bazarnews

کد خبر: ۱۵۰۵۲
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۲
حجم تجارت غذای حلال در جهان سالانه به حدود چهار هزار میلیارد دلار می رسد و هریک از کشورها در تلاش هستند جایگاه خود را در این تجارت تثبیت کنند، اما اینکه جایگاه ایران در این اقتصاد جهانی و سودآور کجاست، دست اندرکاران پاسخ روشنی ندارند.
بازار نیوز - آیت الله حسن عالمی نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی روز چهارشنبه در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان کرمان با طرح این سئوال که سهم ایران به عنوان کشوری مسلمان از این تجارت کجاست، گفت : غذای حلال سابقه هشت ساله دارد و موضوع استاندارد سازی آن مطرح است.
 
نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: برای استانداردسازی غذای حلال ابتدا موضوع تولید محصولات داخلی را بر اساس نظرات فقهی و موازین شرعی باید تدوین کرده و سپس در سازمان کنفرانس اسلامی از آن دفاع کنیم.
 
وی گفت: در قوانین و برنامه قبلی مربوط به غذای حلال چیزی که در فقه شیعه حرام است در این استاندارد قرار نگرفته بود و برخی سعی کردند فقه اهل بیت (ع) در ذبح شرعی در حاشیه قرار بگیرد.  
 
وی تصریح کرد: نسخه آیین نامه غذای حلال را ابتدا با فتاوای امام (ره) و سایر فقها تهیه و پس از تایید رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجلاس کنفرانس کشورهای اسلامی در ترکیه ارائه شد.
 
آیت الله عالمی با بیان اینکه چیزی که فقه شیعه آن را شرط می داند استاندارد قرار گرفت تاکید کرد: فقه جعفری (ع) با برند حلال توانسته جای خود را در زمینه غذاها و نوشیدنی ها در دنیا باز کند و این برند مورد قبول 53 کشور اسلامی است.
 
وی با اشاره به جایگاه اقتصادی استاندارد غذای حلال در مبادلات بین کشورهای اسلامی و غیراسلامی تصریح کرد: تولیدات ما مطابق با شرع اسلام است و هر چه برند بیشتری داشته باشیم، سهم ما در جذب منافع غذای حلال بیشتر می شود.
 
وی تاکید کرد: با توسعه برند حلال راه صادرات کشور و استان به دنیا بویژه کشورهای مسلمان باز می شود و استانداردسازی غذای حلال زمینه ساز سکوی پرش اقتصادی و محتوای آن رشد فرهنگی و فکری است.
 
وی افزود: حوزه نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی نظارت کامل را بر کشتارگاه ها و صنایع تولیدی غذای حلال خواهد داشت.
 
نماینده ولی فقیه در جهاد کشاورزی استان کرمان نیز گفت: باید جایگاه خود را در دنیا پیدا کنیم و زمانی که نشان حلال معرفی شود، جایگاه خود را در تجارت دنیا پیدا می کنیم.
 
حجت الاسلام علی ایمانی تبار افزود: روحانیون در 28 کشتارگاه استان کرمان به صورت دائم مستقر هستند و بر ذبح دام و طیور نظارت دارند.
 
وی تصریح کرد: اگر با همراهی مسئولان و استاندار کرمان زمینه تولید محصولات غذای حلال فراهم شود اشتغال پایدار ایجاد خواهد شد.
 
وی افزود: باید به نشان حلال در بعد داخلی توجه ویژه شود زیرا در تعلیمات دین آثار اجتماعی مهم و بزرگی برای لقمه حلال بیان شده است.
 
این نشست با حضور استاندار کرمان، معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد و جمعی از مسئولان استان در سالن پیامبر اعظم (ع) استانداری کرمان برگزار شد.
 
همچنین در این نشست به چهار کشتارگاه استان کرمان که مراحل استاندارد را رعایت کرده بودند نشان حلال اعطاء شد.
ایرنا
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: