bazarnews

کد خبر: ۱۱۰۵۷۰
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۲
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
سخنگوی سازمان امور مالیاتی از اجرای مرحله چهارم قانون پایانه فروشگاهی توسط اشخاص حقیقی در تاریخ ۱ تیر ماه ۱۴۰۲ خبر داد.

۱ تیر ۱۴۰۲، زمان اجرای مرحله چهارم قانون پایانه فروشگاهی

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «مهدی موحدی بکنظر» سخنگوی سازمان امور مالیاتی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون مرحله چهارم اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان اظهار کرد: احتمالاً در تاریخ ۱۴۰۲/۰۴/۰۱ یعنی روز یکم تیر ماه، فراخوان مشاغل و اشخاص حقیقی مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده را اجرایی خواهیم کرد. در طول ۱۵ سال گذشته و طی ۹ اطلاعیه مجزا، مشمولین این قانون فراخوانده شده‌اند و طی این مدت قانون مالیات بر ارزش افزوده برای این افراد به مرحله اجرا درآمده بود.


سخنگوی سازمان امور مالیاتی تصریح کرد: با فراخوانده شدن این دست از مودیان مالیاتی در تاریخ مذکور، فاز جدیدی از قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان عملیاتی خواهد شد.


وی در پاسخ به این سوال که آیا اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی تنها به اجرایی شدن این ۴ مرحله خلاصه می‌شود یا خیر، گفت: طبیعتاً اجرای این قانون تا زمان الحاق کلیه افراد حقیقی و حقوقی که پیش‌تر مشمول قوانین مالیات ارزش افزوده بودند و یا این که هنوز مشمول آن نشده‌اند، ادامه خواهد یافت، به همین خاطر فراخوان افراد حقیقی را نمی‌توان به عنوان مرحله آخر این قانون تلقی کرد.


این مقام مسئول تصریح کرد: در حال حاضر سازمان امور مالیاتی به دنبال آن است که لایحه تسهیل اجرای قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان که اکنون در مجلس قرار دارد، مطرح و سپس توسط نمایندگان مجلس بررسی شود. بر اساس این لایحه، قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان با شکل بهتری برای مودیان مالیاتی اجرا خواهد شد.


موحدی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا در مرحله فراخوان افراد حقیقی، صنف خاصی مد نظر سازمان قرار دارد یا خیر، گفت: برای اجرای این مرحله، اعضای صنوفی که قبلاً در قالب ۹ اطلاعیه ارزش افزوده فراخوانده شده‌اند مشمول خواهند بود. در حال حاضر با توجه به اطلاعیه‌های ارسال شده، این قانون در مرحله اول کلیه صادرکنندگان، واردکنندگان و فعالان اقتصادی که مجموع فروش آن‌ها در حد بالایی قرار دارد، در مرحله دوم کلیه کارخانه‌ها، واحد‌های تولیدی و بهره برداران معادن، ارائه کنندگان خدمات حسابرسی و دفتر‌داری و در نهایت در فراخوان نهم کترینگ و رستوران‌های بیرون‌بر را شامل می‌شود.


سخنگوی سازمان امور مالیاتی خاطرنشان کرد: در صورت عدم تصویب لایحه تسهیل اجرای قانون پایانه‌فروشگاهی و سامانه مودیان، فاز چهارم اجرای این قانون برای مودیان حقیقی در موعد مقرر خود اجرایی می‌شود، اما در صورت تصویب آن توسط نمایندگان، زمان‌بندی اجرای این قانون دستخوش تغییر خواهد شد.


وی درباره جزئیات زمان‌بندی لایحه تسهیل اجرای قانون پایانه فروشگاهی تصریح کرد: در صورت تصویب این لایحه، کلیه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس، شرکت‌های دولتی و سایر دستگاه‌های اجرایی مشمول ماده ۵ و اشخاص حقوقی به جز اشخاص حقوقی موضوع ماده ۱۶ قانون مالیات بر ارزش افزوده، در تاریخ ۱۴۰۲/۰۴/۰۱ و سپس اشخاص حقیقی باقی مانده هم در تاریخ ۱۴۰۲/۰۷/۰۱ فراخوانده می‌شوند.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: