bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۳۳۹
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۱
باازرنیوز بررسی می‌کند؛
تبلیغات اغواکننده شدیدی برای آیفون‌های فیک در حال انجام است که امکان دارد باعث شود فریب کلاهبرداران را بخورید.

گروه دیجیتال بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ چند وقتی است که حجم تبلیغات «آیفون فیک» در اینستگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی بالا رفته و فریبکاران با رویافروشی، برخی از مردم را فریب می‌دهند.

این که مسائل فرهنگی، چقدر باعث شده که مردم وسیله‌ای شبیه به آیفون را در دست بگیرند به کنار، از بُعد اقتصادی هم این کالا به ضرر افراد است.

 

عدم رجیستری، مشکل اول فیک‌ها


طبق دستورالعمل سامانه رجیستری موبایل (همتا)، گوشی‌هایی که به روش‌های قانونی تولید یا وارد کشور نشوند، قاچاق محسوب، شامل رجیستری نشده و عملا از لحاظ ارتباطاتی بلااستفاده خواهند بود. این یعنی آیفون‌های ۵ میلیونی به صورت طبیعی، رجیستر نمی‌شود و نمی‌توانید از آن برای تماس یا اینترنت استفاده کنید.

البته کلاهبرداران برای این بخش راه چاره‌ای کوتاه‌مدت برای فروش کالایشان پیدا کردند و آن کپی IMEI گوشی‌های سرقتی یا تلفن‌های همراه بلااستفاده و مستهلک است. مشکلی که اینجا وجود دارد این است که این رجیستری تا مدت کوتاهی باقی می‌ماند و با چند وقت استفاده از گوشی موبایل، سامانه همتا متوجه این کلاهبرداری شده و گوشی شما را از دسترس خارج خواهد کرد.

 

آیفون 5 میلیونی، آپشنی ندارد

از لحاظ امکاناتی هم، چون این‌ها کالای واقعی نیستند، هیچ کدام از آپشن‎‌های آیفون مانند دوربین، سیستم عامل ios، پردازنده قوی و... را ندارند و از این لحاظ هم غیرقابل استفاده‌اند. همچنین به دلیل استفاده از قطعات فیک و نامناسب، به سرعت خراب شده و امکان تعمیر هم وجود ندارد.

 

فروش فیک‌ها به جای کالای اصلی


نکته حائز اهمیت در خصوص این آیفون‌ها اینجاست که ممکن است برخی از کلاهبرداران، آیفون فیک را به جای آیفون واقعی بفروشند که در اینجا استعلام از سامانه همتا و تطابق شماره IMEI موبایل با پیامکی که هنگام رجیستری دریافت می‌شود، تنها راه جلوگیری از این کلاهبرداری است.  

پایان پیام//

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: