bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۴۷۰
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۰
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه ضمن تشریح چالش‌های تجاری فعالان اقتصادی دو کشور، تحقق چشم‌انداز ۱ میلیارد دلاری تجارت تهران و دمشق را امری دست یافتنی و منوط به رفع این موانع دانست.

۵ مانع توسعه تجارت تهران- دمشق / طلب ۳۰ میلیارد دلاری ایران از سوریه چقدر صحت دارد؟

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «حسن شمشادی» دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه در گفتگو با بازارنیوز پیرامون سفر رئیس جمهور به سوریه و نتایج اقتصادی این سفر اظهار کرد: سفر امروز رئیس جمهور کشورمان به سوریه، یادآور آخرین سفر بلندپایه‌ترین مقام سیاسی ایران به دمشق است که ۱۳ سال پیش، توسط رئیس دولت دهم انجام شده بود. در طول این مدت، مسئولان ایرانی متعددی به سوریه سفر داشته‌اند، اما از زمان شروع بحران سیاسی این کشور و پایان آن، این اولین سفر رئیس جمهور ایران به دمشق محسوب می‌شود.


دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه خاطرنشان کرد: تجارت خارجی ایران و سوریه در سال ۱۴۰۱، رشد حدوداً ۱۱ درصدی را در وزن و ارزش خود تجربه کرده است. میزان ارزش مبادلات تجاری دو کشور رقمی بالغ بر ۲۵۰ میلیون دلار برآورد شده است.


وی تصریح کرد: در حال حاضر این مقدار تبادلات میان دو کشور، رقمی قابل توجه و چشمگیری نیست، چرا که مشکلات و چالش‌های متعددی وجود دارد که باعث شده که تجار بازرگانان ایرانی و سوری نتوانند از ظرفیت‌های اقتصادی دو کشور به نحو احسن استفاده کنند.


۵ چالش اساسی در تجارت تهران-دمشق


شمشادی همچنین درباره مشکلات موجود در توسعه همکاری‌های تجاری- اقتصادی دو کشور اظهار کرد: نخستین مانع برای تحقق این امر، به عدم شناخت تجار ایرانی و سوری از ظریفت‌های اقتصادی و نیاز‌های بازار مصرفی دو کشور باز می‌گردد که باعث شده صادرات و سرمایه‌گذاری طلوبی از سوی فعالان اقتصادی دو طرف انجام نشود.


دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه عدم فعالیت بانکی مشترک میان دو کشور را به عنوان دومین چالش روابط تجاری دو کشور دانست و گفت: در حال حاضر این مسئله باعث شده که انتقال ارز میان تجار ایرانی و سوری از طریق صرافی‌ها انجام و با چالش‌های متعددی همراه شود. مسئله‌ای سرمایه‌گذاری خارجی برای برخی از پروژه‌های اقتصادی دو کشور را هم با مانع و مشکل مواجه کرده است.


وی کمبود پرواز‌های کافی از مبدا ایران به سوریه و بالعکس را به عنوان سومین مانع توسعه تجارت دو کشور دانست و گفت: در حال حاضر این مسئله رفت و آمد، بازدید، جلساتو مذاکرات تجار دو کشور را با مشکلات متعددی همراه کرده است.


شمشادی فقدان برنامه‌ای منسجم برای کشتیرانی میان دو کشور را به عنوان چهارمین چالش تجارت دو کشور برشمرد و گفت: کشتیرانی دو کشور از مدت‌ها قبل فعال بوده، اما با این حال برنامه منسجمی برای حرکت کشتی میان دو کشور وجود ندارد.


این عضو هیئت رئیسه اتاق ایران و سوریه آخرین مانع برای توسعه تجارت میان تهران دمشق را به مربوط به عدم ناهماهنگی وزارتخانه و دستگاه‌های اجرایی دانست و گفت: در حال حاضر چند صدایی دستگاه‌های دولتی ایران در اقتصاد ایران باعث شده که نتوانسته است به طرف ایرانی شکاله واحدی را ببخشد که طرف سوری بتواند برای توسعه روابط اقتصادی به مذاکره بنشیند.


چشم اندازی ۱ میلیارد دلاری تجارت ایران و سوریه


شمشادی درباره چشم انداز تجارت ایران و سوریه، توضیح داد: در صورت رفع مشکلات مذکور، پیش‌بینی می‌شود که تجارت ۲۵۰ میلیون دلاری دو کشور، با جهشی ۴ برابری به عدد ۱ میلیارد دلار برسد.


طلب ۳۰ میلیارد دلاری ایران از سوریه چقدر صحت دارد؟


دبیرکل اتاق ایران و سوریه همچنین درباره برخی مباحث مطرح شده درباره بدهی ۳۰ میلیارد دلاری سوریه به ایران، گفت: از این مطالبات اطلاع دارم، اما مبلغ دقیق آن را نمی‌دانم؛ زیرا رایزنی، گمانه‌زنی و شایعات متعددی در این خصوص وجود دارد که مقامات دولتی و حاکمیتی باید در قبال آن توضیح دهند.


گفتنی است؛ در پی سفر حجت السلام رئیسی به سوریه و مذاکره فشرده او با بشار اسد، ۱۵سند همکاری توسط روسای جمهور دو کشور به امضا رسید.

پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: