bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۳۲۲
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق، ضمن اشاره به آمار صادرات ایران به این کشور در ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۱، چشم‌انداز صادراتی کالا‌های ایرانی در بازار عراق در سال ۱۴۰۲ را رقمی بالغ بر ۱۲ میلیارد دلار پیش‌بینی کرد.

تحقق صادرات ۱۰ میلیارد دلاری ایران به عراق در ۱۴۰۱

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «سید حمید حسینی» عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در گفتگو با بازارنیوز، پیرامون میزان صادرات ایران به این کشور در ۱۲ ماهه سال گذشته اظهار کرد: صادرات ایران به عراق، با عبور از مرز رقم ۱۰ میلیارد دلار، چشم انداز صادراتی سال ۱۴۰۱ را محقق ساخت.


عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق خاطرنشان کرد: بر اساس آمار ۱۱ ماهه تجارت خارجی ایران در سال گذشته، ارزش کالا‌های صادر شده به عراق رقمی بالغ بر ۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده است؛ لذا، با توجه به این نکته، صادرات ۱۰ میلیارد دلاری به عراق در ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۱،امر چندان دور از ذهن نیست و نخواهد بود.


وی همچنین درباره چشم انداز صادراتی ایران در عراق برای سال ۱۴۰۲، گفت: بیان این مسئله در مقطع زمانی فعلی تا حدودی زود است، اما معتقدم که با توجه به روند فعلی حضور ایران در بازار عراق، حل بخشی از مشکلات ارزی تجار ایرانی در این کشور و بهبود درآمد ارزی عراق، پیش‌بینی می‌شود که صادرات ما به این کشور در پایان سال ۱۴۰۲، به رقمی بالغ بر ۱۲ میلیارد دلار برسد.


سرمایه‌گذاری ایران در عراق؛ همچنان در مرحله مذاکره


این فعال اقتصادی همچنین درباره آخرین وضعیت فرایند سرمایه‌گذاری ایران در عراق، اظهار کرد: مذاکره درباره این مسئله میان مقامات ایران و مسئولان بانک مرکزی و بانک TBI عراق در جریان بوده، اما با این حال، گفتگوی دو طرف هنوز به جمع بندی نهایی و ملموسی منتج نشده است.

تحقق صادرات ۱۰ میلیارد دلاری ایران به عراق در ۱۴۰۱
 صادرات گران تجار ایرانی به عراق


حسینی همچنین درباره مشکلات ارزی فعالان اقتصادی ایرانی در عراق، گفت: اخیراً مسئولان بانک مرکزی عراق، رقمی بالغ بر به ۵۰۰ میلیون دلار از منابع ارزی ایران که از محل صادرات برق به این کشور بوده را آزاد کردند، اما با این حال هنوز مشکلات ارزی تجار ایرانی در آنجا به طور کامل حل نشده است.


عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق تصریح کرد: در حال حاضر به دلیل مشکلات ارزی عراق، تمامی مراحل صادرات و واردات کالا به این کشور به طور کامل سامان‌دهی شده و اگر واردکننده‌ای بخواهد کالایی را به این کشور صادر کند، می‌تواند با ارائه گواهی مبدا کالا‌ی خود، از بانک مرکزی عراق، دلار را با قیمت ۱۳۲۰ دینار دریافت کند.


وی تاکید کرد: این مسئله برای فعالان اقتصادی ایرانی صادق نبوده و آن‌ها ناگزیرند ارز حاصل از صادرات خود به عراق را از طریق صرافی‌ها و با قیمت ۱۵۵۰ دینار دریافت کند. این موضوع علاوه بر تحمیل ضرر به صادرکنندگان ایرانی، گاهی برای خریداران عراقی هم مشکلاتی را به وجود می‌آورد. مسئله‌ای که تداوم آن قدرت رقابت ایران در بازار عراق را کاهش می‌دهد.


این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: مقامات ایران با رایزنی و مذاکره با مسئولان عراقی، می‌توانند شرایطی را مهیا سازند که برخی کالا‌های غیر تحریمی ایران از سوی بانک مرکزی عراق تحت پوشش تخصیص ارز قرار گیرد.


حسینی همچنین درباره آخرین وضعیت پروژه راه آهن شلمچه-بصره هم توضیح داد: مسئولان عراق پیرامون این موضوع اعلام کرده‌اند که منابع مالی این طرح و یا حتی راه آهن بصره تا ترکیه را در بودجه سال آینده در نظر گرفته‌اند. در حال حاضر به دلیل وقوع برخی مسائل مانند اختلاف دولت مرکزی با اقلیم کردستان، بودجه سال این کشور با مشکل مواجه شده است.

پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: