bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۴۷۹
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۰
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
عضو شورای عالی کار با اشاره به عدم همخوانی دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۲ با نرخ تورم، از تقاضا برای مشاغل کاذب و کوچ کارگران از کارخانجات به تاکسی‌های اینترنتی خبر داد.

کوچ کارگران به تاکسی‌های اینترنتی/ تقاضا برای مشاغل کاذب افزایش یافت

گروه کار و تعاون بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «محمدرضا تاجیک» عضو شورای عالی کار در گفتگو با بازارنیوز پیرامون رشد ۲۷ درصدی دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۲ و عواقب منفی آن اظهار کرد: در حال حاضر ما در ابتدای سال هستیم و تنها ۲ ماه از این سال می‌گذرد، اما با این حال در خصوص مواردی مثل کرایه تاکسی و دیگر ناوگان حمل و نقل عمومی، شاهد میزان رشد قیمتی هستیم که بیش از افزایش دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۲ است.


این عضو شورایعالی کار افزود: در جلسه نخست این شورا گلایه‌ای که از سوی نمایندگان جامعه کارگری مطرح شد، معطوف به جهش بی رویه قیمت برخی از کالا‌ها وخدمات بود که بیش از افزایش دستمزد کارگران در سال جاری رقم خورده است.


وی تاکید کرد: توقع جامعه کارگری بر آن است که دولت کمک بیشتری را برای آحاد جامعه، به ویژه کارگران در نظر بگیرد. در طول هفته کارگر و در پی جلسه نمایندگان جامعه کارگری با رئیس جمهور، مطالبات این قشر از جامعه، به وزیر کار و تعاون و شخص رئیس جمهور منتقل شد.


به دنبال افزایش دستمزد نیستیم


تاجیک همچنین درباره احتمال ترمیم دستمزد کارگران برای سال ۱۴۰۲ هم گفت: در جلسه با رئیس جمهور، صحبت‌های زیادی مطرح شد، که این موضوع هم جزو یکی از این موارد بود. موضوعاتی مانند حق عائله‌مندی و ایجاد تمایز در دستمزد کارگران مجرد و متاهل هم از جمله مسائلی بود که مورد بحث و بررسی قرار گرفت.


این عضو شورایعالی کار خاطرنشان کرد: در حال حاضر ما به دنبال افزایش دستمزد نیستیم، بلکه به دنبال آن هستیم که دولت بتواند راهکاری ارائه دهد که کالا‌های اساسی مورد نیاز جامعه، با قیمت مناسب به دست مصرف‌کنندگان برسد.


وی تصریح کرد: افزایش دستمزد کارگران و به دنبال آن رشد تورم در اقتصاد کشور و کاهش قدرت خرید این قشر به مانند الاکلنگی می‌ماند که در نهایت هیچ یک از طرفین در وضعیت متعادلی قرار نمی‌گیرند.


کوچ کارگران به سمت مشاغل کاذب


تاجیک همچنین در خصوص کوچ کارگران به سمت مشاغل کاذب به دلیل رشد اندک دستمزد و عدم همخوانی آن با نرخ تورم، گفت: افزایش نرخ دستمزد تصمیمی محلی نیست، بلکه امری ملی است؛ لذا، چون این موضوع مسئله‌ای فراگیر است، باید رقمی در نظر گرفته شود که بتواند همه ابعاد هزینه‌های زندگی کارگران در شهر‌های بزرگ را پاسخگو باشد.


این نماینده جامعه کارگری تصریح کرد: در حال حاضر بخش قابل توجهی از درآمد کارگران به هزینه ایاب و ذهاب و همچنین اجاره‌بهای این قشر اختصاص می‌یابد. حال با توجه به این مسئله و دستمزد دریافتی ۷ میلیون ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار تومانی کارگران در هر ماه، اگر کارگری نتواند از پس این هزینه‌ها برآید، ترک کار کرده و به سمت مشاغل کاذب روی می‌آورد.


وی تاکید کرد:بر اساس رصد‌های انجام شده، بسیاری از کارگران به سمت مشاغل کاذبی همچون مانند تاکسی‌های اینترنتی کوچ کرده‌اند. البته باید این نکته را هم یادآور شد که فعالیت کارگران در این پلتفرم‌های اینترنتی، شرایطی ایده آل بوده و از میان آنها، کسانی هم هستند که به سمت دیگر مشاغل کاذب روی آورده‌اند.


تاجیک در پایان خاطرنشان کرد: البته وقوع این پدیده را به فال نیک می‌گیریم، چرا که کوچ کارگران به سمت مشاغل کاذب به دلیل عدم همخوانی دستمزد و نرخ تورم، در نهایت به ضرر کارفرمایان و واحد‌های تولیدی آن‌ها خواهد شد.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: