bazarnews

کد خبر: ۱۱۵۸۲
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۵
رئیس انجمن علمی جنگل‌های کشور گفت: در ۱۰ سال اخیر ۴۰ میلیون اصله درخت ۳۰۰ ساله شمشاد را از دست دادیم.
بازار نیوز - هادی کیادلیری با اشاره به فرسایش عرصه های جنگلی شمال کشور گفت: در ۱۰ سال اخیر ۴۰ میلیون اصله درخت ۳۰۰ ساله شمشاد را از دست دادیم و مرگ و میرهای دسته جمعی دیگر گونه های گیاهی در جنگل های شمال کشور رخ داده است.
 
وی امروز در نشست خبری تبیین سیاست‌های سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور اظهار کرد: در 5 سال گذشته شاهد طغیان 45 گونه آفات در 350 هزار هکتار از جنگل‌های کشور بوده‌ایم که برخی از این گونه‌ها برای سلامت انسانها نیز خطرناک به حساب می‌آیند و مشکل‌زا است.  افزایش طغیان آفات در جنگل‌های کشور همچنین برای صنعت توریسم نیز مشکل ایجاد می‌کند.  
 
وی با اشاره به اینکه براساس آمارها در 10 سال اخیر 190 هزار هکتار از عرصه های جنگلی دچار حریق شده است افزود:تغییرات اقلیم نیز از جمله مشکلاتی است که با عدم توجه به منابع طبیعی کشور به وجود آمده است و اکنون درحوزه جنگل در حال فرسایش شدیدی هستیم.
 
رئیس انجمن علمی جنگل‌های کشور با بیان اینکه 130 رود دائمی که تالابهای کشور را تغذیه می‌کنند  اکنون به صورت فصلی درآمده‌اند ادامه داد: در کنار بهره‌برداری بیشتر از حد از منابع طبیعی کشور تغییرات اقلیم و فصل نیز مشاهده می‌شود که نشانه‌های آن در جامعه، گرما و سرماهای یکباره است به طوری که افراد یک روز لباس گرم می‌پوشند و روز دیگر مجبور به استفاده از لباس خنک هستند.
 
وی اظهار داشت: در 10 سال اخیر 40 میلیون اصله درخت 300 ساله شمشاد را از دست دادیم و  مرگ و میرهای دسته جمعی دیگر گونه های گیاهی در جنگل های شمال کشور رخ داده است.
 
کیادلیری با اشاره به اینکه یخچالهای طبیعی شمال کشور در حال از بین رفتن است، گفت: ضرورت ایجاد تنفس و ممنوعیت بهره‌برداری در جنگل‌های کشور امری ضروری است و باید در خصوص وضعیت بهره‌برداری از جنگلها تغییر رویکرد داشته باشیم به طوری که نگاه بنگاه چوب به جنگل باید تغییر کند.
 
وی افزود: وقتی در کشور برای ساخت سد بسیار کوچک 500 میلیارد تومان در کشور هزینه می شود  برای حفاظت از عرصه های جنگلی نیز  لازم است 300 میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شود.
 
بیش از 50 درصد جنگلی شمال کشور دچار فرسایش شده اند
کیادلیری همچنین از فروپاشی زیست بوم عرصه های جنگلی خبر داد و گفت: تخریب و بهره برداری از عرصه های جنگلی زیست بوم پیچیده این جنگل ها را تخریب و ساده کرده و در پی آن تخریب عرصه های جنگلی سرعت و شدت بیشتری داشته است.
 
وی افزود: براساس ارزیابی های انجام شده بیش از 50 درصد عرصه های جنگلی شمال کشور دچار فرسایش شده است.
 
کیادلیری با اشاره به اینکه  در تمام این سال‌ها بدون توجه به شرایط جنگل‌ها مجوز بهره بردرای صادر کردیم گفت: برای اجرای طرح استراحت و تنفس جنگل های شمال باید تمام 1400 سازمان و دستگاه مربوط به یکدیگر هماهنگ شوند به‌ویژه سازمان حفظ نباتات باید برای واردات چوب سالم تمام توان خود را بکار گیرد.
باشگاه خبرنگاران
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: