bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۵۳۴
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۵
بازارنیوز گزارش می‌دهد؛
در چهارم هفته اردیبهشت ۱۴۰۲ اخبار اقتصادی گوناگونی منتشر شد که در میان آن‌ها می‌توان به تداوم ریزش قیمت طلا و ارز و همچنین افزایش قیمت شیرخام و شکر اشاره کرد.

مروری بر اخبار مهم اقتصادی هفته چهارم اردیبهشت/ از ریزش قیمت طلا و ارز تا افزایش شیر و شکر

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ در هفته چهارم اردیبهشت سال ۱۴۰۲، فضای اقتصادی کشور شاهد اخبار و تحولات مهمی در بطن خود بود؛ حال در این گزارش سعی بر آن شده هر یک از این وقایع مهم، به صورت اختصار تشریح شود.


ثبت قرارداد‌های اجاره مسکن رایگان شد


نخستین خبر جالب این هفته مربوط به حوزه مسکن و رایگان شدن ثبت قرارداد فی مابین مالک و مستاجر در سامانه معاملات املاک و مستغلات است.


این سامانه در راستای وظایف قانونی وزارت راه و شهرسازی از جمله ماده ۱۸ قانون جهش تولید مسکن تهیه شده و بر مبنای این بند قانونی «رصد و نظارت بر بازار مسکن، ثبت همه معاملات املاک و مستغلات اعم از خرید، فروش، پیش خرید، پیش فروش، رهن و اجاره مسکن برای متعاملین در بنگاه‌های مشاوران املاک توسط بنگاه‌ها و برای سایر متعاملین خارج از بنگاه‌های مشاوران املاک توسط خود متعاملین، در سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور و ثبت قرارداد، اخذ شناسه (کد) رهگیری بدون اخذ هزینه الزامی است.»


به بیان ساده‌تر با این روش مستاجر و موجر این امکان را دارند که بدون مراجعه به بنگاه‌های معاملات مسکن قرارداد خود به صورت قرارداد رایگان دریافت کنند. ثبت نمایند.


گزارش نهایی تحقیق و تفحص از بانک‌های خصوصی اواخر خرداد به صحن مجلس می‌آید


روز چهارشنبه ۱۹ بهمن سال ۹۹ بود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تقاضای تحقیق و تفحص از بانک‌های خصوصی موافقت کردند. این درخواست در جلسه آن روز مجلس با ۱۸۵ رای موافق، ۱۱ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۳ نماینده همراه شد.


«محسن علیزاده» رئیس هیئت تحقیق و تفحص از بانک‌های خصوصی در یکی از مصاحبه‌های خود پیرامون این مسئله از عدم همکاری بانک مرکزی در این رابطه خبر داد و گفت: این نهاد پولی و مالی علیرغم آن چیزی که انتظار داشتیم تا الان همکاری خوبی در دادن اطلاعات نداشت و کماکان هم تاخیر دارند هم اطلاعات ناقصی را به دست ما می‌رسانند.


این عضو کمیسیون اقتصادی خاطرنشان کرد: این امر نشان می‌دهد که بانک مرکزی در همه سال‌های گذشته نظارت دقیقی روی عملکرد بانک‌ها نداشته و خیلی از جا‌ها اغماض و چشم‌پوشی کرده است.


حال او این بار در این هفته در گفتگو با بازارنیوز پیرامون آخرین وضعیت تحقیق و تفحص از بانک‌های خصوصی، از ارسال گزارش نهایی آن به صحن علنی مجلس در اواخر خرداد ماه خبر داد.

مروری بر اخبار مهم اقتصادی هفته چهارم اردیبهشت/ از ریزش قیمت طلا و ارز تا افزایش شیر و شکر
موج افزایش قیمت به بازار مواد غذایی رسید؛ شیر، مرغ، شکر و تن ماهی گران شدند


در این هفته برخی از اقلام مواد غذایی شاهد افزایش قیمت بودند. شیر خام از جمله محصولات غذایی بود که در این هفته با نامه سید «محمد آقامیری» رئیس شورای قیمت‌گذاری، به وزارت جهاد کشاورزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور، به ۱۵ هزار تومان رسید.


بر اساس نامه سرپرست وزارت جهاد کشاورزی، نرخ تضمینی شیر خام به ازای هر کیلوگرم درب دامداری را با مشخصات ۳.۲ درصد چربی ۳ درصد پروتئین و بار میکروبی زیر ۱۰۰ هزار، ۱۵ هزار تومان تعیین کرد.


همچنین قرار شده است به ازای هر یک دهم افزایش یا کاهش درصد چربی شیر خام از ۳.۲ درصد مبلغ ۲۰۰ تومان متناسب با افزایش و یا کاهش درصد چرب به قیمت مصوب شیر خام اضافه یا کسر شود.


در امتداد این گرانی‌ها، قیمت کالایی همچون کنسرو ماهی که در ابتدای سال در رنج قیمتی ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان قرار داشت، اما در این هفته، به طور میانگین قیمت این محصول بسته به نوع برند آن به ارقامی بالغ ۶۴ تا ۷۰ هزار تومان هم رسید.


گوشت مرغ هم در این هفته علی‌رغم نرخ مصوب ۷۳ هزار تومان، در برخی از اصناف با قیمتی بیش از ۷۵ تا ۸۰ هزار تومان خریداری شد


شکر هم از دیگر مواد غذایی است که در این هفته دستخوش افزایش قیمت شد. در حال حاضر به استناد به نامه انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر ایران، این محصول گران شده و نرخ مصوب آن برای هر کیلوگرم به مبلغ ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است.


در نامه دبیر و عضو هیئت مدیره انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر ایران، به مدیریت شرکت‌های قند اعلام شده است که بر اساس مصوبه ۱۶ اردیبهشت ستاد تنظیم بازار نرخ مصوب شکر برای هر کیلوگرم به مبلغ ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است.


صادرات دام ممنوع شد


در این هفته اخبار مرتبط با حوزه وزارت جهاد کشاورزی و سفره مردم از گستردگی بیشتری برخوردار بود. ممنوعیت صادرات دام از جمله اخبار مهمی بود که در این هفته منتشر شد. آقامیری سرپرست وزارت جهاد در این باره گفت: تا زمانی که بازار داخل به ثبات نرسد، تضمین تامین گوشت داخل انجام نشود و تعیین تکلیف برای آمار تولید دام در استان‌ها به درستی صورت نگیرد، مازاد دام هیچ دامداری صادر نمی‌شود.

مروری بر اخبار مهم اقتصادی هفته چهارم اردیبهشت/ از ریزش قیمت طلا و ارز تا افزایش شیر و شکر
امضای توافقنامه احداث خط راه‌آهن رشت – آستارا بین ایران و روسیه


امضای توافقنامه میان دو کشور ایران و روسیه برای احداث خط آهن رشت- آستارا از دیگر اخبار حائز اهمیت این هفته است که نه تنها در حوزه راه و لجستیک بلکه از منظر تجارت خارجی و درآمد ارزی از جایگاه خاصی برخوردار است.


این توافقنامه دیروز چهارشنبه و پس از سخنرانی حجت الاسلام «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور کشورمان و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور فدراسیون روسیه به صورت ویدئو کنفرانسی به امضاء رسید.


براساس این توافقنامه فدراسیون روسیه ۱،۶ میلیارد یورو در این مسیر ریلی سرمایه‌گذاری خواهد کرد. قرار است این خط آهن راهبردی در مدت ۴۸ ماه احداث شود.


سیگنال مثبت فرزین به بازار ارز


یکی دیگر از اخبار مهم این هفته، اظهارات «محمدرضا فرزین» رئیس کل بانک مرکزی است که در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: خبر‌های خوبی از منابع ارزی کشورمان در راه است که در صورت تحقق آنها، اطلاع رسانی می‌شوند.


او همچنین از تشکیل کمیته‌ای تحت عنوان کمیته بررسی تخلفات ارزی در بانک مرکزی خبر داد و گفت که در این کمیته تمام شرکت‌هایی که سه تخلف دارند، مورد بررسی قرار می‌گیرند.


عدم ایفای تعهدات ارزی، محاسبه نرخ ارز با قیمتی خارج از نرخ بانک مرکزی و در نهایت انجام معاملاتی بر خلاف مقررات بانک مرکزی و بازار رسمی، از جمله تخلفات سه‌گانه‌ای هستند که در این کمیته مورد بررسی قرار می‌گیرند.

مروری بر اخبار مهم اقتصادی هفته چهارم اردیبهشت/ از ریزش قیمت طلا و ارز تا افزایش شیر و شکر

تداوم روند نزولی قیمت طلا و  ارز


بازار‌های ارز و طلا در این هفته روند کاهشی را تجربه‌کرده‌اند؛ به عنوان مثال امروز (پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت) آخرین نرخ ثبت شده در مرکز مبادله ایران، هر دلار آمریکا به صورت اسکناس و حواله به ترتیب ۴۲ هزار و ۳۵۲ تومان و ۳۸ هزار و ۵۰۲ تومان است.

 در کنار آن، قیمت هر یورو هم به صورت اسکناس ۴۵ هزار و ۸۶۰ تومان و حواله آن ۴۱ هزار و ۶۹۰ تومان قیمت‌گذاری شد.

 

قیمت اعلام شده برای هر گرم طلای ۱۸ عیار هم دو میلیون و ۴۲۵ هزار تومان است.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: