bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۴۲۰
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۰
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به نقش بسزای بورس کالا در کاهش حباب قیمتی خودرو در بازار آزاد، گفت: عرضه خودرو در این بازار به مراتب بهتر از روش‌های متفرقه‌ای همچون قرعه‌کشی و یا بلوکه کردن پول مشتریان بود، اما با این حال این رویه به بهانه‌های واهی متوقف شد.

گروه بانک و بورس بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «علی بخشنده» کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازارنیوز پیرامون سرنوشت عرضه خودرو در بورس کالا در سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: پاسخگویی درباره این پرسش بر عهده شورای رقابت و یا مسئولان وزارت صمت است، اما با این حال باید این نکته را یادآور شد که زمانی که خودرو به بورس کالا آمد، همه فعالان بازار سرمایه شاهد بودند که این کالا در شرایطی کاملا شفاف و با رعایت تمامی نکات در بازار عرضه شد.

سوزن بورس کالا بر حباب قیمت خودرو
این کارشناس بازار سرمایه عرضه محدود برخی خودرو‌ها از سوی خودروسازان را به عنوان تنها مشکل این سیاست در سال گذشته دانست و توضیح داد: اگر در آن مقطع، عرضه بسیاری از خودرو‌ها به مانند اتومبیل شاهین، مکفی و به اندازه تقاضای بازار صورت می‌گرفت، کشف قیمت سایر محصولات هم به صورت واقعی و متناسب با نیاز بازار انجام می‌شد، اما در آن برهه زمانی، استفاده درستی از این ابزار شفاف به عمل نیامد.


وی تصریح کرد: پس از تصمیم شورای رقابت مبنی بر توقف عرضه خودرو در بورس کالا، قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا رشد قابل توجهی را تجربه کرد. به عنوان مثال، خودروی تارا که قیمت فعلی آن بالغ بر ۱ میلیارد است، در آن زمان از طریق بورس کالا با قیمتی بالغ بر ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان معامله می‌شد.


بخشنده خاطرنشان کرد: در آن مقطع زمانی، بورس کالا مانند دماسنج عمل می‌کرد، به این معنا که هر زمان که عرضه مدلی از خودرو‌ها با کاهش و یا کمبود مواجه بود، قیمت آن محصول در میانگین قیمتی بسیار بالایی کشف و فروخته می‌شد.


این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: عرضه خودرو در بورس کالا به مراتب بهتر از روش‌های متفرقه‌ای همچون قرعه‌کشی و یا بلوکه کردن پول مشتریان بود، اما با این حال این رویه به بهانه‌های واهی متوقف و پس از آن شاهد بروز آشفتگی‌های متعدد در بازار خودرو هستیم.


وی تصریح کرد: قیمت‌های کشف شده در بورس کالا همیشه پایین‌تر از قیمت بازار خودرو بود، زیرا در این بازار رقابت بر سر یک کالا بر اساس عرضه و تقاضا انجام می‌شود. اما با توجه به این که مدل حراج خودرو در بورس کالا مبتنی بر حراج باز بود، مصرف‌کننده تا محدوده قیمتی که برای او صرفه داشت به رقابت می‌پرداخت.


بخشنده در پایان تاکید کرد: با عرضه خودرو در بورس کالا، حباب قیمتی آن در بازار آزاد کاهش یافت، اما در سال جدید و علی‌رغم وجود چنین مزیتی، انجام این سیاست از سوی شورای رقابت متوقف شد.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: