bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۴۹۰
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۸
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک کارشناس اقتصادی ضمن انتقاد از نظارت ضعیف بانک مرکزی بر ناترازی بانک‌های کشور، نظارت برخط بر عملکرد آن‌ها و اعمال جریمه برای برخی از نهاد‌های پولی و مالی متخلف را سیاست مکملی دانست که بانک مرکزی می‌تواند به واسطه آنها، خلق نقدینگی را مهار کند.

نظارت بر عملکرد و ناترازی بانک‌ها، ابزار مکمل مهار نقدینگی/ بانک‌های متخلف باید جریمه شوند

گروه بانک و بورس بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «محمدرضا یزدی زاده» کارشناس اقتصادی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون اقدام بانک مرکزی در افزایش نرخ سود بانکی برای کنترل نقدینگی و هدایت آن به نظام بانکی کشور اظهار کرد: اعمال این سیاست به تنهایی کارساز نخواهد بود و این نهاد پولی و مالی موظف است از طریق اجرای دیگر سیاست‌های مکمل، مانند نظارت بر عملکرد بانک‌ها و کنترل تراز‌نامه آنها، در راستای تحقق این هدف گام بردارد.


این کارشناس اقتصادی افزود: از منظر علم اقتصاد، بانک‌ها فقط می‌توانند بر اساس سپرده‌های ثابت، خلق اعتبار کنند، اما در ایران، به دلیل عدم نظارت کافی از سوی بانک مرکزی، تمامی بانک‌های کشور به راحتی و بدون پشتوانه سپرده ثابت، دست به خلق اعتباری جدید می‌زنند.


وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر موضوع ناترازی بانک‌ها در نظام بانکی کشور، یک تخلف محسوب می‌شود؛ زیرا این نهاد‌های پولی و مالی بر خلاف قانون، بیش از آن میزانی که حق ایجاد اعتبار داشته‌اند، خلق نقدینگی کرده‌اند.


یزدی زاده تاکید کرد: بانک مرکزی باید بدون هیچ گونه ملاحظه و ترسی از سقوط این بانک‌ها، جرایم سنگینی را وضع کند تا به شکلی مانع از از تداوم ناترازی آن‌ها شود. به عبارتی دیگر، بانک مرکزی باید با اتخاذ برخی سیاست‌ها، هزینه این تخلف بانک‌ها را بیش از فایده آن افزایش دهد.


این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: اعمال نظارت دقیق بر تمامی فعالیت‌‎های بانک‌ها به ویژه در خصوص پرداخت تسهیلات، تنها راهی است که بانک مرکزی می‌توانددر کنار افزایش نرخ سود بانکی، مانع از خلق نقدینگی جدیدی از سوی این نهاد‌های پولی و مالی شود.


وی با انتقاد از ضعف نظارت‌های برخط و آنی بانک مرکزی بر عملکرد بانک‌ها، گفت: نظام بانکی یک کشور زمانی به یک سیستم مالی مورد اطمینان و قابل مدیریت تبدیل می‌شود که از صدر تا ذیل آن قابل رصد و کنترل پذیر باشد. به بیانی دیگر، بانک مرکزی باید در نقطه‌ای بایستد که از طریق آن جایگاه بتواند به صورت برخط بر روی تمامی ابعاد عملکرد بانک‌ها و نحوه پرداخت اعتبارات آن‌ها نظارت کافی داشته باشد.


یزدی زاده خاطرنشان کرد: در حال حاضر سیستم مالی همه کشور‌های جهان به این گونه نیست که بانک مرکزی آن‌ها نتواند بر روی میزان پرداخت اعتبارات بانک‌های زیر نظر خود نظارت داشته باشد، بلکه قوانین برخی کشور‌ها به ویژه کشور‌های غربی به گونه‌ای تنظیم شده که بانک مرکزی آن کشور این دسترسی را دارد که به صورت آنلاین، جزئی‌ترین مراحل گردش نقدینگی و پرداخت تسهیلات را رصد کند.


این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: افزایش نرخ سود بانکی، به تنهایی نمی‌تواند در فرایند کنترل نقدینگی موثر واقع شود، بلکه به دلیل خلق نقدینگی مکرر بانک‌ها، این امکان وجود دارد که اجرای این سیاست نتیجه‌ای عکس در سیستم پولی داشته باشد؛ لذا، بانک مرکزی ناگزیر است برای تحقق این امر، برخی سیاست‌های مکمل افزایش نرخ سود بانکی مانند کنترل ناترازی این نهاد‌های پولی و مالی را به کار بگیرد.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: