bazarnews

کد خبر: ۱۸۵۱۴
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۱
جمشید پژویان استاد دانشگاه و کارشناس مالیاتی اعتقاد دارد مشکل مسکن کشور با طرح‌های مالیاتی حل نمی‌شود بلکه باید رونق ایجاد شود و درآمدهای مردم افزایش یابد
 دکتر جمشید پژویان کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه در مصاحبه با خبرنگار بازار نیوز درباره مالیات بر انتقال دارایی گفت: مالیات بر انتقال دارای بر پایه مالیات بر ثروت است که بر نقل‌وانتقال دارایی و نهایتاً هنگامی‌که ارثیه‌ای بخواهد منتقل شود مالیات گرفته می‌شود. مالیات بر ارث با این هدف اخذ می‌شود که از انباشت ثروت جلوگیری کند و  در هیچ کجای دنیا رقم بالایی نیست. چون به‌هرحال ما جریان درآمد را بارها از صاحب‌ملک مالیات می‌گیریم و همچنین موجب خواهد شد بسیاری از این نقل و انتقالات مخفی شود یا به‌صورت قراردادی بین افراد صورت بگیرد و درمجموع نتیجه مثبتی ندارد.

وی ادامه می‌دهد: برای خیلی‌ها ممکن است ثروت تمام دارایی‌ آن‌ها باشد. اگر فردی بخواهد دارایی‌اش را بفروشد و شما از آن مالیات بگیرید قطعاً اثرات مثبتی ندارد. نسبت مالیات به ثروت بر درآمد مالیاتی در اکثر کشورها جزئی و در ایران هم به همین صورت است. این نوع مالیات اصولاً ارتباطی با رکود ندارد. 

پژویان درباره رکود مسکن می‌گوید: مسکن و رکود آن تحت تأثیر عوامل گوناگونی قرار دارد ضمن اینکه درآمد مردم بسیار کاهش یافته و سر ریز درآمدهایی نفتی که معمولاً یک عاملی بود برای تحریک تقاضای مسکن دیگر به آن صورت نیست. 

این کارشناس مالیاتی می‌گوید: کشورها را می‌توانیم به دو گروه تقسیم‌بندی کنیم. کشورهایی که دارای تأمین اجتماعی خیلی بالای هستند برای آن‌ها مسکن فقط جنبه سرپناه دارد و حتی در این کشورها بیشتر مردم به جای تصاحب مسکن اجاره‌نشین شهرداری‌ها و دولت هستند. اما در کشورهایی مانند ایران و حتی آمریکا که تأمین اجتماعی بسیار پایین است تقاضا برای خرید مسکن بالاست و این  به‌عنوان پس‌انداز برای روز مبادا شناخته می‌شود و جنبه سرپناهی آن کمتر از بحث دارایی است. ولی به‌هرحال به‌عنوان یک نوع دارایی می‌تواند منبعی باشد برای درآمد مخصوصاً زمانی که قیمت‌ها بیش از تورم افزایش یابد.

پژویان درباره مالیات بر خانه‌های خالی می‌گوید: طرح‌هایی مثل مالیات بر خانه خالی سبب اجاره دادن خانه‌ها می‌شود و تقاضا برای خرید مسکن را کم می‌کند. زیرا عده‌ای که خانه‌ای ندارند و ازدواج کردند موقتاً از خرید خانه منصرف می‌شوند و اجاره‌نشین خواهند شد. 
این کارشناس مالیاتی در نهایت درباره خروج مسکن از رکود می‌گوید: راه‌حل خروج از رکود بازار مسکن بسیار شفاف است. رکود مسکن فقط با رشد اقتصادی حل می‌شود و برای آن باید زمینه‌هایی فراهم شود تا تولیدات باکیفیت وارد بازار گردد. در غیر این صورت چشم‌بندی کردن و استفاده از سیاست‌هایی که محلی از اعراب ندارد نمی‌تواند تأثیرگذار باشد. به همین دلیل روحانی وقتی در تبلیغات ریاست جمهوری گفت من 100 روزه رکود را تبدیل به رونق می‌کنم دیدید صد روز که سهل است 1000 روز هم گذشت و همچنان رکود عمیق‌تر شده است. زیرا سیاست‌هایی که مشاورین آقای روحانی پیشنهاد دادند هیچ‌کدام نمی‌توانست به رفع رکود کمکی کند.  

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: