bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۴۰۳
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۹
بازارنیوز گزارش می‌دهد؛
براساس جدیدترین داده‌های سازمان گمرک، در سال ۱۴۰۱، رقمی بالغ بر ۵۳ میلیارد و ۱۶۶ هزار دلار کالا از مقصد ایران صادر و در مقابل ۵۹ میلیارد و ۶۵۵ هزار دلار کالا به داخل کشور وارد شده که بیان‌گر ناترازی ۶.۴ میلیارد دلاری تجارت خارجی ایران در سال گذشته است.

آمار تجارت خارجی ایران در ۱۴۰۱ مشخص شد/ ناترازی ۶.۴ میلیارد دلاری در پایان سال قبل

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ جدیدترین اطلاعات گمرک جمهوی اسلامی ایران از کارنامه تجارت خارجی کشورمان در ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۱ نشان از آن دارد که طی این مدت، ۱۲۲ میلیون و ۵۶ هزار تن کالا به ارزش ۵۳ میلیارد و ۱۶۶ هزار دلار از کشور صادر شده که نسبت به ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۰ از نظر ارزش، رشدی ۱۰ درصدی و از نظر وزنی هم کاهشی کمتر از یک درصدی را تجربه کرده است.


در مقابل صادرات، واردات ایران در ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۱ به این گونه بوده که در این بازه زمانی، ۳۷ میلیون و ۱۸۰ هزار تن کالا به ارزش ۵۹ میلیارد و ۶۵۵ هزار دلار وارد کشور شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، افزایشی ۱۳ درصدی در ارزش و همچنین کاهش ۱۰ درصدی در به ثبت رسانده است.


مجموع این ارقام نشان می‌دهد که ارزش تجارت خارجی ایران، با عبور از مرز ۱۱۰ میلیارد دلار به رقم ۱۱۲ میلیارد و ۸۲۱ میلیون دلار رسیده است. همچنین وزن آن در ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۱ هم ۱۵۹ میلیون ۲۳۶ هزار تن مالا بوده است


۵ مقصد نخست کالا‌های ایرانی در سال ۱۴۰۱


بنابر این آمار، در ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۱، کشور چین با ۱۴.۵ میلیارد دلار و سهمی بالغ بر ۲۷.۵ درصدی، عراق با ۱۰.۲ میلیارد دلار و با سهمی ۱۹.۲ درصدی، ترکیه با ۷.۴ میلیارد دلاری و سهمی ۱۴ درصدی، امارات متحده عربی با ۵.۷ میلیارد دلار و سهمی ۱۰.۸ درصدی و در نهایت هندوستان با ۲.۱ میلیارد دلار و سهمی ۴ درصدی به ترتیب جز ۵ کشور نخستین هستند که کالا‌های ایرانی طی این مدت به آن‌ها صادر شده است.


۵ کشور نخست صادرکننده کالا به ایران در سال ۱۴۰۱


در مقابل کشور‌های پذیرنده اجناس ایران، در طول ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۱، امارات متحده عربی با ۱۸.۳ میلیارد دلار و سهمی ۳۰.۸ درصدی، چین با ۱۵.۷ میلیارد دلار و سهمی ۲۶.۳ درصدی ترکیه با ۶.۱ میلیارد دلار و سهمی ۱۰.۲ درصدی، هندوستان با ۲.۸ میلیارد دلار و سهمی ۴.۷ درصدی و آلمان با ۲ میلیارد دلار و سهمی ۳.۳ درصدی در زمره ۵ کشوری قرار دارند که به بازار ایران کالا صادر می‌کردند.


با صرف نظر از میزان وزن صادرات و واردات ایران در سال ۱۴۰۱، ارزش این دو مولفه در این سال حکایت از آن دارد که تجارت خارجی ایران ناترازی ارزی ۶.۴ میلیارد دلاری را در این مدت تجربه کرده است.


پایان پیام/

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: