bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۳۹۲
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۸
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از تداوم عرضه خودرو در بورس کالا در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

عشقی: عرضه خودرو در بورس کالا ادامه خواهد یافت

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ عرضه خودرو در بورس کالا از جمله موضوعات مهم، داغ و حساس اقتصادیست که در طول چند ماه اخیر، اخبار و گزارش‌های تحلیلی متعددی پیرامون آن در فضای رسانه‌ای کشور منتشر شده است.


در حال حاضر ابعاد گسترده این مسئله نه تنها در فضای رسانه‌ای بلکه در محیط حقیقی کشور به خوبی قابل مشاهده است. بگومگو‌های شورای عالی بورس و وزارت اقتصاد با شورای رقابت در مورد ادامه عرضه خودرو در بورس کالا، موضع میانه وزارت صمت در این‌باره، تمرد برخی از خودروسازان از شورای رقابت و در نهایت اختلاف نظر وکلای مجلس برای ادامه اجرای این سیاست را می‌توان به عنوان گواهی متقن برای تایید گستردگی دامنه این مسئله دانست.


مخالفان عرضه خودرو در بورس کالا معتقدند که فروش خودرو از طریق این بازار، سیاست ساختگی بوده و به نفع مصرف‌کنندگان نیست. همچنین این افراد می‌گویند که مابه التفاوت قیمت کارخانه‌ای و آزاد خودرو‌های بورسی باید به جای واریز به حساب خودروسازان، به خزانه دولت و یا این که در جهت بهبود و توسعه صنعت خودرو پرداخت شود.


در مقابل این افراد، موافقان فروش خودرو در بورس کالا معتقدند که به دلیل شفافیت بالای این بازار در مقایسه با بازار آزاد، دست دلالان خودرویی از اتومبیل‌های بورسی کوتاه شده و متقاضی نهایی این خودرو‌ها مصرف‌کنندگان واقعی هستند.


همزمان با بازگشت شورای رقابت به عرصه تعیین قیمت خودرو و ابلاغ دستورالعمل خودرویی این شورا، سرنوشت فروش خودرو از بستر بورس کالا در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت. درپی بالا گرفتن اختلاف نظر وزارت اقتصاد و سازمان بورس و شورای رقابت برای عرضه خودرو در بورس کالا، «مجید عشقی» رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، توقف عرضه خودرو در بورس کالا را منوط به اصلاح قیمتی دانست که منجر به توقف زیان‌دهی خودروسازان و حفظ منافع سهامداران این شرکت‌ها شود.


سرانجام در سال ۱۴۰۲، قیمت پایه‌ای خودرو‌ها اصلاح شد، اما به گفته «احمد نعمت بخش» دبیر انجمن خودروسازان، این مقدار افزایش قیمت نتوانست مانع  زیان خودرو‌ساز‌ها شود. حال با توجه به تداوم گلایه خودروسازان، استقبال قابل توجه مصرف‌کنندگان از خودرو‌های بورسی و در نهایت گرانی افسار گسیخته حاکم بر بازار خودرو  این سوال مطرح می‌شود که آیا عرضه خودرو در سال جاری ادامه خواهد یافت یا خیر؟


«مجید عشقی» رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با بازارنیوز ضمن تاکید بر تداوم عرضه خودرو در بورس کالا، گفت: اجرای این سیاست منتفی نبوده و در حال حاضر پیگیر انجام آن در سال جدید هستیم.


گفتنی است؛ روز گذشته، «احسان خاندوزی» وزیر امور اقتصادی و دارایی هم توقف عرضه خودرو در بورس کالا را تکذیب کرده بود.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: