bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۴۶۹
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۱
بازارنیوز برسی می‌کند؛
با توجه به رکورد شکنی روز گذشته شاخص کل بورس، برخی کارشناسان معقتند که در ادامه روند صعودی بازار سهام، شاخص کل در انتهای اردیبهشت از مرز ۲ میلیون ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار واحد عبور کرده و پس از پایان فصل مجامع در شرایط کاملا طبیعی و منطقی از مرز ۳ میلیون واحد هم عبور خواهد کرد.

نظر ۳ تحلیلگر بازار سرمایه درباره رکورد شکنی شاخص بورس/ آیا شاخص کل ۳ میلیون واحد عبور می‌کند؟

گروه بانک و بورس بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ دیروز و در نخستین ساعات معاملات بازار سهام، فعالان بازار سرمایه شاهد وقوع رکورد شکنی جدید در شاخص کل بورس بودند. سرانجام در پایان معاملات روز گذشته، شاخص کل با رشدی ۳۷ هزار و ۶۹۰ هزار واحدی، در جایگاه ۲ میلیون ۵۱۸ هزار واحد ایستاد.


به گزارش بازارنیوز، بازار سهام از ابتدای سال ۱۴۰۲ روند خوب و مطلوبی را پشت سر گذاشته است و در طول یک ماه و نیمه گذشته از این سال، این بازار نسبت به بازار‌‎های موازی خود از بازدهی قابل ملاحظه‌ای برخوردار بوده است.


اکنون در این گزارش، نظر و تحلیل ۳ کارشناس بازار سرمایه درباره آینده بازار سهام و شاخص کل این بازار در پایان اردیبهشت ماه را بررسی کرده است.


عبور شاخص بورس از عدد ۲ میلیون ۷۰۰ هزار واحد در پایان اردیبهشت ماه


«احمد اشتیاقی» کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازارنیوز پیرامون رکورد شکنی روز گذشته شاخص کل در روز گذشته اظهار کرد: با توجه به شرایط فعلی متغیر‌های کلان اقتصادی از جمله تورم انتظاری، بازار سهام در فاز افزایش P/E (نسبت قیمت سهم به درآمد سهم) شده، به این معنا که بازار در سال جاری دیگر با P/E کف ۴ واحدی مورد معامله قرار نمی‌گیرد.


این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: قبلا، کف P/E بازار سهام ۴ و حداکثر آن ۸ بود، اما امسال با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده درباره نرخ تورم، بازار دیگر با این P/E دست به معامله نمی‌زند. در حال حاضر به دلیل وجود احتمالاتی درباره انتظارات تورمی و افزایش تدریجی نرخ ارز نیمایی، انتظار می‌رود که این عوامل باعث افزایش سودآوری شرکت‌ها و ارزندگی بازار سهام شود.


وی تصریح کرد: با توجه به این نکته، پیش‌بینی می‌شود که بازار سرمایه در سال جاری با P/E ۶ به ۱۰ یعنی رشدی ۲ واحدی دست به معامله بزند. مجموع این موارد باعث می‌شود که بازار سرمایه روند اصلاحی خاصی را در درون خود نبیند و شاخص هم به صورت آهسته روندی افزایشی داشته باشد.


اشتیاقی متذکر شد: برخی اقدامات سازمان بورس مانند ابلاغ بخشنامه کاهش ۵ درصدی سقف خرید صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت از ۱۵ به ۱۰ درصد، نشان داد که این سازمان به عنوان ناظر بازار سهام، توجه ویژه‌ای به تحولات بازار دارد که به تناسب عرضه‌ها زیاد شود و تقاضا را مدیریت کند


این تحلیلگر بورس افزود: این مسئله نوید دهنده آن است که رفتار بازار سهام دیگر به شارپی (تقریباً بزرگ و در یک بازه زمانی کوتاه) با رشد مواجه نمی‌شود و به صورت آهسته و پیوسته روند صعودی خود را ادامه خواهد داد. علاوه بر این موضوع، بازار‌های موازی بورس هم حباب داشته و تا کنون هم هیچ اصلاح خاصی در حباب آن‌ها ایجاد نشده است.


وی تصریح کرد: در حال حاضر، چون بازار سرمایه در حال معامله با ارز نمایی انجام می‌شود، از جذابیت خوبی برخوردار است. اکنون این انتظار می‌روند که در ادامه روند صعودی بازار سهام، پول از دیگر بازار‌ها به سمت بازار سرمایه بیاید.


اشتیاقی همچنین درباره شاخص کل بورس در پایان اردیبهشت ماه، گفت: در حال حاضر بازار سهام روند صعودی دارد و پیش‌بینی می‌شود که در پایان اردیبهشت ماه شاخص کل بورس می‌تواند تا عدد ۲ میلیون ۷۰۰ هزار واحد رشد داشته باشد. البته با توجه به فرارسیدن فصل مجامع شرکت‌های بورسی این انتظار هم می‌رود که تا پایان تیر ماه شاخص کل بورس به عدد ۳ میلیون واحد هم برسد، رقمی که چندان دور از انتظار و غیر معقول نخواهد آمد.


تحقق شاخص ۳ میلیون واحدی بورس در پایان فصل مجامع


«بهمن فلاح» دیگر کارشناس بازار سرمایه هم در گفتگو با بازارنیوز پیرامون رکورد شکنی روز گذشته شاخص کل در روز گذشته اظهار کرد: رشد شاخص بازار سهام تا کنون جنبه‌ای عقلایی و منطقی داشته و به واسطه همین امر، رفتاری هیجانی و غیر منطقی از سوی سهامداران حقیقی، حقوقی و سازمان بورس در بازار دیده نمی‌شود.


این تحلیلگر بورس خاطرنشان کرد: در حال حاضر این انتظار می‌رود که رشد فعلی بازار تا پایان فصل مجامع ادامه داشته باشد و پیش‌بینی می‌شود که در پایان تابستان، شاخص کل بورس از مرز ۳ میلیون واحد هم عبور کند.


وی همچنین درباره اصلاح بازار سهام هم گفت: اصلاح طبیعت بازار است، اما اصلاحاتی که در گذشته داشتیم دیگر اکنون به وقوع نخواهد پیوست. در حال حاضر ما شاهد زمان طلایی بازار سرمایه هستیم. فرا رسیدن فصل مجامع شرکت‌های بورسی، رکود بقیه بازار‌های موازی بورس، رفع ریسک‌های سیستماتیک و غیر سیستماتیک، از جمله عوامل موثری هستند که باعث بهبود وضعیت بازار سهام شده است.


عبور شاخص کل بورس از عدد ۲ میلیون ۶۰۰ هزار واحدی در پایان اردیبهشت


«فردین آقابزرگی» دیگر کارشناس بازار سرمایه هم در گفتگو با بازارنیوز پیرامون این موضوع اظهار کرد: به دلایل بنیادی و فاندامنتال از جمله اختلاف نرخ ارز در بازار آزاد و سامانه نیما، حجم انبوه نقدینگی خلق شده و پیش‌بینی برای سال ۱۴۰۲ به مقداری یک هزار ۷۰۰ میلیارد تومان، اشباع بودن بازار‌های موازی و همچنین انتظارات تورمی ایجاد شده در فضای اقتصادی کشور، باعث شده که روند فعلی بورس با افزایش تقاضا مواجه شود.


این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: دو ماه پیش تکنیکالیست‌ها پیش‌بینی می‌کردند که بورس در محدوده یک میلیون ۷۰۰ تا یک میلیون ۸۰۰ هزار واحد مقاومت خواهد کرد، اما اکنون شاهد آن هستیم که شاخص کل از ۲ میلیون ۵۰۰ هزار واحد عبور کرده است.


وی تصریح کرد: اکنون بر اساس دلیل بنیادی، پیش‌بینی می‌شود که در پایان اردیبهشت ماه، شاخص کل بورس از مرز دو میلیون ۶۰۰ هزار واحد عبور کرده و در پی پایان فصل مجامع در ماه‌های خرداد و تیرماه، شاخص کل در ۶ ماهه دوم سال به راحتی و در شرایطی طبیعی از مرز ۳ میلیون واحد هم عبور خواهد کرد.


آقا بزرگی تاکید کرد: وضعیت فعلی بازار سهام به هیچ وجه مشابه سال ۹۹ نبوده و علت این استدلال هم مبتنی بر شاخص‌هایی همچون P/E مدل TTM، P/E فوروارد، افزایش درآمد حاصل از فروش شرکت‌ها ناشی از تورم و افزایش قدر مطلق سود شرکت‌ها که در حال حاضر بالغ بر ۸۰۰ همت است، همگی از جمله مواردی هستند که نشان می‌دهد که بازار سرمایه در سال ۱۴۰۲ شرایط کاملا بهتری را در مقایسه با سال ۹۹ تجربه خواهد کرد.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: