bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۵۰۶
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران، قیمت‌گذاری دستوری، فقدان سند سیاست صنعتی، بلاتکلیفی در تامین مواد اولیه و موانع پیش روی تولیدکنندگان برای تامین سرمایه در گردش خود از طریق نظام بانکی کشور را به عنوان چهار چالش مهم بخش تولید در سال ۱۴۰۲ دانست.

۴ چالش اساسی تولید در سال ۱۴۰۲ / لزوم تهیه سند سیاست صنعتی

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «حمیدرضا غزنوی» دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران در گفتگو با بازارنیوز پیرامون چالش‌های تولید در سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: بی شک مهمترین مشکل تولید در سال جاری را می‌توان قیمت گذاری دستوری عنوان کرد؛ زیرا این سیاست جز ایجاد رانت و فساد و افزایش فشار بر تولیدکنندگان نتیجه دیگری نخواهد داشت.


دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران افزود: سال گذشته تبعات منفی این مسئله از سوی فعالان اقتصادی بخش خصوصی نسبت به دولت گوشزد شد؛ چرا که افزایش تصدی‌گری دولت و محدود شدن فعالیت بخش خصوصی در اقتصاد مانعی برای توسعه و اصلاح ساختار اقتصاد ایران می‌شود. اگر نیم نگاهی به تجربه موفق سایر کشور‌ها در این زمینه داشته باشیم، بخش مهمی از اقتصاد در اختیار بخش خصوصی است، اما دولت ناظر و سیاست گذار کلان است.


وی با بیان اینکه انتظار تولیدکنندگان بخش خصوصی از دولت، سیاست گذاری و نظارت بر بازار و اقتصاد است، گفت: با در دستور کار قرار دادن این سیاست، دولت می‌تواند تا از بروز هرگونه ورشکستگی شرکت‌ها، بروز فساد و زیان‌دهی برخی از بنگاه‌های اقتصادی جلوگیری کند.


غزنوی خاطرنشان کرد: از منظر علم اقتصاد، قیمت باید براساس مکانیزم بازار تعیین شود در حالی که در برخی حوزه‌ها دولت سیاست‌هایی را اعلام می‌کند که با واقعیت‌ها سازگار نیست و همین موضوع تبدیل به عاملی می‌شود تا قیمت‌ها در بازار، مستقل از آنچه که دولت اعلام می‌کند تعیین شود.


این فعال اقتصادی متذکر شد: مضاف بر این موضوع، تعیین قیمت کالا از سوی دولت شرایطی را ایجاد می‌کند که تولیدکنندگان کارخانه در حوزه‌هایی پنهان مانند فروش مواد اولیه یا فروش محصول به دور از بازار رسمی اقدام کنند که این موضوع خود به ایجاد فساد، رانت و البته تغییرات قیمتی جدید منجر می‌شود.


ضرورت تدوین سند سیاست صنعتی کشور


غزنوی فقدان سند سیاست صنعتی در کشور را دیگر چالش تولید در سال جاری عنوان کرد و افزود: عدم توجه به مزیت‌های رقابتی و گسترش آن در اقتصاد کشور و استفاده از مزیت‌های فعالیت پیشران‌های اقتصادی در داخل و خارج از کشور، ناشی از بی توجهی به سیاست‌های صنعتی در کشور است.


دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران خاطرنشان کرد: همانطور که بار‌ها از سوی مقام معظم رهبری و سایر مسئولان بر آن تاکید شده، اگر هدف ما دوری از اقتصاد نفتی است باید بستری برای فعالیت صحیح صنایع مختلف فراهم شود. رشد و توسعه اقتصاد غیرنفتی جز حرکت براساس یک سیاست صنعتی علمی و اصولی و برگرفته از تجارب کشور‌های موفق در این زمینه، امکان پذیر نخواهد بود.


وی ادامه داد: تیم پژوهشی مجمع کارآفرینان ایران، در نظر دارد با مطالعه و بررسی دقیق برخی صنایع هدف از جمله خودروسازی، قطعه سازی، لوازم خانگی و... بتواند سندی پژوهشی را آماده کرده و در اختیار تصمیم گیران در دولت قرار دهد تا گامی موثر در جهت تهیه سیاست صنعتی در کشور باشد.


بلاتکلیفی تولیدکنندگان در تهیه مواد اولیه


غزنوی درباره نبود سیاست خارجی شفاف و مشخص به عنوان عاملی دیگر که موجب شده تا تولیدکنندگان و پیشران‌های اقتصادی، چشم انداز شفافی در زمینه فعالیت‌های تولیدی در سال ۱۴۰۲ نداشته باشند، گفت: با وجود تحریم‌ها و مشخص نشدن تکلیف برجام، تولیدکنندگان نه تنها امکان سرمایه گذاری خارجی نداشته، بلکه برای مراودات مالی و تهیه مواد اولیه خود از خارج از کشور هم مجبور به استفاده از راه‌های فرعی و غیررسمی هستند.


وی ادامه داد: طرف‌های بین المللی هم به دلیل محدودیت‌های بانکی و نبود مسیر‌های شفاف برای همکاری با تولیدکنندگان ایرانی، با مشکلات و چالش‌هایی طرف هستند که این خود عاملی برای عدم استقبال آن‌ها برای همکاری با طرف‌های ایرانی است.


چالش‌های تامین مالی، نفس تولید را گرفته است


غزنوی مشکلات تامین سرمایه در گردش تولید را یکی دیگر از چالش‌های تولیدکنندگان در سال جاری عنوان کرد و ادامه داد: مشکلات تامین سرمایه در گردش، نفس تولیدکنندگان را گرفته، زیرا با افزایش افسارگسیخته تورم، تولید تشنه تامین مالی شده است.


دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران در پایان تاکید کرد: در حال حاضر به دلایل متعددی همچون افزایش روزافزون هزینه‌های تولید و عدم همراهی سیستم بانکی با بخش تولید، شرایطی محقق شده که تولیدکنندگان بیش از پیش به همراهی دولت، بانک مرکزی و نظام بانکی نیاز دارند.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: