bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۳۹۸
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۱
طبق اطلاع بازارنیوز؛
با توجه به اتفاقاتی که در بازار خودرو و سایر صنایع رخ داده،به نظر می‌رسد سومین طرح استیضاح فاطمی امین به نتیجه برسد.

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ خبر‌ها حاکی از آن است که پروسه استیضاح سید رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در مجلس آغاز شده و نمایندگان برای سومین بار قرار است وزیر را به ورطه خروج از دولت بکشانند.

روز گذشته ابتدا خبر تایید استیضاح توسط یکی از اعضای کمیسیون صنایع مجلس اعلام  اما این خبر به سرعت توسط سخنگوی این کمیسیون تکذیب شد.  

مهمترین عامل برای استیضاح وزیر صمت، التهاب بازار خودرو و عدم توانایی این وزارتخانه در کنترل بازار بوده؛ به طوری که هر روز شاهد افزایش نجومی قیمت خودرو‌های داخلی هستیم و این موجب نارضایتی مردم و نمانیدگان مجلس شده است.  

احتمال استیضاح زیاد است

اما خبر‌های امروز از مجلس نشان می‌دهد که استیضاح وزیر صمت اعلام وصول شده است. شنیده‌ها حاکی از آن است که فاطمی امین که یکی از اعضای مهم و نزدیک دولت به شخص رئیس جمهور است، از اقبال کمی برای فرار از استیضاح برخوردار است و با توجه به هزینه‌هایی که تاکنون رئیسی برای او داده و دو سری قبلی به کمک معاون پارلمانی خود، از اسیضاح وی جلوگیری کرده، این نوبت فعالیت آنچنانی برای او ندارد.

برخی از نمایندگان مجلس معتقدند که اگر روند استیضاح شروع شود، قطعا فاطمی امین باید با دولت خداحافظی کند.

پیش‌بینی می‌شود در صورت استیضاح فاطمی امین، علیرضا پیمان‌پاک، معاون سابق وی در سازمان توسعه تجارت و قائم مقام فعلی وزارت جهاد کشاورزی، سرپرست این وزارتخانه شود تا دولت فرد جدید را به مجلس برای اخذ رای اعتماد معرفی کند.

جانشینان فاطمی امین چه کسانی هستند؟

گمانه‌زنی‌ها در خصوص جایگزین‌های فاطمی امین زیاد است، اما بر اساس شنیده‌های خبرنگار بازارنیوز، از افرادی همچون «محمد مهدی برادران»، معاون فعلی فاطمی امین، «علیرضا پیمان‌پاک» و همچنین «مهدی غضنفری»، رئیس فعلی صندوق توسعه ملی و وزیر سابق صنایع و معادن درخواست برنامه شده است.

با این حال به نظر می‌رسد پیمان‌پاک به دلیل کارنامه خوب خود در سازمان توسعه تجارت و اقبالی که به او وجود دارد، به صندلی وزارت نزدیک‌تر باشد، اما گویا مجلسی‌ها تمایل بیشتری به غضنفری دارند.

فاطمی امین، پنجمین وزیر خارج شده

در صورت موفقیت استیضاح در مجلس، فاطمی امین پنجمین وزیری است که طی حدود ۱۸ ماه اخیر از کابینه دولت سیزدهم خارج شده است. پیش از این مرحوم رستم قاسمی از وزارت راه و شهرسازی، یوسف نوری از وزارت آموزش و پرورش و حجت عبدالملکی از وزارت کار استعفاء و سید جواد ساداتی‌نژاد از وزارت جهاد کشاورزی عزل شده بودند.

پایان پیام//

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: