bazarnews

کد خبر: ۱۱۸۱۱
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۸
محمد باقر صدری در گفت وگو با بازارنیوز:
در چند سال اخیر که با رکود مواجه بوده‌ایم باید فشار مالیاتی را بر روی مردم کاهش می‌دادیم.

محمد باقر صدری در مصاحبه با خبرنگار بازارنیوز به بررسی اهمیت شفافیت در نظام مالیاتی پرداختند و گفتند: شفافیت شامل تمام بخش‌های اقتصاد می‌شود. منظور از شفافیت در اقتصاد این است که اتفاقاتی که در جامعه از تولید تا عرضه کالا می‌افتد باید به گونه‌ای باشد که مردم از حرکت آن آگاهی داشته باشند و کاملاً متوجه شوند که  این کالا چه فرآیندهایی را در تولید گذرانده است. پس شفافیت هم به معنی تولید به طور عام است و هم شامل توزیع می‌شود. 

وی در ادامه بیان داشتند: شفافیت در اقتصاد تاثیر عمده‌ای بر کلیه بخش‌های اقتصاد دارد و هدف از آن این است که کشور در فرآیندهای توسعه شرایط بهتری داشته باشد. اگر این فرآیندها به خوبی اتفاق بی‌افتد موجب کاهش فاصله طبقاتی، کاهش فساد و در نهایت افزایش اعتماد مردم و سطح زندگی آنها خواهد شد. این چرخه توزیع تا فروش اگر با شفافیت نباشد مالیات هم بخشی از آن نابسامانی‌ها می‌گردد و اقتصاد را با مشکلات متعددی مواجه می‌کند.


محمد باقر صدری درباره تاریخ مالیات به بازارنیوز می‌گوید: مالیات در کشور ایران داستان تاریخی گسترده‌ای دارد. در بعضی از دوران به دلیل اینکه مردم با حاکمیت میانه خوبی نداشتند مالیات هم نمی‌پرداختند. اما اتفاقاتی که در چند سال اخیر افتاده به سمت بهبود فرآیندهای مالیاتی است.

وی اعتقاد دارد که کشور در شرایط رکود باید فشار را بر روی مردم کم کند و می‌گوید: آن چیزی که در حال حاضر درباره افزایش مکرر مالیات و نرخ‌های مالیاتی اتفاق می‌افتد بسیار نادرست است. درشرایط بحران و رکود معمولا نرخ‌های مالیاتی کاهش می‌یابد که ما خلاف آن را در چند سال گذشته انجام داده‌ایم.

وی درباره نرخ‌های مالیاتی گفت تغییرات اخیر شرایط را بهتر کرده است اما به این معنی نیست که کامل و بدون نقص است. 

صدری مهم‌ترین هدف اخذ مالیات را ایجاد عدالت در جامعه می‌داند و می‌گوید: اگر می‌خواهید حرکت اقتصاد ملی را به سمت عدالت و توزیع عادلانه ثروت ببرید باید آن را در مالیات بیابید. بخش مهمی از توزیع عادلانه ثروت برمی‌گردد به نحوه اخذ مالیات. کشور فنلاند که یارانه‌های بسیاری به مردم می‌رساند بخش عمده موفقیتش به دلیل وصول مناسب مالیات است. 
وی درباره شرایط ایران بیان می‌کند: کشور هنوز به مرحله وصول عادلانه مالیات و تقسیم درست به شاخه‌هایی که باید مالیات در آنها گرفته شود نرسیده است.

محمد باقر صدری یکی از تاثیرات تخصیص مالیات غیرمناسب را ایجاد حاشیه نشینی در شهرها می‌داند و ادامه می‌دهد: کشاورزی در کشور مظلوم واقع شده است و توازن شهری و روستایی را بر هم زده است. برای حفظ و نگهداری مردم در کشاورزی و روستاها باید در حوزه‌های مالیاتی توجه بیشتری کنیم و تخفیف‌های ویژه‌ای به روستائیان بدهیم.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: