bazarnews

کد خبر: ۱۵۳۶۵
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۲
رئیس سابق شورای رقابت:
دکتر پژویان رئیس سابق شورای رقابت درباره احتمال واگذاری سهام شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران به کروز توسط بانک تجارت اعتقاد دارد کروز از لحاظ قانونی نمی‌تواند سهام شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران را بگیرد زیرا این شرکت دارای سهام طلایی ایران‌خودرو است.

به گزارش خبرنگار بازار نیوز، بانک تجارت به دلیل مشکلات سهامی که بعد از بستن نماد خود برای آن‌ها تصمیم گرفت سهم 50 درصدی خود از شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران (ونیکی) را به صورت بلوکی در مزایده‌ای عرضه کند. در روزهای گذشته شایعه‌های بسیاری پیرامون انتقال این سهام به شرکت قطعه سازی کروز وجود داشت و حتی گفته می‌شود شرایط مزایده طوری طراحی شده که تنها کروز می‌تواند خریدار آن باشد. شرکت کروز که تا به حال خودروسازی بهمن را در اختیار گرفته است و از طرف دیگر 23 تا 25 درصد سهام ایران‌خودرو را نیز در دارایی‌های خود می‌بیند به نظر خرید سهام شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران توسط آن‌ها در ابتدای امر بی‌منطق به نظر می‌رسد ولی وقتی متوجه شویم که شرکت سرمایه‌گذاری ایران دو درصد سهام طلایی ایران‌خودرو را دارد آنگاه همه چیز توجیه خواهد. زیرا با حساب سهام طلایی آن‌ها می‌توانند در تصمیم‌گیری‌های ایران‌خودرو نقش کلیدی داشته باشند و به‌نوعی نشان‌دهنده ایجاد انحصار در خودروسازی کشور است.

دکتر جمشید پژویان کارشناس اقتصادی و رئیس سابق شورای رقابت در مصاحبه خبرنگار بازارنیوز دراین‌باره گفت: کروز نمی‌تواند و نباید سهام ایران‌خودرو که یک مشتری اصلی آن‌ها است را بخرد. در آن صورت به ایران‌خودرو نفوذ می‌کند و این رقابت را در قطعه‌سازی از بین می‌برد. یکی از مواردی که در آن زمان دخالت کردم و سهام را برگرداندم مربوط به مواردی این‌چنینی می‌شد.

وی ادامه می‌دهد: کروز طبق قانون نمی‌تواند سهام ایران‌خودرو را در اختیار بگیرد و شورای رقابت باید دخالت کند ولی واقعیت این است که هیچ صدایی از شورای رقابت نمی‌شنوم.

دکتر پژویان در انتها درباره دوران ریاست بر شورای رقابت گفت: زمانی که شورای رقابت کارش را شروع کرد و من به‌عنوان رئیس آن انتخاب شدم موانع بسیاری جلوی راه ما بود ولی توانستیم کارهای بسیاری را انجام دادیم. ما در قیمت‌گذاری مخابرات، راه‌آهن و عوارض شهری، اتومبیل و یا افرادی که به طریق شرکت‌های واسطه در حال ادغام شرکت‌ها بودند و مواردی که در آن‌ها یک نوع انحصاری در حال شکل‌گیری بود دخالت کردیم. به‌عنوان‌مثال حرکت کاملاً غیررقابتی در پالایشگاه شیراز انجام شد و ما کسی که خاطی بود را حکم دادیم ولی شورای رقابت دیگر آن عملکرد سابق را ندارد.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: