bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۴۴۲
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۲

علت خاموش شدن کولر گازی تراست

خاموش شدن کولر گازی تراست
هر چند یک مشکل چندان رایج نیست اما می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. از آنجایی که علت خاموش شدن کولر گازی تراست در برخی موارد ممکن است یک ایراد فنی جدی باشد باید سریعا نسبت به عیب یابی آن اقدام کرد. در غیر این صورت ممکن است که سایر قطعات کولر هم خراب شود و تعمیر کولرگازی نیازمند صرف هزینه زیادی باشد.

با توجه به همین موضوع در این مقاله در مورد دلیل خاموش شدن کولرگازی تراست صحبت می کنیم و روش های رفع هر کدام را به اختصار توضیح می دهیم.

برق کشی ساختمان یا کولر گازی دچار مشکل شده است

قبل از هر اقدامی برای تعمیر کولر گازی تراست، برق ساختمان را کنترل کنید. در صورتی که هیچگونه اتصالی در برق ساختمان وجود ندارد از برق رسانی صحیح به کولرگازی خود مطمئن شوید. نحوه سیم کشی کولر گازی و اتصال صحیح کابل ها بسیار مهم است زیرا هرگونه خرابی در آن ها نه تنها می تواند علت خاموش شدن کولر گازی تراست باشد بلکه می تواند منجر به آتش سوزی در کولر گازی شود.

در صورتی که متوجه شدید اتصال کابل های کولر گازی از هم جدا شده است  به هیچ وجه جهت اتصال کابل‌های کولر گازی از سیم‌های تکه تکه شده و چسب خورده استفاده نکنید. زیرا در صورت افزایش دما، این کار باعث آتش سوزی خواهد شد.

 ترموستات کولر گازی باید مجدد تنظیم شود

یکی از دلایل بسیار ساده خاموش شدن کولر گازی، تنظیم نادرست ترموستات است. ترموستات وظیفه قطع و وصل کردن جریان برق  به کمپرسور را برعهده دارد. ترموستات ها یک نقطه تنظیم یا set point و یک تفاضل یا differential دارند. برای اینکه ترموستات را تنظیم کنید باید نقطه تفاضل را در نظر بگیرید. نقطه تفاضل  به نوع محصول و جای عضو حس کننده بستگی دارد.

در صورتی که عضو حس کننده ترموستات  روی دستگاه نصب شده است تفاضل C ˚۱ تا C ˚۲  است. اما در صورتی که در سالن نصب شود و دمای کولر از طریق  دمای سالن کنترل می شود، تفاضل حدود C ˚ ۳  تا C ˚ ۴ است.

تنظیم ترموستات هر چند ممکن است ساده به نظر برسد اما یک کار تخصصی است و باید توسط تکنسین مجرب انجام شود.

فیلتر کولر گازی باید تمیز یا تعویض شود

علت خاموش شدن کولر گازی تراست می تواند بخاطر این باشد که فیلتر کولر گازی کثیف است. فیلتر وظیفه تصفیه هوا، از بین بردن انواع باکتری و ویروس در فضای محیط را بر عهده دارد. در صورتی که  یک سال از زمان تمیز کردن یا تعویض فیلتر گذشته است ممکن است که کولر چند دقیقه بعد از آنکه شروع به کار کرد، خاموش شود. برای رفع این مشکل باید فیلتر را تمیز کرد.  نحوه تمیز کردن و تعویض فیلتر کولر گازی در اغلب مدل های کولر شبیه به هم است.

علت خاموش شدن کولر گازی تراست

کافی است که پنل جلویی دستگاه را آزاد کنید تا به فیلتر برسید. فیلتر را به آرامی خارج کنید. آن را می توانید با فشار آب و با استفاده از یک برس تمیز کنید. در صورتی که کثیفی روی فیلتر از بین نرفت، نیازی به استفاده از شوینده های قوی یا فشار اب زیاد نیست. زیرا این کار می تواند به فیلتر آسیب برساند. کافی است که فیلتر را با آب و کمی صابون شستشو دهید. بعد ازآنکه فیلتر را تمیز کردید، صبر کنید تا کاملا خشک شود و در جای خود قرار دهید.

کولر گازی بیش از حد گرم شده است

داغ شدن کمپرسور کولر گازی اصلی ترین علت خاموش شدن اسپیلت  تراست است. کمپرسور به دلایل مختلفی می تواند داغ شود که برخی از مهم ترین آن ها عبارتند از:

فیلتر هوا کثیف است.

ولتاژ برق بالا است.

کویل‌های کندانسور کثیف است.

گاز در کولر کم شده است.

فن کولر گازی به خوبی کار نمی‌کند.

علت خاموش شدن کولر گازی تراست

کوچکترین خرابی در کمپرسور می تواند کولر گازی را از کار بیاندازد. برخی افراد به اشتباه بعد ازآنکه کولر خاموش شد، آن را مجدد روشن می کنند و فکر می کنند که مشکل حل شده است. این در حالی است که موتور کولر گازی چون در آن فاصله خنک شده است، دستگاه مجدد شروع به کار کرده است و بعد از گذشت چند دقیقه دوباره خاموش خواهد شد. برای رفع این مشکل باید تمام علت های گرم شدن کولر گازی بررسی شود و در صورت نیاز اقدام به تعمیر یا تعویض قطعات شود.

 کمپرسور کولر گازی معیوب است

یک علت خاموش شدن کولر گازی تراست می تواند خرابی و نقص کمپرسور دستگاه باشد. کمپرسور یا موتور مهم ترین قطعه در کولر است که وظیفه افزایش فشار و دما وگردش مبرد (گاز) در مدار سیستم را بر عهده دارد.

کمپرسور می تواند به دلایل مختلفی خراب شود. هرگونه نقص فنی در کمپرسور، عملکرد کولر را مختل خواهد کرد. علاوه بر اینکه یکی از علائم ضعیف شدن کمپرسور کولر گازی، خاموش شدن کولر است، پرتاب باد گرم، پریدن فیوز کولر، سروصدای غیر عادی، نشت گاز کولر و ... نیز از علائم معیوب بودن این قطعه است.

از آنجایی که کمپرسور یک قطعه بسیار مهم و تقریبا پیچیده در کولر است، عیب یابی و تعمیر آن باید توسط تکنسین مجرب نمایندگی تعمیرات کولرگازی تراست در آی پی امداد انجام شود. توصیه می کنیم از هرگونه دستکاری این قطعه بدون داشتن تجربه کافی اجتناب کنید. در صورتی که به کمپرسور آسیب وارد شود در مواردی غیر قابل جبران است.

کولر گازی سرویس نشده است

کولر گازی مانند هر دستگاه دیگری نیاز به سرویس دوره ای دارد. در غیر این صورت طول عمر کولر کاهش پیدا می کند و می تواند در عملکرد دستگاه اختلال ایجاد شود. متاسفانه برخی افراد به سرویس کولر اهمیتی نمی دهند، این در حالی است که تکنسین های کولر گازی توصیه می کنند سالیانه حداقل یکبار یا قبل از ورود به فصل گرما و سرما کولر سرویس شود. شاید برایتان کمی تعجب آور باشد که بدانید یک علت خاموش شدن کولر گازی تراست همین عدم سرویس منظم است.

سرویس کولر گازی شامل شستشوی دستگاه ( که این فرآیند شامل شستشوی پنل داخلی و خارجی می باشد.)

و تست کردن تمام اجزای دستگاه است. این کار باعث می شود هرگونه قطعه خراب بیش از آنکه باعث از کار افتادن کولر شود، عیب یابی و تعمیر شود.

برچسب ها: کولر ، کولرگازی ، رپورتاژ ، آگهی ، خبر
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: