bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۳۹۷
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۲
بازارنیوز بررسی می‌کند؛
بررسی روند افزایش حداقل دستمزد کارگران با میانگین قیمت هر متر مربع مسکن در پایتخت طی یک دهه گذشته، نشان از افزایش فاصله توان خرید مسکن با قیمت‌های این بازار دارد.

گروه راه و مسکن بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ مسکن یکی از بازار‌هایی است که در دهه گذشته، یکی از پرشتاب‌ترین تورم‌ها را تجربه کرده و از آنجایی که خانه، یکی از نیاز‌های اصلی و اولیه هر فردی در جامعه است، افزایش قیمت آن مردم را بسیار آزار می‌دهد.

طبق نموداری که در زیر آورده شده، در حد فاصل سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷، افزایش قیمت مسکن و افزایش دستمزد، روند منطقی و تقریبا برابری داشته، اما پس از سال ۹۷ و با شروع وضعیت اضطراری اقتصاد کشور به دلیل خروج ترامپ از برجام و التهابی که این تصمیم در بازار‌های ایران ایجاد کرد، مسکن هم به شکل عجیب و غریبی دچار افزایش قیمت شد.

به طوریکه، طبق نمودار، حداقل دستمزد با توجه افزایش‌های تقریبا بالایی از جمله ۳۶ و ۵۷ درصد طی این سال‌ها، هرگز نتوانسته به این شتاب رشد قیمت بازار حتی نزدیک شود و این باعث شده که خرید خانه در پایتخت کشور، هر روز دشوارتر باشد.

یکی از مهمترین شعار‌های سید ابراهیم رئیسی در انتخابات ۱۴۰۰، ساخت یک میلیون مسکن در هر سال بود تا با افزایش عرضه، بتواند مشکل این بازار را تا حدودی مرتفع کند، اما با توجه به عدم احقاق این مهم در یک سال و نیم گذشته و تغییراتی که در وزارتخانه راه و مسکن ایجاد شد، مسکن به یکی از پاشنه آشیل‌های دولت تبدیل شده است.

گفتنی است؛ رئیس جمهور امروز در دستوری مستقیم، از وزیر راه و شهرسازی خواست تا مشکل اجاره‌بها را هرچه سریع‌تر مرتفع کند.

مقایسه روند افزایش دستمزد کارگر با میانگین قیمت مسکن در ۱۰ سال گذشته +نمودار

پایان پیام//

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: