bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۴۷۲
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۹
بازارنیوز گزارش می‌دهد؛
در دومین هفته اردیبهشت ۱۴۰۲ اخبار اقتصادی گوناگونی منتشر شد که در میان آن‌ها می‌توان به خداحافظی فاطمی امین از وزارت صمت و خط و نشان فرزین برای فعالان اقتصادی اشاره کرد.

مروری بر اخبار مهم اقتصادی هفته دوم اردیبهشت/ از خداحافظی فاطمی امین تا خط و نشان فرزین

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ در هفته دوم اردیبهشت سال ۱۴۰۲، فضای اقتصادی کشور شاهد اخبار و تحولات مهمی در بطن خود بود؛ حال در این گزارش سعی بر آن شده هر یک از این وقایع مهم، به صورت اختصار تشریح شود.


تداوم بلاتکلیفی قیمت گندم و آغاز خرید علی الحساب از کشاورزان!


قرار بر این بود که قیمت خرید تضمینی گندم چهارشنبه هفته قبل اعلام شود، اما این امر همچنان میسر نشده و در حال حاضر کشاورزان و صاحبان صنایع غذایی به دلیل این تاخیر در شرایطی بلاتکلیف به سر می‌برنند.


البته اوایل این هفته «سید محمد آقامیری» سرپرست وزارت جهاد کشاورزی از خرید علی الحساب گندم از کشاورزان خبر داد و در این باره گفت: از روز گذشته (جمعه ۸ اردیبهشت) خرید تضمینی گندم انجام شده و مبلغ قابل ملاحظه‌ای به صورت علی الحساب و بر اساس قیمت سال گذشته به حساب کشاورزان واریز شده است.


سرپرست وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: پرداخت مبلغ علی‌الحساب با وجود عدم تخصیص مبلغ خرید تضمینی گندم در سال جاری انجام شده است و در صورت تعیین تکلیف، مابه‌التفاوت مبلغ به حساب کشاورزان واریز می‌شود.

مروری بر اخبار مهم اقتصادی هفته دوم اردیبهشت/ از خداحافظی فاطمی امین تا خط و نشان فرزین
فاطمی امین از وزارت صمت رفت؛ نیازی سرپرست شد


سرانجام پس از هفته‌ها کش و قوس درباره تداوم حضور رضا فاطمی امین در وزارت صمت، این عضو کابینه دولت سیزدهم در دومین دفع از استیضاح خود، موفق به دریافت رای اعتماد از وکلای مجلس نشد ومجبور به ترک ساختمان خیابان سیمه شد.


پس از برکناری فاطمی امین، سید مهدی نیازی قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی از سوی رئیس جمهور به عنوان سرپرست این وزارتخانه انتخاب شد.


چراغ سبز بانک مرکزی برای واردات کالا با رمز ارز


اواسط هفته بود که «علیرضا پیمان پاک» رئیس سازمان توسعه تجارت از اعطای مجوز بانک مرکزی برای واردات کالا از طریق ارز‌های دیجیتال خبر داد و در این باره گفت: قرار بود اواخر پاییز سال گذشته واردات با استفاده از رمز ارز اجرایی شود، اما راه اندازی سامانه وسازکار قانونی، عملیاتی شدن آن را به تعویق انداخت. ضمن اینکه با تغییرات در بانک مرکزی مواجه بودیم، اما در حال حاضر کار تقریبا تمام است و به زودی این فرآیند عملیاتی خواهد شد.


براساس آمار و اطلاعات وزارت صمت و بانک مرکزی، برخی از واحد‌های تولیدکننده رمز ارز مجاز در داخل کشور، واردات در ازای رمزارز خودشان انجام دادند که البته عدد بالایی نیست و در حد چند ده میلیون دلار است؛ اما بر آن اساس فرآیند کار را آزمایش کردیم که عمومیت موضوع و راه اندازی سامانه آن از امسال اجرایی خواهد شد.


مجلس با دو فوریت لایحه تشکیل وزارت بازرگانی موافقت کرد


یکی دیگر از اخبار اقتصادی مهم این هفته به موافقت نمایندگان مجلس به دو فوریت لایحه تشکیل وزارت بازرگانی باز می‌گردد. قید دو فوریت لایحه ایجاد این وزارتخانه در جریان جلسه علنی روز سه شنبه (۱۲ اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی با ۱۴۳ رای موافق، ۵۸ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۱۱، همراه شد.


باید این را هم یادآور شد که چهارشنبه هفته قبل بود که «سید محمد حسینی» معاون پارلمانی رئیس جمهور از تصویب این لایحه در هیات دولت و ارسال آن به مجلس خبر داده بود.

مروری بر اخبار مهم اقتصادی هفته دوم اردیبهشت/ از خداحافظی فاطمی امین تا خط و نشان فرزین
رکورد شکنی جدید بورس؛ شاخص کل از مرز ۲ میلیون ۵۰۰ هزار واحد عبور کرد


یکی دیگر از اخبار مهم اقتصادی این هفته به رکورد شکنی بازار سرمایه در میانه هفته دوم اردیبهشت ماه اختصاص دارد.


در این هفته شاخص کل بازار سهام از عدد ۲ میلیون ۵۰۰ هزار واحد عبور کرده و برخی از کارشناسان بازار سرمایه در گفتگو با بازارنیوز، رسیدن شاخص کل به عدد ۲ میلیون ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار واحد در پایان اردیبهشت و ۳ میلیون واحد را در پایان فصل مجامع پیش‌بینی کرده‌اند.


ریزش ۳۰ تا ۱۰۰ میلیون قیمت خودرو‌های داخلی در بازار


این هفته بازار خودرو شاهد کاهش قیمت خودرو بود، سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در گفتگو با بازارنیوز ضمن تشریح آخرین وضعیت این بازار، از ریزش قیمت اتومبیل‌های داخلی و مونتاژی خبر داد و توضیح داد: با توجه به آغاز عرضه خودروسازان طی روز‌های گذشته، قیمت خودرو‌های داخلی در بازار به طور میانگین ریزش ۳۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی را تجربه کرده‌اند.


وی همچنین درباره قیمت خودرو‌های مونتاژی هم توضیح داد: قیمت این نوع خودرو‌ها هم طی همین مدت کاهش ۲۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومانی را پشت سرگذاشت.

مروری بر اخبار مهم اقتصادی هفته دوم اردیبهشت/ از خداحافظی فاطمی امین تا خط و نشان فرزین
خط و نشان فرزین برای فعالان اقتصادی


در این هفته «محمدرضا فرزین» رئیس کل بانک مرکزی با انتشار متنی کوتاه در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توییتر، خطاب به فعالان اقتصادی گفت: نمی‌توان ارز را از بازار غیررسمی دریافت کرد و به چشم داشت تخصیص ارز منتظر ماند تا مابه التفاوت آن را به دست آورد.


رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: سیاست بانک مرکزی کوچک سازی بازار غیر رسمی است. ورود به بازار غیررسمی معادل پول شویی و موجب اخلال در نظام اقتصادی می‌شود.


سفر رئیس جمهور به دمشق و تاسیس بانک مشترک ایران و سوریه


سفر حجت الاسلام رئیسی به سوریه از دیگر اخبار مهم سیاسی و اقتصادی مهم بود که دیروز چهارشنبه (۱۳ اردیبهشت) انجام شد. از زمان عزیمت «محمود احمدی نژاد» به این کشور در سال ۸۸، سفر حجت الاسلام رئیسی به دمشق، نخستین حضور یک رئیس جمهور ایران در این کشور محسوب می‌شود که پس از ۱۳ سال وقفه به دلیل جنگ داخلی سوریه محقق شده است.


به گفته «مهرداد بذرپاش» رئیس کمیسیون اقتصادی ایران و سوریه، ایجاد بانک مشترک ایران و سوریه و ارسال سالانه ۵۰ هزار زائر ایرانی به این کشور از جمله محوریت‌های اقتصادی مهمی است که در دستور کار دو دولت قرار خواهد گرفت.

پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: