bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۴۶۶
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۰
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک کارشناس صنعت خودرو، واردات اتومبیل‌های دست دوم را یک فاجعه ملی توصیف کرد.

واردات خودرو دست دوم یک فاجعه ملی است

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «امیرحسن کاکایی» کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با بازارنیوز پیرامون واردات خودرو‌های کارکرده اظهار کرد: ورود این نوع اتومبیل‌ها به معنای وقوع یک فاجعه ملی است. در حال حاضر نمایندگان مجلس، صنعت و بازار خودروی کشور را به جایی رسانده‌اند که مردم برای رهایی از این وضعیت، خواهان واردات خودرو‌هایی شده‌اند که نفعی برای آن‌ها ندارد.


این کارشناس صنعت خودرو افزود: اکنون بیش از ۳ سال از عمر مجلس یازدهم می‌گذرد، اما در طول این مدت هیچ یک از نمایندگان توضیحی درباره اقدامات خود برای این صنعت نداشته و در مقابل با تاکید بر واردات خودرو، صرفا صورت مسئله مشکلات این صنعت را پاک کرده‌اند.


وی تاکید کرد: در حال حاضر به دلیل کمبود منابع ارزی، قیمت ارز در بازار روند افزایشی پیدا کرده، اما با این وجود نمایندگان مجلس به جای واردات دارو، نهاده دامی و دیگر کالا‌های مورد نیاز کشور، اصرار بر واردات خودرو دارند.


کاکایی تصریح کرد: در حال حاضر قیمت قطعات یدکی خودرو‌های خارجی در ایران چند برابر قیمت جهانی است. اکنون این سوال مطرح می‌شود که چرا نمایندگان مجلس، قیمت اتومبیل‌های خارجی در کشور‌های حاشیه خلیج فارس را با مشابه آن‌ها در ایران مقایسه می‌کنند، اما قیمت لوازم یدکی این نوع خودرو‌ها را در دو کشور مقایسه نمی‌کنند؟


این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: در سال گذشته وزارت صمت مدعی شد که ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد می‌کند ، اما بر خلاف وعده مسئولان این وزارتخانه، این مقدار اتومبیل وارد کشور نشد. یقین بدانید که واردات ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو برای سال ۱۴۰۲ هم محقق نمی‌شود.

واردات خودرو، نمایش انتخاباتی نمایندگان مجلس/ ورود خودرو دست دوم یک فاجعه ملی است
چرا نمایندگان مجلس پیگیر خصوصی‌سازی صنعت خودرو نمی‌شوند؟


کاکایی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا نمایندگان مجلس بیشتر از واگذاری صنعت خودرو، پیگیر واردات این کالا هستند، گفت: امسال سال آخر مجلس است و به همین خاطر آنها نیاز به دیده شدن دارند؛ لذا، با توجه به این مسئله، پیگیری هر روزه واردات خودرو توسط برخی از نمایندگان، تبدیل به دستاویزی برای نمایش‌های انتخاباتی آن‌ها خواهد شد.


این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: واردات خودرو مستلزم طی کردن مراحلی خاص است که باید توسط کارخانه و یا شرکت‌های معتبر خودرویی انجام شود؛ به همین خاطر منطقاً دولت نباید اجازه دهد که هر فردی اقدام به واردات کند.


وی تصریح کرد: با آزادسازی واردات خودرو توسط هر شخص، احتمال ایجاد مسیری برای پولشویی و واردات خودرو‌های بی کیفیت فراهم می‌شود. در حال حاضر مشکل مصرف‌کنندگان ایرانی حضور و یا عدم حضور خودرو‌های خارجی در بازار نیست، بلکه ساختار اقتصادی است که تهیه این کالا را برای مردم دشوار کرده است.


این استاد دانشگاه متذکر شد: در حال حاضر شرکت‌های پتروشیمی مایل به بازگرداندن ارز‌های صادراتی خود به نظام ارزی کشور نیستند؛لذا، این گزاره چندان دور از ذهن نخواهد بود که با آزادی واردات خودرو به ازای هر فرد، این شرکت‌های ارز خود را صرف خرید خودرو و واردات آن به کشور کنند.


برچسب‌زنی موافقان واردات به مخالفان


کاکایی همچنین درباره رویکرد موافقان واردات خودرو، گفت: شرایط به نحوی رقم خورده که هر کس از صنعت خودرو دفاع می‌کند و به مخالفت واردات می‌پردازد، به او برچسب مافیای خودرو می‌چسبانند.


این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: در حال حاضر به جای اینکه دفاع از تولید خودرو داخلی، امری افتخار آمیز باشد، به نقطه‌ای منفی در فضای اقتصادی کشور تبدیل شده است.


وی در پایان تاکید کرد: واردات خودرو هیچ دستاوردی برای مردم عادی ندارد. در ابتدای داغ شدن ورود خودرو‌های خارجی به کشور،طوری درباره این موضوع صحبت می‌کردند که انگار با انجام واردات خودرو بازار شرایط معتدل‌تری را سپری خواهد کرد. از همان ابتدای امر، حرف از واردات خودرو‌های ۵ هزار دلاری بود، اما بعد از مدتی مجلس از این موضع خود عقب نشست.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: