bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۴۷۸
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۹
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک فعال بخش خصوصی گفت: به دلیل تاخیر دولت در تعیین نرخ جدید تن ماهی، کارخانجات ظرفیت تولید خود را کاهش داده اند و به همین جهت بازار با کمبود مواجه شده است.

تعلل دولت در تعیین قیمت «تن ماهی» / کارخانجات تولید را کاهش دادند

گروه کشت و دام بازارنیوز- امیررضا تاجیک؛«یاسر رضایی» فعال بخش خصوصی در گفتگو با بازارنیوز در واکنش به کمبود عرضه تن ماهی در مغازه‌های سطح شهر گفت: سال گذشته قیمت تن ماهی ١٨٠ گرمی بر مبنای نرخ ماهی ۵٢ هزار تومانی تصویب شد که در حال حاضر هزینه‌های تولید دو برابر شده، اما به دلیل تاخیر ستاد تنظیم بازار در تعیین قیمت جدید برای این محصول، کارخانجات دچار چالش شده اند.


این فعال بخش خصوصی با اشاره به اینکه در روند تولید تن ماهی، نیروی انسانی نقش بسیار پررنگی دارند، افزود: امسال دولت ۲۱ درصد حقوق کارگران را افزایش داده و علاوه بر این برخی واحد‌های تولیدی رقمی مازاد بر حقوق کارگران افزوده‌اند؛ همچنین قیمت قوطی، درب و مواردی از این قبیل، سال گذشته با ارز ۲۵ هزار تومانی خریداری می‌شدند، اما امسال رقم ارز آن‌ها به ۴۰ هزار تومان افزایش یافته است.


وی تاکید کرد: همچنین قیمت هر کیلوگرم ماهی تن به ۱۰۰ هزار تومان افزایش یافته و حدودا دو برابرشده است.به گفته این تولیدکننده، ارز ماهی وارداتی نیز از ۲۵ هزار تومان به ۴۰ هزار تومان تغییر یافته است.


رضایی خاطرنشان کرد: بنابراین در حالی نرخ مصوب تن ماهی همچنان ٣٩ هزار تومان است که قیمت تمام شده تولید این محصول بین ۴۸ تا ۴۹ هزار تومان برآورد می‌شود.


این فعال بخش خصوصی توضیح داد که با این شرایط تولید تن ماهی ١٨٠ گرمی برای کارخانجات به صرفه نبود و با توجه به اینکه تن ماهی‌های ١۵٠ و ١٢٠ گرمی، نرخ مصوب نداشتند تولیدکنندگان به سمت تولید تن ماهی در این حجم رفتند، اما در نهایت به این نتیجه رسیدند که ظرفیت تولید را کاهش دهند تا کمتر دچار زیان شوند.


وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه قرار بود قیمت جدید تن ماهی اعلام شود، اما تاکنون این اتفاق رخ نداده است، افزود: دوشنبه گذشته قرار بود ستاد تنظیم بازار در این زمینه تصمیم گیری کند که جلسه تشکیل نشد.


رضایی ادامه داد: بنا بر این بود که تن ماهی از شمول قیمت گذاری دستوری خارج شود و وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حمایت هم به صراحت اعلام کرده بودند که موافق این اتفاق هستند.


وی افزود کارخانجات تولیدکننده نیز در نامه‌ای به سازمان تعزیرات اعلام کرده بودند که وقتی قیمت نهاده‌های تولید تن ماهی از جمله ماهی قابل کنترل نیست بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که قیمت محصول نهایی رقمی ثابت باشد و این اتفاق تنها در صورتی میسر خواهد بود که مسئولان بتوانند قیمت نهاده‌های اولیه را کنترل کنند.


رضایی همچنین درباره افزایش قیمت تن ماهی در برخی مغازه‌های سطح شهر نیز توضیح داد: برخی کارخانجات تولیدی در اقدامی هماهنگ قیمت تن ماهی را به ۶۵ هزار تومان افزایش داده و اقدام به راه اندازی مجدد خطوط تولید کرده اند، اما خطوط تولید برخی دیگر از کارخانجات همچنان تعطیل است.


این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه در حالی که درخواست کارخانجات تولیدی کاملا منطقی و کارشناسی است، گفت: تعلل دولت در تصمیم گیری و برخورد‌های قهریه موجب شده تا تولیدکنندگان تولید را متوقف کنند.

تعلل دولت در تعیین قیمت «تن ماهی» / کارخانجات تولید را کاهش دادند
هشدار درباره وضعیت بازار رب گوجه فرنگی


وی تاکید کرد: متاسفانه باید گفت که تولید رب گوجه فرنگی نیز در شرایط مشابهی قرار دارد و اگر زودتر تصمیمی در این حوزه اتخاذ نشود، وضعیت بازار رب گوجه فرنگی هم به همین سرنوشت دچار می‌شود.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: