bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۴۲۳
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۰
یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از عملکرد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، گفت: در حال حاضر به دلیل سود فراوان کالای قاچاق دارند، ما شاهد وفور آن در کشور هستیم.

یک نماینده مجلس: سود بالای کالاهای قاچاق باعث وفور آن در کشور شده است+ فیلم

گروه صنعت معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «سید جواد حسینی‌کیا» عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون مولفه‌‎‌های لازم برای تحقق شعار سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: چندین سال است که مقام معظم رهبری تاکید ویژه‌ای بر معیشت و اقتصاد مردم دارند و به همین خاطر همه ما (مجلس و دولت) وظیفه داریم که در جهت تحقق آن گام‌های موثری را برداریم.


این عضو کمیسیون صنایع و معادن خاطرنشان کرد: نخستین گام برای تحقق شعار سال ۱۴۰۲، آن است که دولت منابع بانکی  خود را به سمت تولید و اشتغال هدایت کند. دوم این که دولت و مجلس موظفند زیرساخت‌هایی را فراهم کنند که نقدنیگی جامعه به جای تزریق در حوزه ‌های اقتصادی غیر مولد به سمت بخش مولد اقتصاد ایران سوق پیدا کند. امروزه بیش از ۶ هزار هزار میلیارد در جامعه نقدینگی وجود دارد که بخشی از آن توسط بانک‌ها و بخش دیگر آن به واسطه فعالیت‌های دلال مآبانه پدیده آمده است.


وی تصریح کرد: در حال حاضر به دلیل عدم نظارت جامع دستگاه‌ها،نقدینگی موجود در محیط اقتصادی کشور هر روز در یکی از بازار‌های طلا، ارز، مسکن و خودرو در حال چرخش است؛ لذا، با هدایت آن به بخش تولید، می‌توان مانع از بروز آثار مخرب آن در اقتصاد کشور شد.


حسینی‌کیا جلوگیری از ورود بی رویه کالاهای قاچاق به داخل کشور را به عنوان یکی دیگر از عوامل موثر در تحقق شعار سال دانست و گفت: در حال حاضر به دلیل سود فراوانی که واردات کالا‌های قاچاق دارند، ما شاهد وفور آن در کشور هستیم.

 


این نماینده مجلس با اشاره به سخنان مقام معظم درباره برخورد قاطع با کالای قاچاق، تصریح کرد: با تداوم ورود بی‌رویه کالا‌ی قاچاق، بخش تولیدی کشور نابود، کارگران ایرانی بیکار و در مقابل اشتغال کارگران کشور‌هایی که این نوع اجناس از مقصد آنجا به داخل ایران قاچاق می‌شود، افزایش می‌یابد.

عملکرد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به دور از انتظار مجلس


حسینی‌کیا همچنین درباره عملکرد ستاد مبارزه با قاچاق کالا وارز هم توضیح داد: متاسفانه این ستاد در تراز حقیقی خود ظاهر نشده؛ چرا که و عملکرد چند سال اخیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز  متناسب با ظرفیت‌های بالای آن نبوده است. آخرین برآورد‌ها نشان می‌دهد که سالانه ۲ میلیارد دلار، پوشاک قاچاق به کشور وارد می‌شود. در حال حاضر آمار جدیدی در این باره در دسترس نیست، اما اگر همین مقدار قاچاق هم صحت داشته باشد، این مسئله به معنای ویرانی صنعت نساجی کشور خواهد بود.


عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، فرهنگ‌سازی برای مقابله با کالا‌ی قاچاق و جلب نظر و تغییر ذائقه مصرف‌کنندگان برای خرید کالا‌های ایرانی را به عنوان اقدامی مهم برای کاهش سهم اجناس قاچاق در بازار بیان کرد.

 


وی همچنین تصریح کرد: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید نوک پیکان و به تعبیری دیگر ویترین مقابله با این معضل باشد. در بعضی مواقع مشاهده شده که کالایی توسط این ستاد ضبط و در انبار‌های سازمان اموال تملیکی دپو شده و پس گذشت از مدت زمانی طولانی آن کالا به دستور قوه قضاییه با وضعیتی فرسوده به مزایده گذشاته می‌شود. این در حالی است که اگر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در همان موقع، آن کالا را با همان شرایط در بازار عرضه می‌کرد، به مراتب سود بیشتری نصیب دولت می‌شد.


ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ایستاده در آخر صف مقابله با قاچاق


حسینی‌کیا همچنین درباره عدم حضور رئیس جمهور در جلسات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم گفت: حضور رئیس جمهور در چنین جلساتی اساساً امر مهمی نیست، زیرا اگر نهاد‌های پایین دستی وظایف خود را به نحو احسن انجام دهد، دیگر ضرورتی برای حضور او در چنین جلسات مشورتی وجود ندارد.


این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: همه دستگاه‌های نظارتی و اجرایی کشور باید به دنبال ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بدوند، نه آن که این ستاد در صف آخر مقابله با کالای قاچاق قرار بگیرد.



پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: