bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۳۷۰
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۴
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
سخنگوی انجمن صنفی تایر ضمن اعلام خبر رشد 4 درصدی تولید تایر در سال 1401، احتکار،قاچاق و صادرات خارج از قاعده این کالا را به عنوان عوامل موثر در بی‌ثباتی بازار بیان کرد.

گروه صنعت، معدن و تجارت- سعید ترکاشوند؛ «مصطفی تنها» سخنگوی انجمن صنفی تایر در گفتگو با بازارنیوز پیرامون علل نا به سامانی بازار لاستیک در طول ماه‌های اخیر اظهار کرد: وقوع این امر به دو عامل مهم احتکار و قاچاق باز می‌گردد. در حال حاضر آمار دقیقی در دسترس ندارم، اما برآورده‌های انجمن تایر حاکی از آن است که تولید این کالا در سال ۱۴۰۱، نسبت به سال گذشته خود رشد ۴ درصدی را تجربه کرده است.


سخنگوی انجمن تایر تاکید کرد: با توجه به این میزان رشد، می‌توان نتیجه گرفت که بی‌ثباتی‌های به وجود آمده در بازار این محصول به خاطر افت تولید و یا کمبود نبوده و فقط احتکار و قاچاق لاستیک را می‌توان به عوامل بی‌ثبات کننده این بازار معرفی کرد.

رشد ۴ درصدی تولید تایر در سال ۱۴۰۱/ قاچاق و احتکار باعث بی ثباتی بازار لاستیک شد
وی صادرات خارج از قاعده لاستیک را به عنوان دیگر عامل بی ثباتی بازار لاستیک توصیف کرد و گفت: در حال حاضر همه دارندگان کارت بازرگانی، مجاز به صادرات تایر هستند. انجمن تولیدکنندگان تایر نسبت به این موضوع بار‌ها اعتراض کرده و خواهان آن بوده که عرضه و تقاضا این کالا در بازار داخل، صرفا توسط این انجمن مدیریت شود، اما با این حال برخی افراد با زدن برچسب انحصار، مانع از تحقق آن شدند.


تنها خاطرنشان کرد: نتیجه این بی توجهی‌ها به جایی ختم شده که هر کسی که کارت بازرگانی دارد می‌تواند لاستیک را از سطح بازار جمع کرده و سپس به دیگر کشور‌ها ارسال کند، اما با این تفاوت که این افراد ارز حاصل از صادرات این کالا را به جای تحویل به بانک مرکزی، در بازار آزاد فروخته و با این کار سود بسیاری زیادی را کسب می‌کنند.


سخنگوی انجمن تایر متذکر شد: اعضای این انجمن همه تولیدات تایر خود را در سامانه‌های وزارت صمت ثبت می‌کنند؛ لذا، امکان هیچ گونه احتکاری در این بخش وجود ندارد.


وی تصریح کرد: علاوه بر صادرات خارج از قاعده تایر و خلل این امر در سیستم عرضه و تقاضا بازار داخل، افراد سودجوی دیگری هم از شرایط به وجود آمده سوء استفاده کرده و با احتکار به دنبال برهم زدن ثبات بازار این کالا و کسب سود‌های هنگفتی هستند.


انجمن تایر تابع تصمیم وزارت صمت


تنها همچنین درباره عرضه تایر‌های تولیدی در برخی پلتفرم‌های اینترنتی و انتقاد فروشندگان این کالا در انحصاری بودن آن توضیح داد: انجمن تایر در اتخاذ این تصمیم دخالتی نداشته و در این خصوص نظر ستاد تنظیم بازار و وزارت صمت اعمال شده است.


سخنگوی انجمن تایر تاکید کرد: این انجمن تابع تصمیم وزارت صمت است؛ لذا با توجه به این مسئله، برای تولیدکنندگان تایر هیچ فرقی ندارد که عرضه این کالا از طریق پلتفرم‌های اینترنتی کسبینو باشد یا این که از طریق روش‌های معمولی صورت پذیرد.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: