bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۴۱۷
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۱
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
عضو کمیسیون مجلس شورای اسلامی از عدم واگذاری سهام دولتی ایران‌خودرو و سایپا به بخش خصوصی و همچنین تبانی برخی از خودروسازان بخش خصوصی برای گرانی خودرو انتقاد کرد.

تبانی خودروسازان برای گرانی خودرو/ فضای فعلی مجلس بر علیه فاطمی امین است+ فیلم

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «سید جواد حسینی کیا» عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون خصوصی‌سازی صنعت خودرو، واگذاری سهام تودلی خودروسازان و اقدامات مجلس برای پیگیری این مسئله اظهار کرد: در این زمینه، مجلس تکلیف خود را انجام داد، اما دولت به موارد مرتبط با خصوصی سازی خودروسازان عمل نکرد. کمیسیون صنایع مجلس جلساتی را با وزیر صمت برگزار کرد و طی آن نمایندگان تاکید کردند که دولت باید سهام خود در خودروسازان را واگذار کند.


این عضو کمیسیون صنایع و معادن تاکید کرد: دولت به جای بنگاه‌داری باید سیاست‌گذار باشد؛ هرجا که دولت بنگاه‌داری کرده آن بنگاه‌ اقتصادی پس از گذشت مدتی، متحمل ضرر و زیان مالی شده است. عملکرد آن در طول‌های اخیر نشان داده که دولت به هیچ وجه بنگاه‌دار خوبی نبوده و نخواهد بود.


وی تاکید کرد: در حال حاضر برخی خودروسازان خصوصی برای گران کردن خودرو، تامین قطعه اتومبیل‌‎ها را به درستی انجام نمی‌دهند. علاوه بر این مسئله، علت تاکید کمیسیون صنایع مجلس برای واردات خودرو، ریشه در ناترازی است در خصوص عرضه و تقاضای این محصول وجود دارد. در حال حاضر تقاضا برای خودرو، عددی بالغ بر ۱ میلیون ۷۰۰ هزار برآورد شده، این در حالیست که تولید خودروسازان زیر یک میلیون دستگاه خودرو است.


این عضو کمیسیون صنایع مجلس همچنین درباره پیش فروش خودرو توسط وزارت صمت از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو هم توضیح داد:متقاضیان این سامانه مصرف‌کننده واقعی خودرو نیستند، بلکه اکثر ثبت‌نام کنندگان این سامانه، به دنبال سودی هستند که از شکاف قیمت کارخانه و بازار این اتومبیل‌ها به وجود آمده است.


جو منفی مجلس علیه فاطمی امین


حسینی کیا همچنین درباره استیضاح فاطمی امین گفت: تقریبا ۱۰ الی ۱۲ روز تا زمان استیضاح او در صحن مجلس فرصت باقی مانده؛ لذا، با توجه به این فاصله زمانی، در صورت رایزنی وزیر صمت با نمایندگان منتقد خود و همچنین ارسال گزارش‌هایی مثبت از عملکرد این وزارتخانه، احتمال می‌رود که استیضاح وزیر صمت منتفی و او همچنان در مسئولیت خود باقی بماند.


این عضو کمیسیون صنایع تاکید کرد: در حال حاضر فضای فعلی مجلس به نفع وزیر صمت نیست، لذا؛ اگر استیضاح او در چنین شرایطی انجام شود، برکناری او از هدایت این وزارتخانه امری قطعی خواهد بود.


وی خاطرنشان کرد: امسال مجلس یازدهم، سال پایانی خود را تجربه کند؛ به همین خاطر، با روی کار آمدن وزیر جدید صمت و تغییرات گسترده در این وزارتخانه، بخشی از زمان مجلس برای پیگیری مسائل تولید و صنعت به هدر خواهد رفت؛ در نتیجه  وزیر صمت برای حل این مسئله باید دست به تغییرات اساسی در این وزارتخانه بزند.


حسینی کیا در مورد انتقادات وارد شده به عملکرد وزیر صمت در صنعت خودرو گفت: بخشی از مشکلات این حوزه صرفا متوجه وزارت صمت نمی‌شود؛ وزیر صمت وعده افزایش تولید را داده بود؛ لذا با تکیه به این امر، او افزایش قیمت خودرو در بازار را ناشی از ضعف عملکرد خود نمی‌بیند.

پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: