bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۴۵۱
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۶
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با انتقاد از دخالت‌های دولت در صنایع بزرگی همچون خودروسازی، رسیدگی به بازار و صنعت خودرو و واگذاری این صنعت به بخش خصوصی را به عنوان مهمترین ماموریت وزیر صمت جدید دانست.

خصوصی‌سازی صنعت خودرو، ماموریت مهم جانشین فاطمی امین

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان،«رضا فاطمی امین» وزیر صمت دولت سیزدهم توسط نمایندگان مجلس استیضاح شد. او در طول وزارت یک سال و نیمه خود، وعده‌های متعددی را در حوزه صنعت خودرو به نمایندگان و مردم داد. واگذاری خودروسازان به بخش خصوصی یکی از همین وعده‌ها بود که رئیس جمهور هم بر آن تاکید ویژه‌ای داشته است.


«لطف الله سیاهکلی» عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و از طراحان اصلی استیضاح فاطمی امین، در نطق خود به عنوان موافق استیضاح وزیر صمت، عدم واگذاری صنعت خودرو به بخش خصوصی را به عنوان یکی از مهمترین ایرادات کار فاطمی امین عنوان کرد.


سیاهکلی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون ضرورت خصوصی‌سازی صنعت خودرو اظهار کرد: نه این دولت (سیزدهم) بلکه وظیفه همه دولت‌ها در قبال تمامی بنگاه‌های اقتصادی باید به امر سیاست‌گذاری و تنظیم‌گری خلاصه شود، اما با این حال رویکرد همیشگی آن‌ها در مورد این بنگاه‌ها، به شکل اقدامات تصدی‌گر مابانه بوده است.


این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: در حال حاضر دولت بسیاری از شرکت‌های پر درآمد کشور مانند پتروشیمی‌ها، فولاد و مس را تحت کنترل داشته و در این میان خودروسازان بزرگ کشور هم از این قاعده مستثنی نیستند. اکنون دولت به یک خودروساز تبدیل شده و این مسئله شرایطی را ایجاد کرده که اگر کاهش تولیدی در زمینه این کالا صورت بگیرد، نمی‌دانیم شکایت آن را پیش چه کسی ببریم؟


وی تصریح کرد: دولت نباید به عنوان تولیدکننده خودرو ظاهر شود، بلکه نقش و وظایف آن باید صرفا به امور تنظیم‌گری و سیاست‌گذاری خلاصه و تعریف شود.


سیاهکلی تاکید کرد: سایه مدیریت دولتی باید از صنعت خودروی کشور برچیده شود. سهام دولت در مدیریت این قبیل بنگاه‌ها باید حذف و یا حداقلی باشد تا امکان دخالت از سوی آن ایجاد نشود. به عنوان مثال، از میان ۵ کرسی هیئت مدیره ایران خودرو باید ۱ کرسی متعلق به دولت باشد.


این عضو کمیسیون صنایع و معادن در پاسخ به این سوال که وزیر صمت بعدی باید چه مواردی را به عنوان ماموریت مهم در دستور کار خود قرار دهد، گفت: رسیدگی به بازار و صنعت خودرو و واگذاری آن به بخش خصوصی، توجه ویژه به معیشت مردم، رسیدگی به بازار و صنعت لوازم خانگی و در نهایت واقعی کردن قیمت کالا‌هایی همچون فولاد، پتروشیمی و مس که وابستگی ارزی ندارند، از جمله موارد مهمی هستند که وزیر صمت آینده باید به آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشد.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: