bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۳۸۵
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۱
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک فعال صنعت خوراک دام و طیور با اشاره به تاخیر ۴۵ روزه در پرداخت ارز نهاده‌های دامی، گفت: بخش خصوصی و دولت بر سر عوارض گمرکی واردات دانه‌های روغنی اختلاف پیدا کرده اند.

گروه کشت و دام بازارنیوز- مهربانو مهدوی؛ علی شاه محمدی، فعال صنعت خوراک دام و طیور در گفتگو با خبرنگار بازار نیوز با اشاره به آخرین وضعیت بازار نهاده‌های دامی، اظهارداشت: در حال حاضر ارز به همه واردکنندگان داده می‌شود و در این زمینه مشکلی وجود ندارد، اما مساله اینجاست، کسانی که ثبت سفارش انجام می‌دهند، بانک مرکزی ۴۵ روز بعد به آنان ارز می‌دهد.

وی تصریح کرد: واردکنندگان از این مساله آسیب می‌خورند چرا که در چنین شرایطی باید نقدینگی بالایی داشته باشند تا بتوانند واردات انجام دهند.

به گفته شاه محمدی، واردات نهاده از بنادر شمالی به کشور حدود ۴ تا ۵ روز طول می‌کشد و از بنادر جنوبی بین ۴۵ روز تا ۲ ماه؛ بنابراین برای کسانی که از بنادر شمالی نهاده وارد می‌کنند مساله جدی‌تر است، چرا که وقتی بار به این بنادر زود می‌رسد، واردکننده برای انجام تعهدات خود دچار مشکل می‌شود، چون باید بدهی طرف خارجی را بدهد، در حالی که هنوز ارز خود را نگرفته است.

این فعال صنعت خوراک دام و طیور در بخش دیگری از سخنان خود درباره عدم تغییر قیمت کنجاله سویا نیز توضیح داد که قرار شد قیمت کنجاله برای مصرف کننده ثابت بماند و دولت مابه‌التفاوت آن را به واردکنندگان بدهد که این رقم ۲۷۰۰ تومان است.

شاه محمدی گفت: واردکنندگان با پذیرش این تعهد دولت، اقدام به توزیع نهاده کرده‌اند.

 

مشکل جدید در بخش دانه‌های روغنی

وی به مشکل جدید در حوزه واردات دانه‌های روغنی اشاره کرد و افزود: دولت اعلام کرده، چون این دانه‌ها مواد اولیه است، عوارض گمرکی واردات آن باید ۵ درصد باشد؛ با این حال تولیدکنندگان معتقدند، چون دانه کالای اساسی است، باید عوارض آن یک درصد باشد.

شاه محمدی ادامه داد: واردکنندگان می‌گویند که در این صورت واردات دانه روغنی برای آنان صرفه اقتصادی ندارد و اقدام به واردات کنجاله می‌کنند که در این صورت صنعت روغن دچار مشکل شده و اشتغال بسیاری به خطر می‌افتد.

وی اضافه کرد: به همین دلیل ممکن است که توزیع کنجاله استحصالی از دانه وارداتی تا زمان تعیین تکلیف این ماجرا، متوقف شود.

پایان پیام//

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: