bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۵۱۷
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۵
در گفتگو با یک کارشناس مسکن مطرح شد؛
یک کارشناس اقتصاد مسکن درباره ثبت قرارداد اجاره مسکن در سامانه املاک و اسکان و رایگان شدن آن گفت: این امر تاثیری در کاهش قیمت اجاره‌بها واحد‌های مسکونی ندارد و صرفا باعث ایجاد شفافیت در حوزه مسکن خواهد شد.

معامله آنلاین؛ بازیگر جدید بازار اجاره‌بهای مسکن/ثبت قرارداد اجاره در سامانه املاک و اسکان چه مزیتی دارد؟

گروه راه و مسکن بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ سامانه ملی املاک و اسکان کشور با هدف امکان ثبت و استعلام قرارداد‌های ثبت شده و کاهش هزینه‌ها، اقدام به راه‌اندازی نسخه آزمایشی سامانه ثبت اجاره مسکن کرد که براساس آن امکان ثبت قرارداد اجاره و دریافت کد رهگیری بدون مراجعه به بنگاه معاملات املاک، به صورت رایگان فراهم شده است.


با راه‌اندازی این سامانه، مالک و مستاجر بدون مراجعه به بنگاه مسکن و در یک روند کاملاً شفاف و قانونی و تنها با درج اطلاعات خود در سامانه می‌توانند نسبت به ثبت قرارداد‌های خود و دریافت کد رهگیری به صورت قانونی و رایگان اقدام کنند.


در اولین مرحله شروع به‌کار سامانه معاملات املاک و اسکان کشور، امکان ثبت و استعلام قرارداد‌های ثبت‌شده برای قرارداد اجاره مسکن در حالت یک به یک (یک ملک شش دانگ به یک مستاجر)، به‌صورت برخط فراهم شده و هر دو می‌توانند قرارداد اجاره واحد مسکونی مورد معاملۀ خود را بدون نیاز مراجعه به بنگاه در این سامانه (https://amlak.mrud.ir/) انجام داده و کد رهگیری و نسخه الکترونیکی آن را رایگان دریافت کنند.


«فرهاد بیضایی» کارشناس اقتصاد مسکن در گفتگو با بازارنیوز پیرامون این ظرفیت و تاثیر آن بر بازار مسکن اظهار کرد: رایگان شدن ثبت قرارداد مالک و مستاجر در این سامانه تاثیر چندانی در کاهش قیمت اجاره‌بهای واحد‌های مسکونی ندارد، بلکه صرفا باعث ایجاد شفافیت بیشتر در حوزه مسکن می‌شود.


این کارشناس اقتصاد مسکن توضیح داد: در طول سالیان اخیر، ثبت معاملات و دریافت کد رهگیری از سوی فعالان بازار مسکن اتفاق نمی‌افتاد، اما به دلیل وجود برخی الزامات مانند تسویه مالیاتی و مراحل اجرایی خرید و فروش ملک، افراد ملزم به ثبت  تمامی معاملات حوزه مسکن به ویژه خرید و فروش واحد مسکونی خود، در سامانه کد رهگیری شدند.


وی تصریح کرد: در حال حاضر رایگان بودن قرارداد مالک و مستاجر در این سامانه را می‎‌توان نوعی ابزاری تشویقی تلقی کرد که هدف آن بازگشت دوباره مردم به سمت ثبت معاملات خود در سامانه کد رهگیری است.


بیضایی خاطرنشان کرد:با پیشرفت این ابزار، دولت و به بیان دقیق‌تر وزارت راه و شهرسازی می‌تواند اطلاعات دقیقی را از وضعیت بازار اجاره‌بهای مسکن کشور به دست بیاورد.


این کارشناس اقتصاد مسکن خاطرنشان کرد: از همان ابتدای امر باید شرایطی ایجاد می‌شد که همه امور مسکن کشور اعم از ثبت پروانه‌های ساخت تا تعداد خانه‌های خالی در سامانه املاک و اسکان به ثبت برسد و اکنون با رایگان شدن،ثبت قرار‌دادهای بازار اجاره‌بهای مسکن می‌توان شاهد برداشته شدن گامی دیگر در راستای تکمیل این سامانه باشیم.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: