bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۴۷۶
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۹
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک کارشناس بازار سرمایه ضمن تاکید بر تداوم روند صعودی، اما متعادل منفی بورس در هفته سوم اردیبهشت، گفت:پیش‌بینی می‌شود که در این هفته نماد شرکت‌های فولادی، زراعی و در نهایت گروه‌های شیمیایی بازار سهام از جذابیت و بازدهی قابل قبولی برخوردار باشند.

پیش‌بینی بورس در هفته سوم اردیبهشت ۱۴۰۲/ خودنمایی صنایع فولادی، کشت و زرع و شیمایی در این هفته

گروه بانک و بورس بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «مجتبی دیبا» کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازارنیوز پیرامون وضعیت بورس در هفته سوم اردیبهشت ماه اظهار کرد: روند کلی بازار سهام در هفته پیش رو را می‌توان صعودی، اما متعادل منفی ترسیم و پیش‌بینی کرد. به عبارتی دیگر، شرایط بازار سرمایه در این هفته به گونه‌ای است که فروشندگانی خودنمایی می‌کنند که نوع فروش آن‌ها مانعی برای تداوم ضرب آهنگ صعودی بازار سهام ایجاد نمی‌کند.


این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در شرایط کلی کشور، روند فعلی دیگر بازار‌های موازی همچون ارز، این پیام را به شرکت‌ها و جامعه مخابره می‌کند که فعلا قرار نیست اتفاقی خاص و یا بازدهی قابل ملاحظه‌ای در این بازار به وقوع بپیوندد، بنابراین پول‌ها در بازار سهام در حال گردش خواهد بود.


وی تصریح کرد: با توجه به نکات مذکور، مجدداً باید این نکته را یادآور شد که روند بازار سهام صعودی اما متعادل و منفی است که شرایط نگران‌کننده‌ای را برای فعالان این بازار ایجاد نخواهد کرد.


دیبا همچنین درباره نماد و گروه‌های پیشروی بازار سهام در هفته سوم اردیبهشت ماه هم توضیح داد: پیش‌بینی می‌شود که در این هفته نماد فولادی‌ها به دلیل گزارش‌های مثبت این شرکت‌ها، صنایع زراعی به دلیل تغییرات قیمت محصولات لبنی و در نهایت گروه‌های شیمیایی و به صورت کلی، تک سهم‌ها از جذابیت و بازدهی قابل قبولی برخوردار باشند.


این کارشناس بازار سرمایه همچنین درباره نگرانی برخی فعالان بازاربورس از تکرار وقایع سال ۹۹ در این بازار هم گفت: بازار سهام این روز‌ها (۱۴۰۲) برخلاف بورس سال ۹۹ که مملو از شیدایی و هیجان‌زدگی بود، از عقلانیت بالایی برخوردار است. به بیان ساده‌تر، تا زمانی که بورس ارزنده باشد، نمی‌توان رفتار کنونی این بازار را به سال ۹۹ تعمیم داد.


وی تاکید کرد: P/E بازار سهام در سال ۹۹ در محدوده ۳۵ تا ۴۰ قرار داشت، اما اکنون این مولفه بورس در سال جاری  در محدوده ۹ الی ۱۰ قرار دارد. در حال حاضر و با توجه به نقدینگی موجود در بازار، P/E ترسناک را می‌توان در محدوده ۱۲ تا ۱۴ در نظر گرفت؛ لذا با توجه به این مقدار اختلاف، شرایط فعلی بازار سهام را می‌توان به نوعی معقول توصیف کرد. توقف شاخص کل بورس در محدوده ۲ میلیون ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار واحدی را می‌توان به عنوان یکی دیگر از نشانه‌های عادی بودن بازار سهام دانست.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: