bazarnews

کد خبر: ۱۱۲۲۹۶
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۴
«کاکایی» در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک کارشناس صنعت خودرو با اشاره به چالش‌های این صنعت، توقف دخا‌لت‌های دولت در آن را به عنوان مهمترین انتظار فعالان این بخش از دولت چهاردهم معرفی کرد.

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز؛ سعید ترکاشوند؛ «امیر حسن کاکایی» کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با بازارنیوز درباره درخواست کارشناسان و فعالان صنعت خودرو از دولت چهاردهم اظهار کرد: اگر این سوال در ابتدا از خودروسازان پرسیده شود، آن‌ها می‌گویند که بهتر است که دولت جدید در این صنعت دخالت نکند. در حال حاضر بزرگترین آرزوی آن‌ها عدم دخالت دولت در این صنعت است.

انتظار خودرویی‌ها از دولت جدید/ دخالت در صنعت خودرو را تمام کنید
این کارشناس صنعت خودرو افزود: این خواسته در واقع ذیل اصل ۴۴ قانون اساسی قرار دارد؛ بر اساس این اصل، حکمرانی در ساختار اقتصادی کشور متعلق به دولت بوده و تصدی‌گری این بخش هم بر عهده بخش خصوصی قرار دارد.


وی تصریح کرد: در طول یک سال گذشته قیمت‌های مناسبی برای محصولات ایران خودرو و سایپا تعیین نشده است. مضاف بر این موضوع، سیاست‌‎‌هایی که در طول این مدت برای آن‌ها اعمال شده به شدت بر ضد تولید و در عین حال به نفع مونتاژکاری بوده است.


کاکایی افزود: اکنون فضای کسب و کار برای خودروسازان داخلی بدتر شده و حتی با ضرر و زیان و همینطور شماتت مردم مواجه شده‌اند. در حال حاضر این مسئولان و متصدیان صنعت خودرو‌ها هستند که با مانع‌تراشی برای خودروسازان، آن‌ها را به این وضع انداخته‌اند.


این کارشناس صنعت خودرو تاکید: این افراد با تصمیمات نادرست برای صنعت خودرو مشکل نسازند، دیگر نیازی نیست که از آن حمایت کنند. مدیریت ایران خودرو و سایپا باید بر اساس قانون تجارت و یا سایر قوانین اقتصادی پیش برود.


وی همچنین با اشاره به مصوبات خودرویی مجلس یازدهم، گفت: در مجلس قبل نه تنها مانعی را از پیش روی صنعت خودرو برنداشتند، بلکه تصویب قانون ساماندهی صنعت خودرو برای واردات اتومبیل‌های دست دوم فرش قرمز هم پهن کرده‌اند.


کاکایی ادامه داد: اکنو شرایط به گونه‌ای رقم خورده که صنعت خودرو کشور تبدیل به یک ورزشکار خسته و ناتوان است، اما سیاست‌گذاران می‌خواهد که به اسم رقابت‌پذیر کردن بازار این ورزشکار خسته را به مصاف رقیب تازه‌نفسی همچون واردات بفرستند. این برنامه نه تنها رقابتی در صنعت و بازار خودرو ایجاد نیم‌کند، بلکه باعث نابودی صنعت خودرو کشور هم خواهد شد.


این کارشناس صنعت خودرو افزود: در طول سال‌های اخیر وزرای وزارت صمت دائماً در حال تغییر بود؛ لذا این وزارتخانه به خوبی نتوانست نقش تصدی گرایانه خود در صنعت خودرو را به خوبی پیاده کند، به همین خاطر مجلس قانونی همچون قانون ساماندهی خودرو را که راه را برای واردات خودرو باز می‌کند را تصویب کرد.


وی تاکید کرد: دولت چهاردهم موظف است که یک وزارت صمت مقتدر ایجاد کند که در خصوص صنعت خودرو پایبند به قانون علی‌‎الخصوص اصل ۴۴ قانون اساسی باشد؛ صنعت خودرو کشور نیازی به حمایت از سوی دولت جدید ندارد، اما با این حال سیاست حمایتی که تاکنون اجرایی شده صرفاً منجر به رشد مونتاژکاران چینی و شرکت‌های خارجی شده است.


این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: عدم دخالت در امور خودروسازان، جمع آوری فرش قرمز واردات خودرو دست دوم، اصلاح آیین‌نامه‌های خودرویی و در نهایت فراهم کردن فضای اقتصادی کشور برای یک رقابت سالم میان خودرو‌های داخلی و اتومبیل‌های وارداتی از جمله مواردی هستند دولت چهاردهم می‌تواند با محقق کردن هر یک از آن‌ها کمک شایانی به صنعت خودرو کشور کند.


کاکایی همچنین درباره انتظارات مصرف‌کنندگان خودرو از دولت چهاردهم در حوزه خودرو هم گفت: مردم به دنبال آن هستند که بازار خودرو تبدیل به یک بازار رقابتی باشد، رقابتی بودن به این معناست مصرف کنندگان بتوانند به تناسب نقدینگی موجود در دست خود خودرو مورد نیاز خود را به راحتی خریداری کنند.


این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: در طول چند سال اخیر، وزارت صمت و مجلس با اقدامات خود صنعت خودروی کشور را متوقف کرده بدون هیچ حساب و کتابی راه را برای تعدادی شرکت واردکننده باز کرده‌اند.


وی خاطرنشان کرد: یقیناً مدتی بعد نواقص و ایرادات خودرو‌های وارداتی خود را نشان خواهد داد؛ مضاف بر این موضوع پافشاری بر روی واردات خودرو به منابع ارزی کشور فشار وارد خواهد آورد؛ لذا، به عنوان یک مصرف‌کننده این انتظار را دارم که دولت جدید پایه‌های صنعت و بازار خودرو را طوری تقویت کند که با هر گونه نوسان ارزی برای خرید خودرو با مشکل مواجه نشوم تا بتوانم ظرف مدت نهایتاً ۱ سال اتومبیل مورد نظر خود را خریداری کنم.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: