bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۵۵۶
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۹
بازار نیوز گزارش می دهد؛
به اعتقاد تولیدکنندگان قیمت گذاری دستوری سیاستی نادرست است که آسیب‌های جبران ناپذیری به صنعت دامپروری کشور وارد کرده است.

به گزارش خبرنگار بازار نیوز، بعد از کشمش‌ها و پیگیری‌های فراوان قیمت شیرخام در روز‌های گذشته ۱۵ هزار تومان تصویب شد. این قیمت برای پایه چربی ۳.۲ درصد است و قرار شده به ازای هر یک دهم افزایش چربی ۲۰۰ تومان به پایه قیمتی اضافه شود. با این حال دامداران می‌گویند این قیمت به زیان تولید است و جبران شدنی نیست.

 

در همین زمینه سید احمد مقدسی، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران در گفتگو با خبرنگار بازار نیوز با اشاره به اینکه در ابتدا کف قیمت شیرخام ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین و امضا شده بود، افزود: ستاد تنظیم بازار ۵۰۰ تومان از این قیمت را کاهش داد، در حالی که قیمت تمام شده تولید شیرخام ۱۵ و ۴۰۰ تومان است و اگر نرخ مصوب ۱۵ و ۵۰۰ تومان بود تولیدکنندگان تنها ۱۰۰ تومان سود می‌کردند.


مقدسی با بیان اینکه پیشنهاد ما برای نرخ شیرخام ۱۷ هزار و ۲۰۰ تومان بوده است، گفت: قیمت تعیین شده موجب زیان تولیدکنندگان می‌شود و این مساله به هیچ عنوان جبران نخواهد شد.


وی ادامه داد: قیمت تصویب شده مشروط به این است که قیمت نهاده‌های دامی شامل جو، ذرت، کنجاله سویا و سبوس از فروردین ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۳ ثابت بماند، این درحالی است که هم اکنون سویا در وضعیتی بحرانی است و حتی یک کیلوگرم از آن در بازارگاه یافت نمی‌شود.


مقدسی دلیل این اتفاق را مشکل در تامین ارز دانست و گفت: درخواست ما از مسئولان این است که در تامین ارز نهاده‌های دامی تدابیر لازم در نظر گرفته شود تا بیشتر از این در صنعت دامپروری کشور دچار مشکل نشویم. برخی کارشناسان درباره زیان دامداران و افزایش کشتار دام بویژه دام‌های مولد اظهار نگرانی کرده اند. چرا که در ماه‌های گذشته قیمت خرید گوشت قرمز از دامداران نیز پر از چالش و زیر قیمت تمام شده تولید بوده، به همین جهت شاهد افزایش قاچاق دام به کشور‌های همسایه نیز هستیم.

 

در این راستا «علی باقری» دامدار در گفتگو با بازارنیوز از قیمت گذاری دستوری و سرکوب قیمت‌ها به شدت انتقاد کرد و گفت: نمی‌دانم چرا دولت از تجربه سال‌های گذشته درس نمی‌گیرد و مرتب روی این سیاست نادرست پافشاری می‌کند. وی ادامه داد: اینکه دولتمردان نمی‌خواهند قیمت محصول نهایی برای مصرف کنندگان خرد افزایش پیدا کند، مساله‌ای است که خود دولت باید آن را حل کند نه اینکه از جیب تولیدکننده به مصرف کننده یارانه بدهد. به گفته این دامدار، ادامه روند فعلی آسیب جبران ناپذیری به صنعت دامپروری کشور وارد می‌کند، البته تاکنون هم آسیب‌های زیادی به این صنعت وارد شده که بخش قابل توجهی از آن قابل جبران نیست.


//پایان پیام

برچسب ها: تولید ، بازارنیوز ، خبر ، شیرخام ، شیر
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: