bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۴۰۷
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۱
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر تداوم عرضه خودرو در بورس کالا در سال جدید، اجرای این سیاست در سال ۱۴۰۱ را تجربه‌ای موفق در صنعت و بازار خودرو دانست.

گروه بانک و بورس بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «جواد فلاحیان» کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازارنیوز درباره تداوم عرضه خودرو در بورس کالا اظهار کرد: فروش خودرو از طریق این بازار از دو منظر مصرف‌کننده و تولیدکننده (خودروساز) قابل بررسی است. از دید مصرف‌کنندگان و با توجه به شرایط ایجاده شده از سوی شورای رقابت، می‌توان این گونه برداشت کرد که در حال حاضر تمایل بیشتر متقاضیان خودرو به سمت بورس کالا گرایش دارد.

فلاحیان
این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: موافقت مصرف‌کنندگان برای ادامه عرضه خودرو در بورس کالا از دو نگاه مصرفی و سرمایه‌ای قابل درک است. به بیان ساده‌تر، متقاضیان خودرو می‌توانند از طریق این بازار، خودروی مورد نیاز خود را با قیمت به مراتب پایین‌تر از بازار خریداری کرده و در مقابل، افرادی که برای سرمایه گذاری از بورس کالا اتومبیل می‌خرند، این امکان را دارند که از این محل سود ۵۰ درصدی را در برخی از مدل‌ها به دست بیاورند.


وی همچنین تصریح کرد: نرخ تورم، وضعیت نامناسب تولید و نوسانات نرخ ارز همگی از جمله مواردی هستند که باعث شده هزینه‌های تولید برای صنعت خودرو و با دیگر صنایع کشور به شکل قابل توجهی افزایش بیابد. در حال حاضر این صنعت تقریبا با همه صنایع کشور اعم از فلزات اساسی، لاستیک و پلاستیک، شیشه و کالا‌های غیر فلزی در ارتباط است؛ لذا، با توجه به این درهم تنیدگی، هرگونه تحمیل هزینه از طریق سیاست‌هایی همچون اعمال قیمت مصوب، صنعت خودرو را دچار چالش می‌کند.


فلاحیان خاطرنشان کرد: به اعتقاد بنده و اکثر فعالان بازار سرمایه، بورس کالا بستری است که دولت می‌تواند به جای اعمال قیمت‌گذاری دستوری، نیاز خودرویی متقاضیان را از طریق عرضه و تقاضا برطرف کند. با عرضه خودرو در بورس کالا، به جای قرعه‌کشی و لاتاری ان عرضه و تقاضا است که مشخص می‌کند برای کالایی همچون خودرو تقاضای حقیقی وجود دارد یا خیر.


این تحلیل بورس تاکید کرد: آغاز فروش خودرو از طریق بورس کالا در سال گذشته، تجربه‌ای مثبت بود. با اجرای این سیاست، دست واسطه‌ها از بازار خودرو قطع و قرعه‌کشی این کالا هم متوقف شد.


وی عرضه محدود خودرو به بورس کالا توسط خودروسازان در نوبت اول اجرای آن را به عنوان تنها نقطه ضعف این سیاست بیان کرد و گفت: این امر باعث شده بود که قیمت برخی از خودرو‌ها غیر واقعی کشف شده و به دنبال آن متقاضیان آن ناگزیر به خریداری آن‌ها به قیمت‌های بالاتری شدند.


فلاحیان خاطرنشان کرد: اخیرا شورای رقابت قیمت پایه‌ای خودرو‌های داخلی را افزایش داد، اما پیش‌بینی می‌شود با توجه تورم کشور بعد از گذشت ۳ الی ۴ ماه بعد، خودروسازان دوباره زیان‌ده می‌شوند.


این کارشناس بازار سرمایه در پایان تاکید کرد: با عرضه خودرو در بورس کالا، خودروسازان این امکان را دارند که محصولات خود را همراه با سود بفروشند؛ مسئله‌ای که در نهایت منجر به کسب منفعت آن‌ها و سهامداران خودروی می‌شود.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: