فهمیدم»، کشور درگیر اعتراضات و آشوب شد و امنیت داخلی به مخاطره افتاد.

کارشناسان معتقدند اصلاح قیمت نباید به‌یکباره و به این شکل بد اجرا می‌شد و ابتدا باید مردم در جریان موضوع قرار می‌گرفته و اهمیت ماجرا برای آن‌ها بازگو می‌شد. همچنین نرخ‌ها هم باید به صورت پلکانی رشد می‌کرد، نه این که یک‌شبه قیمت بنزین 3 برابر شود.

طبق قانون، دولت هرسال باید قیمت بنزین را اصلاح کند تا پس از مدتی، این منبع سوخت به فوب خلیج فارس نزدیک شود؛ اما دولت‌ها به دلیل ترس از اجرای این قانون، شرایط را برای خود و دولت آتی سخت می‌کنند.

با توجه به اتفاقاتی که در سال ۹۸ پس از افزایش قیمت بنزین رخ داد و کشور دچار التهاب شد و از طرفی با توجه به افزایش شدید مصرف بنزین در کشور و احتمال نیاز به واردات و همچنین قاچاق شدید سوخت در نواحی مرزی، دولت در وضعیت سختی قرار خواهد داشت.

بحث افزایش قیمت بنزین مطرح نیست

دولت طی ماه‌های اخیر بار‌ها تاکید کرده که قصد افزایش بنزین را ندارد و در سال جدید که چند روز از آن بیشتر نگذشته هم خبری منوط به این اتفاق را اعلام نکرده است.

در همین راستا، رمضانعلی سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: نه در دولت و نه در مجلس بحثی در خصوص افزایش قیمت بنزین در سال ۱۴۰۲ صورت نگرفته است.

سنگدوینی در صفحه شخصی خود در توئیتر، نوشت:

«دولت قصد افزایش قیمت بنزین را ندارد. اگر دولت می‌خواست قیمت ‎بنزین را افزایش دهد در لایحه بودجه آورده می‌شد و منابع حاصل از آن را برای هزینه بودجه ۱۴۰۲ می‌آورد. در ‎کمیسیون انرژی مجلس نیز هیچ بحثی در این خصوص مطرح نشده و دولت هم چنین موضوعی را مطرح نکرده است.

برخی رسانه‌ها با طرح احتمال افزایش ‎قیمت بنزین می‌خواهند تنش درست کنند، اما واقعیت این است که اگر دولت قصد افزایش بنزین را داشت در لایحه بودجه آن را لحاظ می‌کرد، ولی چنین چیزی اصلا مطرح نشده است.»

پایان پیام//

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: