bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۴۴۶
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۷
درگفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یکی از نمایندگان جامعه کارگری در شورایعالی کار، ضمن اشاره و تشریح آخرین دغدغده‌های جامعه کارگری در سال ۱۴۰۲، تعیین وضعیت نیرو‌های شرکتی و پیمانی و همچنین بازنگری در دستمزد کارگران در سال جاری را دو اقدام مهم برای بهبود معیشت این قشر دانست.

گروه کار و تعاون بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «علی خدایی» نماینده کارگران در شورایعالی کار درباره چالش‌های جامعه کارگری در سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: این قشر همه ساله با سه دغدغه مهم و تاثیرگذار امنیت شغلی، معیشت و تشکل یابی کارگران مواجه بوده که در کنار یکدیگر، مثلث چالش‌های جامعه کارگری را تشکیل می‌دهند.


نماینده کارگران در شورایعالی کار افزود: در سال ۱۴۰۱، مولفه امنیت شغلی برای جامعه کارگری امری نگران کننده بود و به همین خاطر نمایندگان این قشر درصدد برطرف کردن آن در سال گذشته بودند. بر خلاف مولفه امنیت شغلی، معیشت از دیگر مولفه‌های موثر بر زندگی کارگران بود که در سال گذشته با تعیین نرخ دستمزد بر اساس رقمی بیش از نرخ تورم، تا حدودی امنیت شغلی و آرامش را برای جامعه کارگری به ارمغان آورد.

۳ دغدغه جامعه کارگری در سال ۱۴۰۲/ دستمزد کارگران باید مورد بازنگری قرار گیرد
وی خاطرنشان کرد: بر خلاف سال ۱۴۰۱، بزرگترین چالش جامعه کارگری در سال جاری، مربوط به معیشت این قشر می‌شود. در حال حاضر با توجه به عدم همخوانی نرخ تورم با دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۲، بهبود وضعیت معیشتی جامعه کارگری و خانوار آنها، تبدیل به معضل جدی برای این قشر در سال پیش رو شده است.


خدایی تاکید کرد: در حال حاضر وضعیت جامعه کارگری در سال جاری نه تنها بهتر از سال قبل نشده بلکه بدتر از سال قبل شده است؛ لذا، دولت می‌تواند با اجرای چند اقدام فوری، همچون تعیین وضعیت نیرو‌های شرکتی و پیمانی، بازنگری در دستمزد ۱۴۰۲، قدرت خرید از دست رفته کارگران را جبران کند.


این عضو شورایعالی کار متذکر شد: دولت با تاکید بر کاهش نرخ تورم در سال ۱۴۰۲، دستمزد کارگران در این سال را تنها ۲۷ درصد افزایش داد، اما اکنون با رصد قیمت‌های رسمی برخی از کالاها، ما وضعیتی خلاف این گزاره را مشاهده می‌کنیم.


وی همچنین ساماندهی وضعیت تشکل یابی کارگران را به عنوان سومین دغدغه این قشر عنوان کرد که تقویت آن را مستلزم توجه ویژه دولت به این موضوع دانست.


خدایی تاکید کرد: این سه مولفه، سه محور اصلی و پایه‌ای جامعه کارگری به حساب می‌آیند که هر یک از آن‌ها در طول ادوار گذشته شرایط متفاوتی را تجربه کرده‌اند. به عنوان مثال در برهه‌ای از زمان، معیشت کارگران در وضعیت بسیار خوبی قرار داشت، اما در مقابل، این قشر از امنیت شغلی چندان خوبی برخوردار نبوده است.


این نماینده جامعه کارگری خاطرنشان کرد: در حال حاضر می‌توان این امید و نوید را به جامعه کارگری داد که در مولفه‌های مهمی همچون امنیت شغلی و تشکل‌یابی رشد قابل توجهی را شاهد باشند. در حال حاضر با توجه به بیانات مهم مقام معظم رهبری و اظهارات رئیس جمهوری درباره امنیت شغلی کارگران در سال ۱۴۰۱، ما شاهد بهبود وضعیت این شاخص در سال گذشته بودیم.

۳ دغدغه جامعه کارگری در سال ۱۴۰۲/ دستمزد کارگران باید مورد بازنگری قرار گیرد

هیچ تعدیل نیرویی در سال ۱۴۰۱ انجام نشد


خدایی همچنین درباره تعدیل نیرو به دلیل افزایش دستمزد در سال ۱۴۰۱، گفت: ما در این سال به هیچ عنوان شاهد تعدیل نیرو از سوی هیچ واحد تولیدی نبودیم، شاید به واسطه افزایش دستمزد و رونق فروش برخی از محصولات جا به جایی شغل داشته باشیم، اما طی این مدت تعدیل نیرویی که بخواهد به دلیل افزایش دستمزد باشد، رخ نداده است.


خدایی خاطرنشان کرد: فضای تولیدی کشور و متغییر‌های موثر بر آن صرفا با موضوع دستمزد رو به رو نیست، بلکه این محیط گاهی به دلیل مولفه‌های دیگر مانند تکانه‌های نرخ ارز هم دچار تغییر و تحولات متعددی می‌شود.


این عضو شورایعالی کار در پایان تاکید کرد: در حال حاضر کلیت اشتغال کشور نه تنها حفظ شده بلکه روند افزایشی هم داشته است، اما با این حال این امکان وجود دارد که در خصوص نیروی انسانی برخی صنایع، تغییر شغل ایجاد شده باشد. جا به جایی شغلی کارگران را نمی‌توان به معنای تعدیل نیرو تلقی کرد.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: